Arnt Ola Skjerve kjørte inn til sølvplass fredag formddag med istapper i barten og øyenbrynene, og var et synlig bevis på tøffe forhold.
– Det var så kaldt oppå der at hvis jeg hadde fått en ufrivillig stopp, hadde jeg frosset ihjel.
Trønderen ledet løpet på Levajok, ble forbikjørt av Thomas Wærner og Inger-Marie Haaland oppover Tanaelva, men tok igjen Haaland på veien fra Karasjok til Jotka.
– Det var ikke snakk om å jakte på Thomas på siste etappe, bare å kjøre jevnt mot mål, sa Skjerve.
– Tøffere enn å vinne
Inger-Marie Haaland har vunnet Finmarksløpet to ganger før, men syntes det var en tøffere jobb å ta tredjeplassen. Store mengder snø tidlig i løpet, til dels hard vind og sprengkulde på slutten tok hardt på hunder og kjørere.
– Vi har jobbet mye hardere for denne tredjeplassen enn for de to seirene, sa Haaland etter at hun passerte målstreken i Alta.
- Les også: Slik har det gått med Lars Monsen
Haaland ledet klart ut fra sjekkpunktet i Varangerbotn. Hun hvilte mye, kjørte fort og så lenge ut som en naturlig vinner av 100-mila.
Men i dag gikk hun i mål klokka 12.04, nøyaktig tre timer etter vinneren - og snaut tre kvarter etter sølvinner Arnt Ola Skjerve.
Haaland vinner sammenlagtseieren for de to siste årene, og blir dermed premiert med en hytte.
- Les også: Dette er Norges tøffeste hunder
Tett i teten
Ronny Frydenlund hadde som mål i vise at femteplassen i fjor ikke var en tilfeldighet, og kom inn på fjerdeplass - bare ni minutter fra en bronse.
Han var strålende fornøyd likevel, men tok selvkritikk på at han droppet å hvile i Varangerbotn:
– Det er lenge til jeg skal kjøre rett igjenom det sjekkpunktet neste gang.
Frydenlund fryktet lenge at han ville gå glipp av Finnmarksløpet, men kom seg nordover etter en kronerulling i hundekjørermiljøet.
Sju minutter etter Frydelund kom Sigrid Ekran i mål. Hun var tilbake i Finnmarksløpet etter at hun i fjor prioriterte Iditarod, der hun tok en 11. plass.
- Les også: Her vinner han Finnmarksløpet 2013
– Kaldeste løpet jeg har opplevd
Kulda var samtaleemne blant hundekjørerne etter målgang.
– Jeg har kjørt i 40 minusgrader før, og dette var kaldere, mente Thomas Wærner, som tippet at temperaturen hadde gått ned mot 50 grader.
Han brukte fem sett med batterier til hodelykta, fordi kulda tappet dem for strøm på kort tid.
Slangen til Haalands drikkesystem stivnet og knakk rett av, og begge opplevde at klærne var frosne nesten helt inn til kroppen.
- Les også: Dette er Thomas Wærner