Hopp til innhold

FBIs hylleplass-undersøkelse

I norske dagligvarebutikker er det ikke nødvendigvis forskjellene i pris som er mest interessant, men likhetene.

Saft

FBI sammenlignet hylleplass og priser i tretti ulike butikker.

Foto: Kjartan Ovesen, NRK

I september sammenlignet FBI pris og hylleplassering i tretti butikker. Vi ville finne ut om bonuspengene som leverandørene betaler til kjedene for best mulig hylleplass kommer forbrukerne til gode i form av lavere priser. FBIs hylleplassundersøkelse fant ingen slik sammenheng.

Saft-hylla

Det er to store aktører på saft i Norge. Lerum har en markedsandel på 44%, mens Stabburet har 40% ifølge ACNielsens siste tall.

I Rimis butikker ser vi at hylleandelen til Stabburet ligger på 60% mot Lerums 30%. I tillegg er den vanligste hylleplassen til Stabburets produkter her de beste hyllene i god gripehøyde, fra hylle 3 til 5, mens Lerums vanligste hylleplass er hylle 1 til 3.

Det er grunn til å tro at Rimi har forhandlet frem en god avtale med Stabburet for at de skal få dominere safthylla. Vi kan imidlertid ikke se at dette har kommet forbrukerne til gode i form av lavere priser på Stabburet sin saft.

Den Nora-saften vi hadde i vår handlekurv var ikke noe billigere hos Rimi enn hos Kiwi og Rema 1000 hvor Stabburet ikke får dominere hyllene like mye.

Syltetøy-hylla

Det samme mønsteret ser vi i syltetøyhylla til Rimi. Stabburet er størst på syltetøy i Norge med Lerum som lillebror. I Rimis butikker får Stabburets Nora-syltetøy boltre seg. Lillebror Lerum er ute av hylla til Rimi, men får plass hos Kiwi og spesielt Rema 1000 som har en høy andel av Lerum i sine hyller.

Vi kan ikke se at Stabburets dominans i syltetøyhylla har kommet forbrukerne til gode i form av lavere priser. Nora-syltetøyet i vår handlekurv var ikke billigere på Rimi enn hos Kiwi og Rema 1000 hvor forbrukerne kan velge mellom Nora-syltetøy og Lerum-syltetøy.

Rimi og Stabburet svarer

Egg-hylla

Prior har en markedsandel på 66% på egg i Norge, men i hyllene til Kiwi og Coop Prix er de nærmest enerådende med en hylleandel på 90% kun supplert med kjedenes egne merkevarer First Prize og Coop-egg.

Med en så høy hylleandel skulle man tro at Kiwi og Prix hadde så gunstige avtaler med Prior at de kunne gi forbrukerne de billigste Prior-eggene.

Men Prior-eggene i FBI sin handlekurv var faktisk litt dyrere hos Kiwi og Prix enn hos Rimi som gir forbukerne valget mellom egg fra Prior og konkurrenten Den stolte hane. Hos Rimi hadde de en hylleandel på 50% hver, da FBI undersøkte butikkhyllene.

Norgesgruppen og Coop svarer

Nortura betaler bonuser

Egg hos Kiwi

Prior er nærmest enerådende i egg-hyllene til Kiwi og Coop Prix.

Foto: Kjartan Ovesen, NRK

Tex-mex-hylla

Tex-mex-markedet i Norge er delt mellom Santa Maria og Old El Paso begge med 43 prosent markedsandel. Alle de fire lavprisbutikkene Rema 1000, Rimi, Kiwi og Coop Prix har valgt en av disse som hovedleverandør på Tex-mex.

Man skulle tro at disse lavpriskjedene ville ha vesentlige billigere produkter enn de som tilbyr forbrukerne både Santa Maria og Old El Paso, men slik er det nødvendigvis ikke.

Rimis tacosaus fra Santa Maria er ikke billigere enn den samme hos Spar som har delt Tex-mex-hylla mellom Old El Paso og Santa Maria.

Kiwis Old El Paso tacosaus er ikke billigere enn den samme hos ICA Maxi som også har delt Tex-mex-hylla mellom Old El Paso og Santa Maria.

Leverandørene av Old El Paso og Santa Maria viser overfor FBI til at det er kjedene som bestemmer prisene ute i butikkene.

Rema 1000 om bonusene

Les også:

Hylleplass til salgs

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)