– Vi fikk kniven på strupen av administrasjonen, sier ordfører i Trondheim kommune Rita Ottervik. I 1996 gikk flere avdelinger i kommunen sammen, og utarbeidet grundige tilstandsrapporter på alle skolene i byen. Resultatene viste at en rekke skoler var i svært dårlig stand.
– Vi visste at det kom nye krav til inneklima i skolen. Ved å lage grundige tilstandsrapporter kunne vi dokumentere overfor politikerne at svært mange skoler ikke kom til å bli godkjent, sier miljøsjef Marianne Langedal.
– Dette var et arbeid der flere etater jobbet sammen. Eiendomsavdelingen, vedlikeholdsavdelingen og miljøavdelingen i kommunen samarbeidet tett om å dokumentere hvordan det stod til på skolene, sier eiendomssjef Anne Aaker. Resultatet ble en storstilt oppussing.
– Det var helt nødvendig å gjøre jobben, men vi har vært tvunget til å prioritere strengt i disse årene, sier ordfører Ottervik.
Jobb til 3,5 milliarder kroner
I dag er Trondheim en av få kommuner i landet der alle skolene er helseverngodkjent. Prislappen for å sette dem i stand har vært 3,5 milliarder kroner.
– I dag driver vi vedlikehold på en helt annen måte enn tidligere, sier vedlikeholdssjef, Tormod Ledang Husøy. Skolene lager planer for vedlikehold, og hvert fjerde år utføres utbedringer. Det er vaktmester, eller driftsoperatør som har ansvar med å føre tilsyn med skolene.
– Vi valgte å satse på vaktmesterordning, nettopp fordi det sikrer oss god kunnskap om skolene våre, sier Ledang Husøy.