Hopp til innhold

17-åringer fast i flykaoset: – SAS ba oss vente til tirsdag

– Jeg føler meg helt hjelpeløs, sier Hanne Breidalen på telefon fra Gardermoen.

Flykaos

Fortvilet: Hanne Breidalen (t.v.) og Maren Alice Søvsø er fast i snøkaoset på Gardermoen.

Foto: MMS / Privat

OPPDATERT: Fredag kveld har Hanne Breidalen og Maren Alice Søvsø fått beskjed om at de får fly hjem lørdag morgen.

I går skulle Hanne Breidalen og venninnen Maren Alice Søvsø reise hjem til Vadsø på påskeferie. Hanne forteller at flyet skulle gått i 18-tiden, og de gledet seg til halvannen uke i hjembyen.

Slik gikk det ikke, for SAS-flyet nordover var innstilt.

– Vi ble stående i ei kø i fire timer, men køa ble stengt før vi hadde fått ordnet det vi skulle ordne, sier Hanne, som er student i Kongsvinger.

– SMS fem minutter før avgang

Sent på kvelden sjekket jentene inn på hotell, blant andre nordlendinger som ikke kom seg hjem. Etter en overnatting, kom det i dag en tekstmelding fra SAS:

– Da jeg leste den forsto jeg at SAS tydeligvis hadde sjekket oss om på et annet fly. Dette hadde vi ikke fått beskjed om. Meldinga kom fem minutter før avgang, mens vi ennå var på hotellet, så det flyet rakk vi naturligvis ikke, forteller hun.

Infosjef Knut Morten Johansen i SAS

Beklager: Infosjef Knut Morten Johansen i SAS

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Hanne klarer ikke å holde igjen gråten når hun sier at de nå fra SAS har fått følgende beskjed:

– At første mulighet til å komme hjem, er på tirsdag. Det er forferdelig. Nå har vi ikke annet valg enn å vente her, sier hun.

SAS: – Tøff dag for oss

Informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen sier han vil først av alt vil jeg beklage situasjonen jentene har havnet i. Snøkaoset har ført til opphopning av reisende:

– Fredag før palmesøndag er en svært trafikksterk dag, og når vi får 15 000 passasjerer på toppen, så er det en tøff situasjon, sier han.

Oslo lufthavn hadde 83 000 reisende i går, i dag er det ventet 90 000 reisende. Fredag før påskeuka er en av årets største utfartsdager.

Hanne: – Får ikke informasjon

Johansen oppfordrer de to jentene i Finnmark til å sette seg på venteliste på fly nå i helga, fordi det er vanlig at noen passasjerer ikke dukker opp.

Men Hanne sier hun ikke får informasjon.

– Det går noen informasjonsfolk rundt på flyplassen, de sier bare det samme, ber oss stå i kø, sier hun.

Johansen sier han håper klarer seg selv nå, og jeg håper de kommer seg hjem snart.

– Barn, eldre og funksjonshemmede er vår første prioritet. Både ansatte og reisende blir sliten av denne situasjonen, og vi gjør vårt beste.