Hopp til innhold

Båten er nesten tom – men livsnerve for flere småsamfunn

Her går båtruta i Tanafjorden nesten uten passasjerer. Høyre vil nedlegge ruta og bruke pengene på vei, men da dør to veiløse bygder, mener de fastboende.

Båtrute på Tanafjorden

PLASS NOK: To passasjerer, men plass til enda 140. To lokalsamfunn mener ruta på Tanafjorden er livsviktig, det tredje vil helst ha helårs bilvei.

Foto: Bård Wormdal / NRK

I dag trafikkeres strekningen med et fartøy som kan ta 142 passasjerer. Den går ofte nesten tom for passasjerer til bygdene Lággu, Nervei og Langfjordnes i Gamvik kommune i Finnmark.

De har ingen har skikkelig veiforbindelse til omverdenen. Nervei er imidlertid kommet ganske langt mot en tilknytning – dit går det en dårlig grusvei som kan brukes åtte måneder i året.

Veiløse bygder i Tanafjorden

Finnmark Høyre mener man kan spare penger på å legge ned båtruta og i stedet bygge skikkelig helårsvei til Nervei, men det forslaget møter ingen forståelse i de andre bygdene.

Klarer seg ikke uten

I Langfjordnes møter NRK Bente Aust, som nettopp har flyttet dit med familien fra Alta.

– Jeg kan faktisk jobbe her fra Langfjordnes, men jeg er veldig avhenig av å få mat og drivstoff til snøsksuter og firhjuling for å trives her. Jeg flyttet jo til et veiløst samfunn for å trives, og båten er helt avgjørende for oss.

I Laggo innerst i fjorden er omkvedet det samme:

– De små veiløse plassene er helt avhengige av å ha båttransport. Vi er tre veiløse plasser bare i Gamvik kommune. Uten båt er vi helt avskåret fra omverdenden, det gjelder både person- og godstrafikk, sier Oddbjørg Vatndal.

– Har de råd til båt?

Når hurtigbåten anløper Nervei, ei bygd med 26 fastboende og et økende antall fiskebåta, møter vi mindre omsorg for båtruta.

– Fylket kan jo kjøre båt så mye de vil for oss. Men har de råd til det? Veien til oss koster så lite at det er bare ett års båtbudsjett, egentlig, så har vi en brukbar vei, sier Arnulf Pettersen, nestleder i Nervei veilag.

På den siste strekningen for dagen er det enda bedre plass om bord i båten. Da er det ingen passasjerer i salongen.

Båtruta i Tanafjorden er livsnerve for veiløse bygder.

NRK følger «Mårøy» med plass til 142 passasjerer på tanafjorden. Det er god plass om bord.