Hopp til innhold

Irsk selskap utvikler for NRK og RTE

NRK og Irsk TV (RTE) har nå kåret vinneren av 10 000 euro til utvikling av et nytt TV-format. Den internasjonale pitchekonkurransen fant sted under Celtic Media Festival i Irland før helgen.

Billy McGrath

Billy McGrath og Sideline Productions vant 10 000 euro.

Foto: RTE

Det var prosjektet «Bucking the Trend» og det Dublin-baserte Sideline Productions som stakk av med seieren i hard konkurranse med fire andre selskaper. Formatet går ut på at ulike familier med alvorlige problemer skal forsøke å forandre sine liv.

I februar annonserte NRK og RTE at de jaktet på et nytt format som i første omgang kan produseres både i Norge og Irland. Norske, irske, skotske og walisiske selskaper ble invitert til å sende inn forslag. Fem finalister ble plukket ut blant nesten 100 innsendte prosjekter.

Fra Norge deltok Tom Erik Ruud / Billy Budd / Sam Muir Studio med «Eye Candy», en serie som skal bringe kunst tilbake til folket, og Rubicon TV presenterte «White Sails», hvor bortskjemte og late ungdommer skal seile over Atlanteren til New York på en stor seilskute.

Ellers deltok Bees Nees Media fra Skottland med prosjektet «No.1 Lonely Detective Agency» og irske WAKA TV med «Trading Faces».

Fruktbart samarbeid

Unni Ødegård

Prosjektredaktør, Unni Ødegård.

Foto: Julia Marie Nagelstad / NRK

Juryen besto av kanalsjef Adrian Lynch og formatsjef Janet Frawley fra RTE og prosjektredaktørene Steinar Igdun og Unni Ødegård fra Eksternredaksjonen i NRK.

– Vi er veldig glade for å kunne samarbeide med RTE om å finne og utvikle nye formater på denne måten. Det har vært en spennende prosess med en overveldende respons fra alle produksjonsselskapene. Nå ser vi frem til fortsettelsen og håper dette vil resultere i et nytt format som også kan tilbys på det internasjonale markedet, sier Unni Ødegård, prosjektredaktør for ekstern fakta-underholdning i NRK.

Også irene er fornøyde.

– Dette samarbeidet åpner opp for kreativitet og innovasjon og vil gi muligheter for produksjonsselskaper til å komme på banen med internasjonale formater som kan nå nye markeder, sier Michelle Spillane, direktør for RTE Global.

Sideline Production har nå ti uker på seg til å produsere en pilot og en prosjektbeskrivelse som skal presenteres på nytt for de to kanalene før det tas en avgjørelse om veien videre.