Hopp til innhold

«Vi var drittsekker»

Tidligere toppsjef i Norgesgruppen forteller om brutale forhandlingsmetoder for å skaffe mest mulig penger til eierne.

Steinar Kristiansen, tidligere markedsdirektør i Norgesgruppen

– Det var et rotterace uten like, sier Steinar Kristiansen, om jobben han gjorde som markedsdirektør i Norgesgruppen.

Foto: Espen Aarsvold / NRK

– Vi var drittsekker overfor leverandørene, sier Steinar Kristiansen, tidligere markedsdirektør i Norgesgruppen, som eier Kiwi-, Meny-, Spar- og Joker-kjedene.

Kristiansen var en av tre nøkkelpersoner som utviklet det knallharde forhandlingsregimet som møtte produsenter som ville ha varene sine inn i Norgesgruppen

– Dette var en ukultur de luxe. Det var sånn vi putta penger på sparebøssa til familien Johannson, sier mannen som jobbet for dagligvarekjempen i over 20 år og satt sentralt i virksomheten fram til 2003.

Milliardomsetning

Norgesgruppen har 1768 dagligvarebutikker og 800 utsalgssteder innen servicehandel

Norgesgruppen har 1768 dagligvarebutikker og 800 utsalgssteder innen servicehandel.

Foto: Norgesgruppen

Familien Johannson har i dag kontroll over Norgesgruppen. Handelshuset omsetter dagligvarer for 70 milliarder kroner hvert år. Kristiansen var med på å utvikle den såkalte høstjakta, de årlige forhandlingene mellom kjeder og leverandører.

– Hvis leverandørene satt og venta i resepsjonen, kunne vi gå ned, og så plutselig kikka vi på klokka, og sa at «ja, men det er jo ikke i dag vi skal ha møte». Det var for å lage usikkerhet hos dem, for å skremme dem. Dette var en bevisst holdning.

– Når de kom opp i møterommet, hvis sola skinte ute, så sørga vi for å plassere de så de fikk sola i trynet og satt og blinka. Jeg husker en episode med godterileverandøren Malaco. Jeg satt stille noen minutter, og så skreiv jeg bare sju prosent på et ark, og skøyv det over til dem. Gutta blei likbleike. For det hadde de jo ikke råd til å betale. Og da sier ene, «ja, da får jeg bare hoppe ifra Holmestrandsfjellet». Ja, da må du bare hoppe, sa jeg.

– Sånn var det hele veien. Det var et rotterace uten like.

Forbrukerne betaler gildet

Kristiansen jobber i dag som konsulent og er ikke lenger involvert i Norgesgruppen. Han følger likevel bransjen tett.

– Som innkjøper i Norgesgruppen i dag, sitter du med all makt, det er rått parti overfor leverandørene, sier Kristiansen, og legger til:

Innkjøpsdirektør Øyvind Andersen i Norgesgruppen

Innkjøpsdirektør Øyvind Andersen i Norgesgruppen vil ikke kommentere Kristiansens påstander.

Foto: Espen Aarsvold / NRK

– Det er vi forbrukere som betaler dette gildet. Det fordyrer matvarene noe enormt og det er kunstig. Pengene forsvinner inn i systemet til matbaronene.

Kristiansen fikk sparken av Norgesgruppen i 2003. De mente han urettmessig hadde krevd penger for en reise av en leverandør. Kristiansen avviste påstanden og NorgesGruppen inngikk forlik og betalte et millionbeløp i sluttvederlag.

Norgesgruppen ønsker ikke å kommentere Steinar Kristiansens uttalelser, men sier at den tidligere direktøren var en viktig og sentral person i selskapet gjennom 25 år.

– Han sluttet hos oss for over 10 år siden på grunn av en personalsak. Vi inngikk da en sluttavtale. Avtalen regulerer at jeg ikke kan kommentere hans sak, eller noen av hans påstander, sier innkjøpsdirektør i Norgesgruppen, Øyvind Andersen.