* Regelverket om familieinnvandring strammes inn. Det innføres underholdskrav og krav om tre års arbeid eller utdanning i Norge for familiegjenforening. Kravet vil gjelde også for familiegjenforening med flyktninger og personer som får subsidiær beskyttelse. Denne endringen gjøres midlertidig i tre år.
* Det skal kunne nektes familiegjenforening med flyktninger og personer som får subsidiær beskyttelse, dersom familielivet trygt kan utøves i et tredjeland som familien har sterkere tilknytning til enn Norge. Etter at den som har fått beskyttelse i Norge også har fått permanent oppholdstillatelse, er ikke lenger tilknytningskravet et vilkår for familiegjenforening.
* Det innføres integreringskriterier for permanent opphold. Søkeren må ha vært selvforsørget de siste tolv månedene. Søkeren må også beherske et minimum av norsk muntlig og bestå prøven i samfunnskunnskap.
* Klagefristen for asylsøknader som åpenbart ikke fyller vilkårene for beskyttelse reduseres fra tre til en uke.
* Det innføres regler om økt bruk og lagring av biometrisk personinformasjon for å sikre mer effektiv ID-kontroll.
* Visumfriheten for asylsøkere oppheves for å muliggjøre raske returer av personer med grunnløse asylsøknader, i stedet åpnes det for at de som hovedregel gis rett til innreise uten visum. Det blir også adgang til å utvise utlendinger som to eller flere ganger er nektet realitetsbehandling av sin asylsøknad.
* Tilbakekallelser av oppholdsgrunnlag dersom det blir fred og stabilitet i land der personer med midlertidig opphold kommer fra er allerede iverksatt.
* Et 24-årskrav for familieetablering skal bekjempe tvangsekteskap.
* Botidskravet for permanent oppholdstillatelse i Norge heves fra tre til fem år.
* Økt bruk av pågripelse og fengsling i asylsaker som omfattes av 48-timersprosedyren.
* Midlertidige og begrensede tillatelser til enslige mindreårige asylsøkere skal bare gjelde der grunnlaget for opphold er at søkeren vil være uten forsvarlig omsorg ved retur. Barn som fyller vilkårene for beskyttelse av andre grunner vil få en ordinær oppholdstillatelse.
* Kongen i statsråd gis hjemmel til fastsette særskilte og ekstraordinære regler for asylsøkere som ankommer direkte fra nordisk naboland. Dette vil kunne settes i verk dersom regjeringen mener Dublin-samarbeidet i realiteten har opphørt å fungere.
(Kilde: Statsministerens kontor/NTB)