Hopp til innhold

– Alta bør holde seg for gode til å ville svekke tilbudet til Hurtigruten

Hurtigrutens oppdrag handler om mer enn bare turisme, men om verdifull infrastruktur på små steder. Det bør Alta være besvisst.

Frank Ingilæ på ordførerkontoret

Frank Ingilæ understreker at Hurtigrutens oppdrag er mer enn bare turistbasert.

Foto: Nils Henrik Måsø / NRK

Det mener Frank Ingilæ, leder av Øst-Finnmark regionråd.

– I Øst-Finnmark kommer vi ikke til å akseptere at det kuttes i det rutetilbudet som Hurtigruten gir, sier Ingilæ.

Som NRK omtalte tidligere i dag, onsdag, gjør Alta Havn seg klar til å i fremtiden eventuelt kunne ta imot Hurtigruten. Ingilæ frykter at et eventuelt anløp til Alta vil påvirke seilingsmønsteret i det øvrige Finnmark.

Havnesjef ved Alta Havn Hans Roar Christiansen, derimot, tror ikke en utvidelse av terminalkaia i Alta vil frarøve cruiseturister fra populære reisemål som Hammerfest og Nordkapp.

– Viktig for infrastrukturen

Ketil Solvik-Olsen og Hans Roar Christiansen

Havnesjef Hans Roar Christiansen la onsdag fram sine planer for havneområdet til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Foto: Máret Eli Buljo / NRK

Ingilæ, på sin side, understreker at Hurtigruten er en viktig del av infrastrukturen innen samferdsel i Øst-Finnmark – også av andre grunner enn turisme:

– Hurtigruten er også mer enn bare cruiseturisme, og begynner man å endre på det konseptet, blir det også et spørsmål om staten skal være med å betale for disse anløpene, sier Ingilæ.

– Den er transport av folk, varer og tjenester. I vinterhalvåret spesielt er det viktig for små steder, for Øst-Finnmark flere værharde fjelloverganger. For meg er det rart om man skal for eksempel kutte anløpene i Båtsfjord, Nordkyn eller Berlevåg som om vinteren alle har knallharde fjelloverganger, sier han.

– Svekker tilbudet

Hurtigrute-titting

- Hurtigruten er verdifull for små steder, sier Frank Ingilæ.

Foto: Gerd Anne Elstad

Planen om kanskje å ta imot Hurtigruten til Alta i fremtiden er et ledd i Alta Havn sine planer om å utvide kaiområdet, slik at det har kapasitet til å ta imot både cruiseskip og godsskip samtidig.

– Det er positivt at Alta satser på cruisehavn. Det ønsker jeg dem hjertelig velkommen til å gjøre. Men å gjøre det på en måte som svekker tilbudet til Hurtigruten synes jeg ikke noe om. Det bør Alta holde seg for god for, sier Ingilæ, som også er ordfører i Tana i Øst-Finnmark.