Ved grensa i Nord-Finland kommer flyktningene med gamle Ladaer og Volgaer som er kjøpt i Russland. Bilene som flyktningene kan ta seg råd til får knapt kjøre en meter på finsk jord. Med sommerdekk og elendig teknisk tilstand er de ikke er godkjent for EU-veier.
De burde vært på et bilopphuggeri – og kanskje er det nettopp der de er kjøpt for et par tusen dollar.
– I all hovedsak er de i dårlig stand. De bryter så å si sammen på grensestasjonen i det de kommer inn i Finland, sier Jani Brännare, grensestasjonssjefen ved Raja-Jooseppi.
Stasjonen ligger 231 kilometer fra Murmansk, og stedet er kanskje bedre kjent under sitt russiske navn Lotta.
Fikk Norges problem
Problemet i Finland startet da Norge innførte så strenge restriksjoner at ingen asylsøkere kom inn over Storskog. Det skjedde 30. november, og Finland merket endringen raskt, sier Brännare.
Også i Raja-Jooseppi kom syklende over grensa den første tida.
– Antallet økte for hver uke. Da innførte vi sykkelforbud for alle som krysser grensa. Men da byttet de til slike biler.
Raja-Jooseppi får bare en brøkdel av problemet. Det er en langt større samling forfalne biler ved grenseovergangen ved Salla, et stykke lenger sør.
Færre i kulda
244 asylsøkere har kommet hittil i år til de to nordligste grensestasjonene i Finland. I dag var det stille og kaldt. Grensestasjonssjefen frykter at trafikken vil øke når kulda gir seg:
– I går var det minus 30 grader her i Raja-Jooseppi, men på sommeren vil det være mye lettere å krysse grensa her, sier Brännare.
Så bilkirkegården vil nok bli større. For finske myndigheter er jobben nå å spore opp eierne og etterforske dem, mistenkt for organisert menneskesmugling.