Hopp til innhold

Goliat klar for avreise til Norge

Flyteplattformen som skal til Goliat-feltet i Barentshavet er klar til å fraktes fra Sør-Korea til Norge og Hammerfest. Tirsdag ble den tauet om bord et spesialfartøy.

Goliat plattformen ombord verdens største tunglastfartøy

Goliat plattformen er her lastet ombord verdens største tunglastfartøy Dockwise Vanguard, og er nå klar for avreise til Norge og Hammerfest.

Foto: Eni Norge

Etter å ha utført en rekke tester og prøver av Goliat-plattformen i havet utenfor Sør-Korea, er det nå snart klart for avreise til Norge.

Plattformen ble tirsdag tauet om bord på verdens største tunglastfartøy ved navn Dockwise Vanguard, som skal frakte den helt til Hammerfest.

Se de spektakulære bildene fra når plattformen taues om bord:

Banebrytende løsninger

Plattformen er designet spesielt for forholdene i Barentshavet og har en rekke tekniske løsninger som er helt nye og banebrytende innen offshorevirksomheten. Den er laget spesielt med tanke på robust og sikker drift i et barskt klima.

– Dockwise Vangard skal frakte Goliat den lange veien rundt Afrika. En tur som vil ta rundt 60 dager. Forventet avreise er innen et par uker, etter ytterligere klargjøring, med ankomst Hammerfest innen midten av april. Der vil plattformen ha et kort opphold før uttauing til Goliat-feltet. Oppkobling og klargjøring til produksjon vil skje i løpet av sommeren, skriver kommunikasjonsdirekteør Andreas Wulff i Eni Norge i en pressemelding.

Andreas Wulff

Kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff, Eni Norge.

Foto: ENI Norge

Verdens nordligste

Når Goliat-plattformen er på plass på Goliat-feltet blir dette det første oljefeltet som kommer i drift i Barentshavet. Det blir også verdens nordligste offshore oljefelt.

Plattformen er halvannet år forsinket etter den opprinnelige planen. Det har forsinket produksjonsstarten kraftig, og overskridelsene er store.

Da utbyggingsplanen ble godkjent i 2009, var forventningen at plattformutbyggingen ville koste 31,3 milliarder kroner. Nå er dette oppjustert til 46,7 milliarder kroner, en overskridelse på nesten 50 prosent.

Innen to uker skal den flytende plattformen fraktes til Hammerfest, der den så klargjøres videre.

– Vi regner med å få tauet den ut til Goliatfeltet, og så få produksjonsstart i midten av 2015, sa Wulff til NRK i januar.

Goliatfeltet

Illustrasjonen viser hvor Goliatfeltet ligger i forhold til Hammerfest og Finnmark.