Hopp til innhold

Sykehusinnkallinger dukket opp under snøen

Innkallingsbrev til pasienter har kommet på avveie og blitt ødelagt i postgangen. Det viser seg nå at brevene har ligget under snøen i over en måned.

Kirkenes sykehus

Det var sykehusinnkallelser til Hammerfest- og Kirkenes sykehus som ble sporløst forsvunnet for en måned siden. Nå har de dukket opp under snøen.

Foto: Helse Finnmark

20 pasienter som skulle til time ved Hammerfest sykehus fikk aldri innkallingene.

De dukket opp i dag under snøen på flyplassen, og der har de ligget en måned.

Informasjonssjef Ivar Greiner beklager det som har skjedd, men forteller at det heldigvis

Ivar Greiner

Informasjonssjef Ivar Greiner beklager det som har skjedd, men forteller at det heldigvis ikke var noen innkallinger som hastet.

ikke var noen innkallinger som hastet.

– Det var 20 innkallingsbrev til pasienter som skulle inn til time av ulike årsaker. Vi har sett nå at av de 20 så er det ingen som det hastet med, så slik sett er det ingen alvorlige konsekvenser, sier Greiner.

Lå under snøen

I februar sendte Finnmarkssykehuset en rekke brev, blant annet innkalling til pasienter.

Brevene er nå kommet i retur til Finnmarkssykehuset med beklagelse fra Posten fordi forsendelsen ble borte i postgangen.

– Under omlastinga til flyet så har en sekk med post fallt ut. De har oppdaget det nå, da de fant en sekk med post under snøen og den posten fikk vi i retur i dag, sier informasjonssjefen.

Får innkalling på nytt

Finnmarkssykehuset går nå gjennom alle brevene slik at pasientene kan få ny innkalling og skal sørge for at de aktuelle pasientene får ny time så raskt som mulig.

Informasjonssjefen sier de prøver å innføre nye løsninger for innkalling, for å hindre at pasienter ikke mottar de når de skal.

– Vi ser jo nå at dette kan skje. Det som er en god løsning, er sms-varsling. Vi har for en tid tilbake siden satt i gang med sms-varsling på noen av våre avdelinger. Det er en veldig god sikkerhet, men da må pasienten selv si at de ønsker å motta sms, forteller Greiner.

Informasjonssjef i Widerøes Flyveselskap, Silje Brandvoll, sier flyselskapet rett og slett ikke vet hva som har skjedd.

– Men vi ser at dette har skjedd i en periode med dårlig vær. Posten leveres i bagasjehallen. Trolig har det stått åpent. Kanskje har det kommet en vindkule og tatt kassetten posten lå i, vi vet ikke.

– Hvordan hindrer dere at noe slikt skjer igjen?

– Dette har jo aldri skjedd før. Vi er skrekkelig lei oss for dette. Når vi har fått oversikt over hva som har skjedd, strammer vi inn rutinene, sier hun.