Mens Birgitte Næss Wærner ankom sjekkpunktet i Neiden i morgentimene mandag, så er det en del spann som har valgt å ta ut den obligatoriske 16-timers hvilen i Tana bru.
Lars Monsen kom inn til Tana bru kl 22.14 søndags kveld. Han sier det ikke bare er gode minner fra laksefiske som gjør at han velger å hvile.
– For det første så er det viktig å få nok hvile for både hunder og kjører tidlig i løpet, da kommer man litt lenger ut med alle hundene i behold.
Monsen har valgt å hvile mye i starten av løpet for å samle krefter mot slutten. Både i Skoganvarre og Levvajok tok han ut fem timers hvile, og nå kommer 16 timer i Tana.
– Jeg legger meg bevisst bakerst i feltet, men jeg kjører videre med alle hundene i toppform, og jeg er også uthvilt. Jeg tror dette er riktig taktikk for meg.
Se bilder fra sjekkpunkt Tana:
- SE BILDENE:
Mye taktikk
Også favorittene Sigrid Ekran, som kom inn til Tana som nummer to, og Arnt Ola Skjerve har lagt set til å hvile tidlig i løpet. Det har også Lars Monsen gjort.
Rennleder Rita Hallvik sier det ligger mye taktikk i valget om hvor man tar ut langhvilen.
– Det er jo opp til hvert enkelt spann å finne ut hva som er best for dem, men kjører man hundene for lenge før langhvilen så får de ikke like stort utbytte av den i forhold til om de hadde vært på topp.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Obligatoriske pauser
I henhold til løpsreglementet i Finnmarksløpet skal alle kjørere ta ut tre obligatoriske hviler.
3 timer pluss tidsutlikning på Skoganvarre, slik at den som ligger først i sporet etterpå faktisk er den som leder løpet.
En 16 timers hvile (langhvile) som skal tas ut etter Jotka I, og senest på Levajok 2.
En 10 timers stopp som skal tas ut på siste sjekkpunkt, Karasjok.
Været spiller inn
De første dagene av Finnmarksløpet har vært preget av dårlig vær. Det har trolig gitt utslag på antallet spann som hviler såpass tidlig som i Tana, tror rennleder Rita Hallvik.
– Noen har vel planlagt å ta 16-timershvilen her i Tana, mens andre har hatt det som en plan B. Man er vel redd for å kjøre hundene for hardt.
Lars Monsen innrømmer at uværet gjorde at han ble litt lenger i Skoganvarre.
– Været der gjorde at jeg glatt valgte å vente til det ga seg, så jeg hadde ikke noen vind etter Skoganvarre.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: