Hopp til innhold

Krav om bedre bilsikkerhet

Norske bilkjøpere velger sikrere biler enn kundene andre steder i Europa. Men beskyttelsen for fotgjengere bryr vi oss mindre om. Nå kommer krav om strengere regulering.

Trafikkulykke
Foto: Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no

Bilparkens virkning på miljøet har lenge vært myndighetenes viktigste fokus når skatter og avgifter skal regulere salget av nye kjøretøyer. Tryggheten i hver enkelt bil har det offentlige vært mindre opptatt av. Kollisjonssikkerhet må den enkelte bilkjøper selv ta hensyn til når man velger bil.

Slik er det langt på vei i de fleste europeiske land, også i Norge. Men dette kan det bli en endring på. Det europeiske rådet for trafikksikkerhet (ETSC) krever nå en langt mer offensiv sikkerhetspolitikk i alle medlemslandene.

Forskjellene er store i Europa når det gjelder graden av passiv og aktiv beskyttelse i fabrikknye biler. ETSC har undersøkt sikkerhetsnivået på de nye bilene som ble solgt i 27 europeiske land samt Israel i fjor.

Norge i tet

Den nye undersøkelsen viser at 62 prosent av nybilkjøperne i Norge og Irland valgte en bil med maksimal sikkerhet (fem stjerner ifølge den anerkjente og uavhengige testorganisasjonen Euro NCAP ).

Svenskene ligger hakket foran, med 64 prosent, mens gjennomsnittet i EU var 53 prosent. De som kjøper ny bil i Tsjekkia, Israel og Romania ligger nederst på lista med knapt 30 prosent.

Åtte prosent av alle nordmenn som kjøpte ny personbil i fjor valgte en modell som ikke er sikkerhetstestet av Euro NCAP. Og mindre enn 20 prosent kjøpte bil med setebeltevarsler.

I kategorien beskyttelse av barn i kupeen kommer Norge best ut av alle europeiske land. Rundt 60 prosent av nybilkjøperne hos oss valgte en bil med beste testresultat for barnesikkerhet. Italia ligger nederst med under halvparten.

Utrygge fotgjengere

Men når det gjelder bilenes mulighet til å beskytte fotgjengere som blir påkjørt (noe som også testes av Euro NCAP) er det bare drøyt 20 prosent i Norge som velger en bil i høyeste sikkerherhetsklasse (tre stjerner).

Dette er omtrent på nivå med gjennomsnittet i Europa, men et godt stykke bak Ungarn, Portugal og Spania som velger de mest ”fotgjengervennlige” kjøretøyene. På denne oversikten havner Sverige nesten nederst med sine 15 prosent, bare forbigått av Romania.

Crashtest hos Euro NCAP

Crashtest hos Euro NCAP.

Foto: Christophe Bertolin / IP3 PRESS/MAXPPP

Det europeiske rådet for trafikksikkerhet peker på at det selges flere nye småbiler i Sentral- og Sør-Europa enn her nord. Til gjengjeld kjøper Skandinavia, Tyskland og Sveits en større andel store familiebiler.

Dette skal være den viktigste grunnen til at kupébeskyttelsen er bedre hos oss, mens fotgjengere blir mindre skadet sørover i Europa.

Drøyt seks prosent av den norske bilparken byttes ut med nye biler hvert år, ifølge ETSCs oversikt. Her ligger Belgia best an med 10,5 prosent.

Når ikke målet

ETSCs mål har vært en halvering av antall drepte og hardt skadde på europeiske veier i perioden fra 2001 til 2010.

Det målet blir ikke nådd, fastslår rådet i sin konklusjon. Først i år 2017 er det grunn til å håpe at halveringen er et faktum.

Dette til tross for at sikkerheten i nye biler er blitt vesentlig bedre i Europa de siste ti åra. Det er de blitt etter strengere krav fra myndighetene og etter fabrikkenes forsøk på å imøtekomme markedets ønsker. Men mye er fortsatt ugjort, også i de landene som kommer best ut (blant dem Norge).

Samtidig mener rådet at bedringen i sikkerhet for myke trafikanter går alt for langsomt. Derfor vil testinstitusjonen Euro NCAP allerede i år innføre strengere krav på dette området.

Det europeiske rådet for trafikksikkerhet ber nå alle europeiske land om å innføre følgende nye bilpolitikk:

  • All reklame skal inneholde bilenes testresultater i Euro NCAP, i tillegg til CO2-utslippene.
  • Høyere vrakpant ved innbytte og lavere avgifter for alle som kjøper ny bil med toppscore i sikkerhetstesten.
  • Myndighetene må stille samme krav til alle biler som selges i Europa, slik at ikke viktig sikkerhetsteknologi som er standard i ett land fortsatt blir ekstrautstyr i et annet.

Se hele rapporten her!

Fakta om biltrafikk

FAKTA OM BILTRAFIKK:

Rundt 42.000 personer mister i livet i trafikkulykker i Europa hvert år.

255 personer ble drept på norske veier i fjor. 11.039 ble skadd.

Det ruller omtrent 2,7 millioner biler på norske veier. Gjennomsnittsalderen for personbilene var 10,2 år i 2007.

Før finanskrisen slo ut for alvor, ble det solgt 15 millioner nye personbiler i Europa hvert år. Rundt 175.000 av dem ble kjøpt av nordmenn.

                                                                                                              (kilde: SSB og Euro NCAP)

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)