I dag skal kommunestyret i Sør-Varanger gi sin anbefaling til hvor på Tømmerneset de mener den kommende hovedhavna i Barentsregionen skal ligge.
Men ettersom Arbeiderpartiet har rent flertall i kommunestyret, vil mest sannsynlig partiets innstilling bli avgjørende for hva som blir kommunens forslag.
– Arbeiderpartiet vil ikke låse seg til noen bestemte løsninger, men vi åpner for to alternativer. Vi er tydelige på at både Pulkneset og Leirpollen er akseptable, sier ordfører Rune Rafaelsen i Sør-Varanger.
Milliardinvesteringer
Saken om hvor havna skal ligge har pågått i mange år, og selve prosjektet vil koste flere milliarder kroner.
– Dette er store beløp for et lite kommunestyre i en liten kommune, sier Rafaelsen.
Tre industriaktører og kommunen selv krangler om hvor havna burde plasseres.
Det er til slutt regjeringen som skal ta endelig beslutning, på bakgrunn dagens forslag i kommunestyret.
Kimek: – Ole Brumm-løsning
Lokalt næringsliv er nå lite fornøyd med at ballen spilles videre til staten.
– Etter store kamper internt har man kommet fram til en Ole Brumm-løsning: Ja, takk begge deler – uten å ta stilling til hvordan dette skal løses. Deretter skyver man hele ansvaret over på staten, sier Greger Mannsverk, administrerende direktør i Kimek.
Mens Kimek og andre lokale bedrifter har plukket ut sitt ønskested for hovedhavn, er de andre tunge næringslivsaktørene interessert i at havna plasseres i nærheten av der de selv har fått grønt lys til å bygge:
- Norterminal, som planlegger oljeomlastningsterminal på Gamneset.
- Tschudi Kirkenes, som vil etablere store kaiområder for logistikktransport på området som kalles Slambanken sør for Kirkenes.
Staten betaler veien
For der hovedhavna blir plassert skal det også bygges vei. Og den er det staten som betaler.
– Plassering av denne havna utløser et statlig ansvar. Det betyr at Statens vegvesen bygger vei og Kystverket må føre farleden fram til havna, sier Frode Kjersem, regiondirektør i Kystverket.
Blir hovedhavna plassert i nærheten av der Norterminal og Tschudi Kirkenes skal bygge sine egne havner, slipper de altså å bygge vei selv.
Statens vegvesen sier nå at de ønsker at stamnetterminalen etableres på Pulkneset.
Felix vil ha fortgang
Felix Tschudi peker imidlertid på fortgang i prosjektet er det viktigste:
– Vi er veldig opptatte av at Kirkenes så fort som mulig får tilgjengelige havnearealer, og at man nå benytter anledningen til å gjennomføre de planene som foreligger, sier Tschudi.
Kimek-sjefen frykter hele havneutbyggingen stopper opp.
– Vi har en kjempemulighet til å komme med nå, og få på plass infrastruktur i Sør-Varanger, og det risikerer vi å gå glipp av, sier Mannsverk.