Hopp til innhold

Skal frakte 120 meter lang bru fra Tyskland til Finnmark

Håper på godt vær når 550 tonn bru skal sendes nordover.

Verdens lengste nettverksbuebru

Nettverksbuebrua som Tveit utvikla på 50-tallet er også bygget i Novosibirsk i Sibir. Den som ligger der er på hele 2000 meter og er verdens lengste nettverksbuebru .

Foto: privat

Det er den 85 år gamle sivilingeniøren Per Tveit som er hjernen bak denne brua, en konstruksjon han utviklet allerede som ung student på 50-tallet.

Brua til Per Tveit er bygd i 25 land, og da verdens lengste nettverksbuebru ble bygd i Novosibirsk i Russland i fjor, var det president Vladimir Putin som åpnet den. Han kalte den unik og et strålende byggverk.

Skal fraktes nordover

Nå har Statens vegvesen nylig undertegnet kontrakten med HAK Entreprenør AS fra Alta som skal bygge brua over Bøkfjorden i Sør-Varanger.

Selve stålarbeidet skal ferdigstilles på verksted i Tyskland, og entreprenøren ser nå på muligheten for å frakte hovedspennet på 120 meter fra Tyskland til Kirkenes.

Bøkfjordbrua skal bli et landemerke mot øst.

Det er meningen at Bøkfjordbrua skal bli et landemerke mot øst.

Foto: Statens Vegvesen, Finnmark

Den største utfordringen med å flytte 500 tonn bru på 120 meter er været forteller daglig leder i HAK Ole Heggeli.

– Det er flere operasjoner. Først skal vi bygge den i Tyskland. Så skal den settes sammen ved havna. Vekta er 550 tonn. Når den er satt sammen så skal den balanseres på en lekter som går opp til Kirkenes i august-september neste år.

Satser på godt vær

– Hva blir utfordringen med å frakte 550 tonn bru nordover?

– Utfordringen blir været, fordi det er på høsten med vær og sjøtransport. Men det er også mulighet til å bygge den ved brua. Men er vi raske, før høsten komme, så har vi gode muligheter, sier han.

Brua skal stå åpen til sommeren 2017.

Transport

Flere nyheter fra Troms og Finnmark