Hopp til innhold

NAF: – Kvinner er både bedre og tryggere sjåfører enn menn

Når norske par er sammen i bilen er det likevel mannen som oftest, eller alltid, kjører. Det vil NAF ha en forandring på.

Bilkjøring

BYTTE PLASS? Mange menn mener at det er tryggest at de selv kjører bilen når de skal ut og kjøre med partneren sin. Illustrasjonsfoto.

Foto: Colourbox

– Det blir bare sånn, jeg setter meg bare helt naturlig av gammel vane hit i førersetet, sier Arnt Runar Bartholdsen, som er på vei til påskefjellet med familien fra hjembyen Alta.

Kona Camilla Bartholdsen bekrefter tendensen: – Jeg kjører til jobb på morgenen, men ellers, når vi skal ut på tur, da er det han som kjører.

En ny undersøkelse Respons Analyse har gjort for NAF-magasinet Motor viser at det er menn som kjører når et par er sammen i bilen.

I hele 80 prosent av tilfellene er det mannen som alltid, eller som oftest, kjører. Kun 12 prosent av kvinnene sier de helst vil kjøre.

Lite likestilt i bilen

Inger Elisabeth Sagedal

Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal.

Foto: Erik Norrud / Norges Automobilforbund

– Likestillingen har ikke helt kommet inn i bilkupeen, sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal til NRK.

52 prosent av mennene sier de er den beste sjåføren i parforholdet, mens kun 8 prosent av kvinnene sier de er best til å kjøre bil.

Men sånn er det nødvendigvis ikke:

– Forskere og eksperter sier at kvinner er generelt sett bedre sjåfører, sier Sagedal.

– Kvinner tar mindre risiko, og kvinner er tryggere sjåfører. Menn derimot, forårsaker ulykker, menn kjører forbi, er aggressive og utålmodige og har et eller annet merkelig konkurranseinstinkt, sier Sagedal.

Synder mest

Tall og fakta, blant annet fra UP og Statens vegvesen, viser at det er flest menn som kjører i ruspåvirket tilstand (87 prosent menn), samt står bak grove fartsovertredelser (90 prosent menn) – og åtte av ti dødsulykker i trafikken forårsakes av menn.

Morten Fransrud er fagansvarlig for trafikktrening i NAF og mener mer deling må til.

– Mange kvinner kjører for lite og får ikke nok rutine. Hvis kvinner kjørte like mye som menn, og samtidig beholdt den mer defensive holdningen de har, så ville det vært bra for trafikksikkerheten, sier Morten Fransrud til NAF-magasinet Motor.

– Det skal jo ikke ende med at vi sier at kun kvinner burde kjøre bil. Begge to kan kjøre, begge to må gi hverandre tillit, og kanskje begge må lære å være passasjer, sier Inger Elisabeth Sagedal.