Hopp til innhold

På disse veiene er Norge verdensmester

På noen områder ser resten av verden mot Norge når nye veier skal bygges. Se de mest ekstreme veirekordene Norge har å by på.

Lærdalstunnelen

Norge er verdensmester på tunneler. Her en av de opplyste hallene i Lærdalstunnelen, som med sine 24 509 meter er verdens lengste veitunnel.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

Norge har, med sin helt spesielle geografi, en rekke utfordringer når det skal bygges vei. En spredt bosetting langs en lang kystlinje med dype daler og høye fjell betyr en mildt sagt krevende oppgave for de som skal bygge veiene våre.

Når det kommer til veistandard har Norge kanskje ikke all verden å skryte av. Smale og hullete veier, nedslitt asfalt og dårlig sikring er det vi hører mest om. I en rekke undersøkelser der vi sammenlignes med andre land i Europa, må vi ofte ta til takke med jumboplasseringer.

• Les også: Risikerer livet på veien

Unik veikompetanse

Samtidig har den ville naturen gitt oss en helt spesiell spisskompetanse. Selv om landets utforming koster oss enorme summer, har det også lært oss kunsten å bygge veier. Spektakulære veier. Noen av veiprosjektene er ingeniørkunst av ypperste klasse, som vekker oppsikt over hele verden.

Veiene i Norge innehar flere verdensrekorder. Ifølge Statens vegvesen har vi i blant annet 26 undersjøiske tunneler. Blant dem verdens dypeste og lengste veitunneler, og noen av verdens lengste og mest avanserte bruer.

Og flere skal det snart bli. I løpet de neste 10 til 15 årene står en rekke enorme veiprosjekter nærmest i kø. Flere av dem kommer omtrent til å «tapetsere» rekordbøkene når de blir ferdige.

Her har vi samlet de mest ekstreme veirekordene Norge har å by på:

Verdens lengste veitunnel

Lærdalstunnelen mellom Aurland og Lærdal i Sogn og fjordane er verdens lengste veitunnel. Det finnes andre tunneler som er lengre, blant annet Eurotunnelen under den engelske kanal, men dette er tunneler bygd for jernbane og ikke for biler.

Fra åpningen av verdens lengste veitunnel.

Video: Verdens lengste veitunnel ble åpnet av kong Harald 27. november 2000.

Da Lærdalstunnelen sto ferdig, tok den over etter St. Gotthard-tunnelen i Sveits som verdens lengste veitunnel. Tunnelen er på over 24 kilometer, 24 509 meter for å være helt nøyaktig. Byggingen startet 15. mars 1995, og ble åpnet 27. november 2000 av kong Harald V. I tillegg til å være lengst i verden, har den også vakt internasjonal oppsikt for sin bruk av belysning.

Tunnelen har tre opplyste fjellhaller som bilistene kjører gjennom. Det er meningen at de skal gi en følelse av dagslys, og forhindre at de som kjører sovner under den lange gjennomfarten.

• Les: Lærdalstunnelen på 2:45 minutt

Verdens dypeste tunnel

På grunn av alle øyene som skal ha egen veiforbindelse, har Norge også rekorden for verdens dypeste undersjøiske veitunnel. Eiksundtunnelen, som ble åpnet 23. februar 2008, når 287 meter under havets overflate.

Tunnelen forbinder Hareidlandet med fastlandet i Møre og Romsdal, og går fra øya Eika i Ulstein, under Vartdalsfjorden til Sørheim i Ørsta kommune. Tunnelen er 7 765 meter lang. Den er den dypeste veitunnelen i verden og Norges nest lengste undersjøiske tunnel, etter Bømlafjordtunnelen.

I Guinness rekordbok står også tunnelen oppført med rekorden for «verdens dypeste kor», da mannskoret Tarrakarrain fra Averøy i 2007 holdt en 20 minutter lang konsert der.

• Les: Eiksundtunnelen set verdsrekord

Verdens lengste trebru

I Norge har vi lange tradisjoner med å bruke tre når noe skal bygges. Derfor er det vel bare rimelig at vi også innehar rekorden for verdens lengste bru konstruert i tre.

Verdens lengste bru laget av tre.

Video: Flisa bru i Hedmark er med sine 196 meter verdens lengste bru laget av tre. Foto: Picasa

Flisa bru i Hedmark er verdens lengste trebru konstruert for full trafikklast, og den har imponerende dimensjoner. Lengden er på hele 196 meter fordelt på tre bruspenn, det lengste spennet er på over 70 meter. Brua krysser Glomma ved Flisa og ble åpnet 5. juni 2003.

