Hopp til innhold

Norsk betongbedrift øker i Russland: Må utvide produksjonen

Ølen Betong i Murmansk øker sin levering av betongelementer til byggingen av Russlands største naturgassanlegg i Sibir.

Atle Berge i Ølen Betong

FORNØYD: Atle Berge, generaldirektør i Øle Betong i Murmansk, kan konstatere at bedriften øker produksjonen av betongelement til den store LNG-utbyggingen på Jamal i Sibir.

Foto: Tarjei Abelsen / NRK

Fra før har Ølen Betongs avdeling i Murmansk fått kontrakter verdt flere hundre millioner kroner for bygging av betongelement til LNG-utbyggingen på Jamal.

35 til 40 tonn tunge betongelementer, med en flate på opp mot 20 kvadratmeter skal settes på pæler i den sibirske tundraen. På disse skal bygninger og anleggsinstallasjoner bygges.

Gass fra «verdens ende»

Jamal-halvøyen ligger i den nordvestlige delen av Sibir og strekker seg 700 kilometer utover i Kara-havet. Halvøya er hjemsted for urfolket nenetsere, og på nenetsisk språk betyr Jamal like godt «verdens ende».

Nenetsisk urfolkskvinne

URFOLK: Nenetserne bor på Jamal og livnærer seg av reindrift og fiske. På nenesisk språk betyr Jamal verdens ende.

Foto: STAFF / Reuters

Ølen Betong fikk i fjor sommer kontrakten på levering av rundt halvparten av de nærmere 8.000 betongelementene, eller pile caps, som er nødvendig i utbyggingen. Ved nyttår hadde selskapets Murmansk-avdeling klart å levere 20 prosent av opprinnelig bestilling.

Dermed tikket det inn nye ordrer.

– Kontrakten er delt mellom oss og en leverandør til. Nå ser det ut som om vi har klart det bedre enn de andre, med tanke på at flere av ordrene blir flyttet over til oss. Til nå er vår ordre økt med 35 til 40 prosent sammenlignet med opprinnelig kontrakt. Det er et godt «klapp-på-skulderen» siden vi har klart å produsere tilsiktet kvalitet, sier generaldirektør ved Ølen Betong i Murmansk, Atle Berge til sine egne nettsider.

Må bygge flyplass, hus, vei og strømlinjer

Den russiske naturgassprodusenten Novatek eier 60 prosent av Jamal LNG-prosjektet, mens franske Total og kinesiske CNPC eier 20 prosent hver.

Når utbyggingen står ferdig, etter planen i 2017, vil naturgassanlegget ha en årlig produksjonskapasitet på 16,5 millioner tonn, opplyser Novatek på sine nettsider.

Ølen Betong sitt anlegg i Murmansk

ØKER: I dag jobber det rundt 40 personer ved Ølen Betongs anlegg i Murmansk. Selskapet har investert 150 millioner kroner i nytt produksjonsanlegg etter at storkontrakten med Jamal LNG ble inngått i fjor sommer.

Foto: Tarjei Abelsen

Gassen kommer fra feltet Sør-Tambeiskoje, som er lokalisert like ved havnen Sabetta på Jamal. Feltet ble oppdaget på begynnelsen av 1970-tallet, men ligger i et lite tilgjengelig område av Russland.

Alt av infrastruktur må dermed bygges opp fra bunn av, inkludert flyplass og boliger. Novatek opplyser at den første Boeing 737 landet i Sabetta i desember i fjor. Om bord var 260 anleggsarbeidere. Før flyplassen var ferdigstilt måtte arbeiderne fraktes i helikoptre.

Produserer også om vinteren

Etter at Ølen Betong signerte kontrakten med Jamal LNG i fjor har selskapet investert 150 millioner kroner i nytt produksjonsanlegg i Murmansk. I november i fjor stod en 2.250 kvadratmeter stor produksjonshall ferdig, noe som gjør at Ølen Betong kan produsere med full kapasitet gjennom vinteren.

– Vi holder marsjfart og produserer seks dager i uken. Den nye produksjonshallen har gitt oss mulighet til å produsere for fullt gjennom vinteren. Den andre produsenten har måtte stoppet for vinteren. Med det nye sandtaket i full drift er vi også selvforsynte med tilslag, og kan dermed være sikre på at vi får den kvaliteten vi ønsker, forteller Berge.

Jamal LNG ber nå om større betongelementer på opp mot 55 tonn. Ølen Betong må dermed øke produksjonshallen ytterligere.

Hardt rammet av sanksjoner

De vestlige straffesanksjonene mot Russland rammet Jamal LNGs største eier Novatek hardt i fjor. Selskapet hadde plutselig ikke tilgang på kapital fra europeiske og amerikanske lånemarkeder. Redningen ble den russiske regjeringen, som i oktober i fjor spyttet inn ytterligere 480 millioner euro i prosjektet.

Murmansk

FRAKTES HERIFRA: Betongelementene på opp mot 50 tonn fraktes med spesialbiler til Murmansk havn, der de blir lastet på skip og fraktet til Sabetta på Jamal.

Foto: Tarjei Abelsen / NRK

Fra før har russiske myndigheter bidratt med i underkant av én milliard euro i utbyggingen, melder Barentsobserver.

Atle Berge i Ølen Betong er en av kritikerne til de EU- og USA-ledede sanksjonene mot Russland. I et intervju med NRK i desember i fjor sa Berge at Norge ikke bør støtte nye sanksjoner.

Kostand: 200 milliarder kroner

Totalkostnaden for LNG-utbyggingen på Jamal har økt og er ventet å koste 27 milliarder dollar, svimlende 200 milliarder kroner, meldte Reuters i 2013.

Franske Total, som er inne med en 20 prosent eierandel, sier nå at de har henvendt seg til kinesiske institusjoner for å hente et sted mellom 10 og 15 milliarder dollar i frisk kapital.

Administrerende direktør Patrick Pouyanne sier finansieringen av prosjektet ville vært ferdig, dersom det ikke hadde vært for Vestens straffetiltak overfor Russland.