Hvis du får problemer med å ringe ut eller ta imot samtaler, er det ikke sikkert at den eneste årsaken er dårlig dekning fra master og basestasjoner. Kvaliteten på telefonens egen antenne spiller også inn, viser en stor test gjennomført av Forbrukerrådet i Danmark.
De aller nyeste smartmobilene fra velkjente leverandører som Apple, Samsung og HTC har bare middels god antennekvalitet. Eldre utgaver av de samme telefonene er mer effektive, ifølge testen som har pågått i to år.
- LES OGSÅ:
De enkle gjør det best
Med visse unntak er det de enkleste mobilene som har de beste samtaleantennene. Nokia E6-00 og Sony Xperia P LT22i kommer best ut med 80 prosent følsomhet, mens HTC One S får det dårligste resultatet (32 prosent).
Professor Gert Frølund Pedersen ved Aalborg Universitet har tidligere gjort en tilsvarende undersøkelse. Også han konkluderer med at antennene på mange av de populære smarttelefonene er altfor dårlige.
– Noen telefonantenner er bokstavelig talt ti ganger så dårlige som andre. De store produsentene fortsetter med å lage telefoner med dårlige antenner. Samsung Galaxy S III har for eksempel en dårligere antenne enn S II-modellen, sier Frølund Pedersen til det danske Forbrukerrådets tidsskrift Tænk.
Norges mest solgte mobiltelefon i fjor, Apple iPhone 4S, gjør det relativt bra med et resultat på 62 prosent i kvalitetstesten.
De aller fleste smarttelefoner har også separate antenner for både bluetooth og wifi, i tillegg til alt utstyret som trengs for de mange andre funksjonene.
Likevel mener den danske professoren at det er fullt mulig å utstyre telefonene med langt bedre samtaleantenner. Hvis produsentene vil.
– Strenge kvalitetskrav
Samsung skriver i en e-post til NRK.no at det er vanskelig å kommentere testresultatet uten å ha flere detaljer. Men legger til at alle Samsung Galaxy mobiltelefoner oppfyller strenge kvalitetskrav.
«Det er mange faktorer som kan føre til varierte testresultater av antenneytelsen, som omgivelser, hver enhets status, testutstyr, innstillinger osv.», skriver selskapet.
– Bør kunne informere
– Jeg antar at mobilbransjen setter seg inn i denne undersøkelsen. De bør i hvert fall kunne informere kunder som spør om antennekvaliteten, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i det norske Forbrukerrådet.
– Det er jo velkjent at folk mister mobildekningen mange steder i Norge. Ofte av helt naturlige årsaker, sier han.
– Vi bor jo ikke i et flatt land som Danmark, der dekningen er jevnere enn hos oss. Men testen er interessant fordi den viser at telefonens innebygde antenne også kan ha stor betydning, sier Halsos til NRK.no.
- LES OGSÅ:
Vil ha ny merkeordning
Til tross for forsikringer fra forskerhold om at strålingen fra mobiltelefoner ikke er helseskadelig, er mobilprodusentene pålagt å informere om hvor mye stråling antennene sender ut (den såkalte SAR-verdien).
Det er mye vanskeligere å skaffe seg informasjon om kvaliteten på antennenes evne til å formidle samtaler.
Derfor går den danske regjeringen inn for en felles EU-merking av telefonenes egenskaper for mottak av samtaler. En slik ordning støttes av det danske Forbrukerrådet, men ligger nok et stykke fram i tid.