Hopp til innhold

Dette er den nye inngangsporten til Norge

Bøkfjordbrua skal bli et landemerke, og en vakker inngang til Norge helt i nord-øst, mot grensen til Russland. Brua har en konstruksjon som president Putin har rost opp i skyene.

Bøkfjordbrua skal bli et landemerke mot øst.

Bøkfjordbrua skal bli et landemerke mot Russland i nord-øst.

Foto: Statens Vegvesen, Finnmark

– Jeg er ikke sikker på om president Putin er klar over at den spesielle konstruksjonsmetoden er utviklet av en nå 85 år gammel norsk sivilingeniør fra Norge, sier avdelingsdirektør Bjørg-Anita Joki, med glimt i øyet.

Reiste for å se verdens lengste nettverksbuebru

Verdens lengste nettverksbuebru i Sibir

Avdelingsdirektør Bjørg - Anita Joki reiste til Sibir for å se verdens lengste nettverksbuebru.

Foto: Privat

Joki er avdelingsdirektør i Statens Vegvesen i Finnmark. På datamaskinen finner hun fram bilder av nettverksbuebrua som skal bygges over Bøkfjorden i Sør-Varanger, og som er eneste av sitt slag i Nord-Norge.

Her ligger det også bilder av verdens lengste nettverksbuebro, bygd i den russisk byen Novosibirsk. I mai var avdelingsdirektøren i Sibir, for å se broa med egene øyne.

Det var president Vladimir Putin som åpnet brua i Novosibirsk, og den gang kalte han brua unik og et strålende byggverk. Verdens lengste nettverksbuebru er på hele 2000 meter, mens brua over Bøkfjorden er på 300 meter.

Ønsker å ha en fin inngansport til Norge

– Jeg synes Bøkfjordbua er veldig flott, og det var et poeng for oss at vi skulle ha en fin inngangsport til Norge. Det er Schengen-grense, og veien inn til Norge fra Russland, sier Joki.

Ifølge Joki, er det spesielle med disse nettverksbuebroene at de har en slank bue over veibanen. I buen er det plassert diagonale hengestenger som krysser hverandre, og det er disse som gjør at buen kan være så slank.

– Det vil bli en fin opplevelse å kjøre over elva. Da kjører man igjennom buen. Brua er slank i formen, og passer godt til det vare og skjøre landskapet som er i Bøkfjorden, sier Joki.

Brua ober Bøkfjord er utviklet av 85 år gamle Per Tveit

Brua over Bøkfjorden er utviklet av 85 år gamle Per Tveit

Foto: Statenes Vegvesen

Utviklet brua som ung student

Det er den 85 år gamle sivilingeniøren Per Tveit som er hjernen bak denne brua, en konstruksjon han utviklet allerede som ung student på 50-tallet.

Til tross for lave byggekostnader var ikke mottagelsen helt som den unge ingeniøren hadde håpet. Men Per Tveit ga aldri opp tro på denne brua, og han har reist verden rundt og holdt foredrag.

– Man sparer mye stål på å bygge denne type bruer, det blir derfor en mer økonomisk bru. Den ser også bra ut, sier Tveit, og ler.

Brua til Per Tveit er bygd i 25 land, og da verdens lengste nettverksbuebru ble bygd i Russland i fjor, fikk Per Tveit e-post fra de russiske ingeniørene.

De hadde fått ideen fra et foredrag jeg holdt i Moskva i 2007, og det var hyggelig at de skrev til meg. Jeg ble også invitert dit, hvis jeg ikke inviterte meg selv da. Men noen tur ble det ikke den gang.

Reiser til Kina i oktober

Sivilingeniør Per Tveit

85 år gamle Per Tveit reiser til Kina i oktober for å fortelle om nettverksbuebruer.

Responsen på denne nettverksbuebrua har vært spesielt god i Tyskland og USA, og i oktober reiser han til Kina.

– Jeg er blitt så gammel nå så det blir ikke så mye reising lenger. Jeg ønsker ikke være en karikatur av meg selv. Men da invitasjonen fra Beijing kom, så måtte jeg si ja.

Sivilingeniøren innrømmer at det er hyggelig at hans broteknologi nå sprer seg utover i verden.

– Det er godt å føle at man har bidratt noe til framgangen i verden, i og med at man kan bygge broer som bruker halvparten så mye stål. Nå jobber jeg med en manual, for å lette konstruksjonsarbeidet for denne type bruer, sier 85 - åringen som ikke har tenkt å gi seg enda.

Og når Bøkfjordbrua står ferdig i 2017, kommer Per Tveit mer enn gjerne nordover.