– Det har alltid vært et absolutt krav om ilandføring. Men i praktisk politikk får vi ikke det bestandig som vi vil. Da er det viktig at vi ikke står på siden av prosessene, men heller sikrer ringvirkninger på andre måter når vi ikke når frem med ilandføringskravet. Det handler om å ha en B-plan også, sier han.
Mener seg presset av LO
Verken fylkessekretær i LO, Bjørn Johansen, eller leder i LO, Gerd Kristiansen, har kjennskap til at organisasjonen har utøvet press mot partiet.
– Jeg har ikke opplevd å bli utsatt for press i denne saken fra noen parter. Men vi ser at det er uenigheter fra mange hold. Ikke minst er utbygger veldig tydelig på at man må se på alle løsninger hvis man skal realisere noen utbyggingsprosjekter, sier Sjåstad.
– Hvis det blir offshore, kan oljen bare ligge
Statoil har tidligere lovet ilandføring av olje til Veidnes, like ved Honningsvåg. En dramatisk fallende oljepris har satt selskapet på andre tanker.
Utelukker ikke ilandføring
Likevel utelukker ikke Statoil en løsning som innebærer at oljen fra Johan Castberg vil føres til Veidnes i skip, for deretter å lastes over i større tankskip.
– Vi har likevel stått på. Statoil sa i går at det var mer enn 50 prosent sjanse for at vi skulle få en ilandføringsterminal i Nordkapp, sier Sjåstad.
– Vi har stått på vårt krav, og det ser ut som vi nå faktisk kan få gjennomslag for det også, sier han.
Det er Stortinget som til slutt tar den endelige beslutningen om hvem som for utvinne oljen, og på hvilke vilkår.