På østsiden av brua står, naturlig nok kanskje, det som påstås å være verdens største tannpirker. Flisa en nemlig også byda hvor tannpirker-produsenten Jordan holder til.

• Les: Kan bli norges vakreste bru

Verdens lengste undersjøiske veitunnel

Verdens lengste undersjøiske veitunnel er Tokyo Aqua-tunnelen i Tokyo-bukta i Japan. Tunnelen har to løp på 9583 og 9576 meter, men vil snart bli slått av en norsk tunnel. I løpet av 2019 vil Ryfast-prosjektet i Rogaland åpne. Da vil vi sitte med rekorden for verdens lengste undersjøiske tunnel for biler.

Video: Statens vegvesen har laget en animasjon av hvordan det kommer til å bli å kjøre gjennom Ryfast når det er ferdig.

Kostnadsoverslaget ligger på rundt 5,5 milliarder kroner. Ryfast består av totalt tre tunneler. Den lengste gjør det mulig å kjøre fra Stavanger til Solbakk i Ryfylke, i en undersjøisk veitunnel på nesten en og en halv mil.

Denne verdensrekorden kommer ikke til å bli stående så lenge. Et kommende veiprosjekt, også det i Rogaland, står nemlig klar til å slette både denne og en rekke andre veirekorder.

• Les: Bli med på 3D-tur gjennom Ryfast

Nytt «monsterprosjekt» i Rogaland

Veiprosjektet Rogfast er planglagt som den nye motorveien mellom sør og nord i Rogaland, under Boknafjorden. Når det er ferdig om rundt 10 år, vil det bli verdens både lengste og dypeste tunnel for ordinær veitrafikk.

Video: Statens vegvesen og Cowi har laget en animasjonsfilm om hvordan det vil oppleves å kjøre gjennom Rogfast. Her vises vei, fjellhaller og nødutganger slik de er tenkt.

Dette gigantiske veiprosjektet vil sette hele seks nye verdensrekorder når det etter planen står ferdigstilt i 2022 eller 2023. Med sin lengde på 26 kilometer vil det detronisere både Lærdalstunnelen som verdens lengste veitunnel, og Eiksundtunnelen i dybde. På det dypeste vil den nye tunnelen gå ned til minus 360 meter.

I tillegg vil den også sette ny rekord for verdens dypeste veikryss, rundt 200 meter under havoverflaten. Den vil også bli verdens lengste og dypeste firefelts vei i tunnel, og den lengste undersjøiske biltunnelen i verden.

• Les: Rogfast vil koste minst 10 milliarder

Når nye dyp i Nord-Norge?

Det er ikke sikkert alle rekordene til Rogfast vil bli stående så lenge. Dersom det blir bestemt at det skal bygges en ny tunnel under Alstenfjorden på Helgeland, vil den etter hvert kunne smykke seg med tittelen som den dypeste undersjøiske tunnelen på planeten.

Den nye veiforbindelsen mellom Herøy og Alstenøya vil, hvis den blir vedtatt bygd, gå ned til 396 meter under havet. Det er mer enn 100 meter lavere enn Eiksund, og 36 meter lavere enn det laveste punktet på Ryfast.

Med sine mellom 12 og 13 kilometer vil den også bli norges nest lengste undersjøiske tunnel, etter den kommende «verdensmesteren» Ryfast.

• Les: Kan bli verdens dypeste

Ny lengste trebro?

Rekorden til trebrua på Flisa går også en usikker fremtid i møte. Innovasjon Norges tresatsing har nylig bevilget 6,5 millioner kroner for å utrede muligheten for å bygge den planlagte nye Mjøsbrua i tre.

Det kan i så fall bli verdens lengste trebru, med en total lengde på 1600 meter. Den nye brua kan altså slette den gamle verdensrekorden med over 8 ganger!

En ny Mjøsbru i tre kan bli et landemerke for regionen. Det mener både arkitekter og næringsfolk som går god for at det er teknisk mulig å bygge denne brua.

• Les: Ønsker seg ny Mjøsbru i tre

Se hele første episode av «Status Norge: Veivalg» i NRKs programspiller:

Norsk dokumentarserie. Uansett hvor mye penger vi bruker på veibygging, klager nordmenn flest på standarden. For å bygge veier langs norske fjell og fjorder er mildt sagt en krevende oppgave. Alle veier fører til misnøye: Norge slår stadig nye verdensrekorder i å bygge de lengste og flotteste broer og tunneler. Men å vedlikeholde de veiene som allerede finnes, er vi ikke like gode til. (1:3)