Både i
og opplevde NetCom-kunder problemer med bildemeldinger. Personlige MMS'er havnet hos riktig mottaker, men avsendernummeret tilhørte helt andre, fremmede personer.Hvis du med andre ord svarte på en slik melding i god tro, havnet svaret hos en person du ikke kjenner.
Nå har det skjedd igjen. Tidligere denne uka opplevde en NRK-journalist at en MMS hun sendte til moren sin, plutselig dukket opp fra et annet nummer på morens telefon.
For ett år siden uttalte NetCom følgende etter MMS-tabben:
– Bilde og mobilnummer er veldig personlige. Kunder blir selvsagt usikre på omfang og bakgrunn når disse to ikke henger sammen. Vi ser alvorlig på det, og vi kommer til å gjøre større endringer i systemet de kommende ukene for å unngå slike feil, sa kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus til NRK i fjor.
Men nå har altså den samme feilen dukket opp på nytt. Ifølge NetCom har den rammet noen få smarttelefoner. Nok en gang hevder selskapet at de skal gjøre tekniske endringer som vil forhindre at problemet gjentar seg.
LES OGSÅ:
– Handler om trygghet
– Konfidensialitet er helt grunnleggende i elektronisk kommunikasjon. Det er jo derfor alle har fått tildelt sitt eget personlige telefonnummer. Hvis det faktisk er slik at dette har skjedd også tidligere, legger vi til grunn at NetCom ordner opp i problemet en gang for alle, sier assisterende direktør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet i en kommentar til NRK.no.
– Slik skal det ikke være. Dette har med trygghet å gjøre, sier hun.
Aarsæther har ikke informasjon som tyder på at denne typen feil er utbredt.
– Vi hører sjelden om slike feil i mobilnettet. Ingen har ennå klaget til oss om slike problemer, sier hun.
– Feil i mobildatanettverket
– Dette er et problem som kan oppstå i en kort periode etter at vi har hatt en feil i mobildatanettverket. Problemet gjelder kun MMS. Det skjer svært sjelden, og det er svært få som opplever det, sier NetComs kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen til NRK.no.
Hun forteller at problemet er knyttet til smarttelefoner, som forholder seg annerledes til mobilnettet enn andre telefoner.
– Når en smarttelefon henger seg på mobildatanettet, går det fra å være et telefonnummer til også å bli en IP-adresse. Det vil si at telefonen får en IP-adresse i tillegg til et telefonnummer.
– Etter en feil i mobilnettet kan det skje at IP-adressen ikke lenger matcher rett telefonnummer, med den følge at avsenderfeltet av en MMS kan bli gitt et feil telefonnummer, forklarer Scheen.
LES OGSÅ:
– Svært beklagelig
– Det er svært beklagelig at enkelte av våre kunder har opplevd dette, sier Scheen.
– Hva gjør dere for at feilen ikke oppstår igjen?
– Vi ferdigstiller nå en teknisk endring som er tilpasset oppførselen til smarttelefoner, og som skal gjøre at slike ting ikke skjer igjen.
– Dette har høyeste fokus og full prioritet hos oss, sier kommunikasjonsrådgiveren.
– Men kan kundene stole på at NetCom behandler all informasjon om dem på en trygg måte, etter at dette nå har skjedd tre ganger i løpet av et par år?
– Ja, folk kan stole på at vi ivaretar deres personvern. Det er som sagt svært sjelden dette skjer, men vi tar det veldig alvorlig og vil gjøre alt vi kan for at det ikke skal skje igjen. Vi jobber som nevnt med tekniske endringer som vil forhindre dette i fremtiden, sier Ellen C. Scheen.
Ifølge NetCom ble feilen rettet i går formiddag.
- Har du opplevd problemer med NetCom?