Sitat(Valentina76 @ 17.04.12 - 10:34)

Hei alle!

Synes det er helt OK å være sjåvinistisk på et norsk forum. Når det er sagt, så synes jeg faktisk helt oppriktig at Norge ikke har det sterkeste bidraget i år. Mulig jeg er en sjelden blomst, men for meg har alltid Eurovision handlet om at jeg ønsker det beste bidraget i MINE ører skal vinne. I år er topp 3 for meg Serbia, Romania og Spania.
Norge har i år, i min mening, et av de beste bidragene på lenge, for huff vi har sendt mye fælt i mine ører. Så jeg HÅPER vi er i topp 5 i år. Men, norsk er jeg jo, så skulle Tooji bringe seier'n hjem, kommer jeg til å heie meg hes og planlegge billettkjøp igjen, hehe! Heia Tooji!!
Enig! Den beste låten skal alltid vinne ESC. Ikke noe vits i å holde på Norge bare fordi det er Norge. Jeg ble selvsagt veldig glad da vi vant i 2009. Risikerer å blir stemplet som landssviker, men jeg var ENDA mer glad da Finland vant i 2006! Sikkert fordi det ikke var så ventet. Men endelig vant en rockelåt, jammen på tide i ESC. Elsker rockelåtene i GP, så dette var liksom en ny era som begynte. Har jo blitt mer klima for rock i ESC etter den vant.
Synes det har vært enkelt nok å heie på Norge de siste årene, låtene våre har gjenomgående vært gode. Årets låt er for meg bedre enn fjorårets. Jeg ble sugt opp av massesuggesjonen rundt "Haba haba" i fjor. Men innser nå at låten egentlig er litt for naiv og enkel, og at den kanskje derfor floppet. Selv om den fortsatt er bra! Didrik hadde en fin popballade...Men vi burde være mer dristige....Sendt "Dragontower" eller "Yes Man". Har i grunnen bare vært to låter etter 2000 som ikke har vært så bra....2004 og 2007 var kjedelige. På 90-tallet var "brandenburger Tor", "I evighet" (Kan ikke fordra NOE med E. Andreassen...hun er liksom alt som gior ESC et dårlig rykte! Hun virker litt "falsk" også) og "San Fransisco" dårlige. De andre var i alle fall bra....
Men på 80-tallet var vi veldig nede! Vet ikke hva som er feil. Om låtene er altfor utdaterte, og ikke har tålt tidens tann. Men noe ganske tamme og banale greier er det. På den tiden valgte vi veldig defensivt og safe for GP synes jeg...Var lite selvtilitt i valgene. En låt som "Do re mi" synes jeg er håpløs banal, oppkonstruert og småkvalm. Mens "Adeiu" fortsatt er veldig fin, den holder enda. Det gjør også "For vår jord". Mens resten....Uff. Vi prøvde i alle fall å være originale i 1980. Men det ble for pretensiøst, humørløst og politisk. Var ikke noe sympatisk over den. Liker Finn Kalvik, men synes han har bedre sanger enn "Aldri i livet". Selv om vi vant med "La det swinge", synes jeg ikke noe om den i dag. Ble altfor utspilt, og jeg er lei den.
Det som er forskjell på Norge og Sverige er kanskje at vi kan fremstå som mer ydmyke når det gjelder ESC. Er kanskje mer jantelov hos oss. Kanskje burde vi være litt mer stolte av oss selv. Synes det er bra vi ikke har den "schlagertradisjonen" som ofte har vært en bremsekloss i Svergies utvikling i alle fall. Svenskene synes jo å tro de skal vinne vært eneste år, og slår alltid seg selv voldsomt opp i media. Mer enn vi gjør. Vi er mer beskjedne og smålåtne. De kan virke litt for overpå og arrogante innimellom kanskje. Selv om de har den mest banale schlager blir den omtalt som et mesterverk. men de skal ha ros forå legge så mye seriøsitet og arbeid i ESC som de gjør. men også der markerer vi oss bra. Og jeg tror Per Sundes er en bedre GP-general enn Christer Bjørkmann. Per virker mer opptatt av musikk, der Christer virker mer opptatt av glamour. Virker også som han har klart å gøre MGP mer trendy og kredibelt enn hva som har skjedd i Sverige. Synd de ikke klarte å flyte videre på bølgen med The Ark. Det var virkelig stort da de vant. I år er Sverige igjen veldig bra...Så får vi se.