Hopp til innhold

Nå blir det lettere å klage på bruktbil

Kan du reklamere for mislykkede reparasjoner selv om reklamasjonsfristen er utløpt? Ja, mener Høyesterett i en dom som kan få stor betydning for norske forbrukere. Men bilbransjen frykter dyrere bruktbiler.

Bilverksted

NAF og Bilbransjeforbundet er uenige om hvorvidt dommen i Høyesterett er en seier for forbrukerne eller ikke. (illustrasjonsfoto)

Foto: Kristian Hallandvik Langenes / NRK

Etter tre runder i rettsapparatet har NAF fått endelig gjennomslag i en strid om hvem som skal betale for reparasjonen av en bil når reklamasjonsfristen har gått ut.

I 2003 kjøpte Bror Steiner en brukt Mercedes hos en merkeforhandler. Tre år senere dukket det opp rust i dørene og bakluka. Skadene ble reparert gratis, ettersom bruktbiler kjøpt i butikk har fem års reklamasjonsrett ifølge forbrukerkjøpsloven.

Dukket opp igjen

I 2009 dukket rusten fram igjen på de fire dørene, mens bakluka fortsatt var rustfri. NAF-medlemmet reklamerte nok en gang, men nå fikk han avslag fordi reklamasjonsfristen var utløpt.

Bileieren tok saken til Forbrukertvistutvalget, der han fikk medhold. Men bilforhandleren brakte saken inn for tingretten.

Også der, og senere i lagmannsretten, fikk Mercedes-eieren medhold i at forhandleren plikter å utbedre rusten som opprinnelig dukket opp i 2006.

Tingretten viste blant annet til at det tar tid før rust kommer tilbake og man kan bevise at utbedringsarbeidet er dårlig utført.

Partene er enige om at rustskadene som dukket opp i 2009 hadde sammenheng med rusten som ble forsøkt reparert tre år tidligere.

Etter at bilforhandleren anket saken videre, har Høyesterett nå avgjort at Bror Steiners bil må repareres for forhandlerens regning. Selv om altså reklamasjonsfristen på fem år er overskredet.

– En gledens dag

Stig Skjøstad

En seier for norske forbrukere, mener NAF-direktør Stig Skjøstad.

Foto: NAF

NAF førte saken på vegne av sitt medlem, mens Norges Bilbransjeforbund var juridisk partshjelper for bilforhandleren.

– Dette er en gledens dag på mange måter, sier administrerende direktør i NAF, Stig Skjøstad, i en kommentar til dommen.

– Spesielt gledelig er det for vårt medlem, som nå har fått medhold i tre rettsinstanser. Men dommen er også viktig for hele forbruker-Norge når det gjelder rettighetene man har for reparasjoner i reklamasjonsperioden, sier Skjøstad til NRK.no.

Han mener at avgjørelsen i Høyesterett viser at NAF har landets fremste miljø for spisskompetanse innen forbrukerrett.

– Det var bra både for oss og for bilbransjen å få en prinsipiell avklaring, fordi denne typen saker har vært en gråsone. Høyesterett har fattet en viktig beslutning, sier NAF-sjefen.

Dyrere bruktbiler?

Egil Steinsland

Ingen stor seier for forbrukerne, mener Egil Steinsland i Bilbransjeforbundet.

Foto: NBF

Norges Bilbransjeforbund er skuffet over dommen, og frykter at den kan føre til prisøkning på bruktbiler.

– Nå skal vi studere dommen nøye, men førsteinntrykket er en litt uklar avgjørelse der prinsippene ikke er tydelige. Vi er skuffet over ikke å få medhold, men glad for at Høyesterett begrunner dommen annerledes enn i lagmannsretten, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland til NRK.no.

– Etter denne dommen er det uvisst hvor lang reklamasjonstid bilkjøpere faktisk har. Vi frykter at det kan føre til flere konflikter, ikke færre.

– Og jeg ser ikke bort fra at forhandlere og verksteder nå må kalkulere inn nye kostnader som tar høyde for økte reklamasjonskrav. I så fall blir bruktbiler dyrere og prisen på innbyttebiler lavere. Det er ingen stor seier for forbrukerne, sier Steinsland.

Han legger til at det er tradisjon i bilbransjen for å strekke seg langt, slik at kunden skal bli fornøyd.

– Denne goodwill-kontoen vil muligens bli noe redusert etter denne dommen, slik vi leser den i dag. Dommen kan føre til at bilforhandlere blir mer varsomme med å anerkjenne reklamasjonskrav, mener Steinsland.

– Viktig for alle bransjer

NAF-medlem Bror Steiner vant saken i Høyesterett

Den fornøyde bileieren Bror Steiner i Høyesterett.

Foto: NAF

NAF mener på sin side at dommen sier noe generelt om hvordan forbrukerkjøpsloven skal forstås. Dermed får den betydning for alle bransjer.

– Men dommen blir aller mest viktig for kostbare varer som for eksempel biler, båter og store hvitevarer. Der handler det ofte om å utbedre en feil, ikke om å få et nytt produkt, sier NAF-advokat Jens Christian Riege til NRK.no. Han førte saken på vegne av NAF-medlemmet.

– Hvis man kjøper en gjenstand som ikke er som den skal være i henhold til det som er avtalt, følger det av denne dommen at mangelen skal utbedres fagmessig. Høyesterett er enig med oss i at det ikke er et urimelig krav. Kjøperen må kunne forvente at det blir gjort ordentlig arbeid, uavhengig av den opprinnelige reklamasjonsfristen, sier Riege.

Kjøper man bil fra en forhandler, gjelder lovregelen om fem års reklamasjonstid enten bilen er ny eller brukt.

På bruktbiler må man likevel regne med at det kan dukke opp enkelte tekniske problemer etter hvert, men da handler det om slitedeler og normalt vedlikehold.

– I den aktuelle saken viste det seg at bilen hadde mye mer rust enn kjøperen kunne forvente ut fra kilometerstand og bilens tilstand for øvrig. Når da verkstedets reparasjon ikke er gjort bra nok, mener Høyesterett at kjøperen fortsatt kan reklamere også når fristen har gått ut, sier Jens Christian Riege.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)