Hopp til innhold

Snart kan det bli ruteflygninger innad i kommuner

Dersom regjeringens planer om kommunesammenslåinger går etter planen, kan kommuner i Nord-Norge bli så store at Widerøe får flere intrakommunale flygninger.

Widerøe-fly i luften

Ready for take off! Fra Varanger til Varanger i Finnmark.

Foto: Kyrre Lien / SCANPIX

Robert Jensen

Robert Jensen, ordfører i Vardø, frykter at kommunen mister flyplassen dersom de blir slått sammen med storebror Vadsø.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

En av Norges trolig korteste flygninger er mellom Vardø og Vadsø i Finnmark – to små bykommuner 61 kilometer fra hverandre i luftlinje.

Ruta er, som mange ruter, et ledd i en såkalt melkerute, og går til flere destinasjoner.

Klokken 12.05 letter Widerøe fra Vadsø og er beregnet parkert hos naboen 23 minutter senere.

Frykter nedlegging

Tirsdag ble det klart at Vardø kommune – noe motvillig – er klar til å gå i dialog med storebror Vadsø om en kommunesammenslåing.

I 2018 kan det derfor hende at Widerøe letter og lander i samme kommune. Men Vardøs ordfører Robert Jensen legger ikke skjul på at han heller tror at Vardøs lufthavn heller legges ned.

– Jeg tror konsekvensen er at vi som er den minste og svake part blir å lide. Jeg tror ikke på at staten blir å legge til rette for at det blir intrakommunale flygninger i én kommune, sier han.

Regjeringen: – Behovet avgjør

Vardø og Vadsø er ett av flere eksempler på mulige intrakommunale flygninger i Finnmark. Et annet eksempel er ruten mellom Kirkenes og Vadsø og mellom Berlevåg og Båtsfjord.

Utsetter forslag

Tom Cato Karlsen er statssekretær for Frp.

Foto: Olav Heggø / Samferdselsdepartementet

Dette dersom NHOs forslag, blant flere ideer, om kommunesammenslåing for Finnmark, blir gjeldende.

I forslaget deles Finnmark, et fylke større enn Danmark i areal, og et fylke der Avinor har 11 lufthavner, inn i seks storkommuner.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Cato Karlsen (Frp) sier at antall kommuner ikke vil være det som avgjør antall flyplasser:

– Vi er opptatt av å legge til rette et flytilbud mellom de stedene der folk har behov for å fly. Det er også det vi legger til grunn når vi nå legger ut på anbud flyrutene for Nord-Norge og Nord-Trønderlag for den neste perioden, sier han.

Mange av Widerøes fluter, blant annet i Finnmark, er såkalte anbudsruter som flys på oppdrag for staten.

Hammerfest – Hasvik

Siste frist for vedtak om sammenslåing fra kommunene i Norge er 1. juli i år. Regjeringen ønsker at kommunene skal bli enige, men stiller ingen krav om dette.

I Finnmark vedtok formannskapet i Kvalsund kommune denne uken å gå videre med planene om kommunesammenslåing med Hammerfest.

Silje Brandvoll

Silje Brandvoll i Widerøe mener befolkningsgrunnlaget vil være til stede for å fly intrakommunalt i Norge.

Foto: Adrian Dahl Johansen / NRK

I denne kabalen har også Hasvik kommune blitt nevnt. Noe som i så fall vil bety at dagens flygning mellom Hammerfest og Hasvik, kan bli intrakommunal.

Til NRK sier Widerøe at flygninger innad i kommuner ikke har noe å si for selskapet.

– Jeg vil tro at befolkningsgrunnlaget og behovet for å flytte seg mellom disse stedene vil være det samme, sier informasjonssjef Silje Brandvoll, som også understreker at mange ruter flys på anbud fra staten.

Kommunene i Finnmark er allerede i gang med prosessen å slå lage nye kommunegrenser.

Her er et tidligere utkast til nye storkommuner i Troms og Finnmark. Se NHOs utkast i egen sak lenket lengre opp i denne artikkelen.