tore tønder
30.01.03 - 18:40
Jeg er ivrig lytter på NRK radio P1 og P2. Det irriterer meg at mer en 90% av musikken p1 sender er popp&rock med sang.
NRK hevder at når det gjelder musikkvalget i NRK radio P1, er det lagt vekt på at lytterne på kanalen er unge voksne. Vidre legges Norsk Gallup til grunn for musikkvalgene. (Og kanskje VG?)
Det er helt utrolig at på nattradioen sendes det nesten bare musikk (Popp&rock) med sang. Akkurat som alle lytterne bare ønsker det.
Klokken 0600 om morgenen går distriktsendingene på lufta, her fortsettes det i samme dur. Popp&Rock med sang? Det er jo rart at det ikke finnes instrumental musikk innen sjangeren Popp&Rock uten sang...? Vi kan jo lure?
Etter noen timer går ni-timen på lufta og akkurat det samme skjer? Nesten bare popp&rock musikk med sang? Jeg synes NRK er helt "manisk" når det gjelder holdningene til popp&rock m/ sang?
Hvorfor kan vi ikke få sovne inn til noen hyggelige jazzlåter? Våkne opp om morgenen til lystige jazz? Det kan vi tydligvis bare drømme om? Eller hva? Hva med jazz på arbeidet?
Det blir sagt fra NRK, at det er musikken i NRK P 1 folket vil ha? Og det er altså popp&rock med sang? Hvordan vet vi det? Hvordan kan lytterne kontrollere musikkvalgene NRK gjør?
Av og til kan tanken snike seg inn?: At, VG, Plategrosistene og artistenes økonomiske interesser er viktgere en lytternes! Er det slik?
NRK sier også, at hvis musikken i NRK radio P1 ikke passer, kan vi jo slå over på NRK radio P2. Men, P2 har ikke noen programmix som uten videre erstatter P1?
Dessuten hvorfor skal spranget være som fra "asken til ilden"?
Altså fra rock&popp med sang? Til alltid klassisk på p2?
Begge kanalene burde jo kunne spille mere jazz gjennom alle døgnets timer?
NRK henviser oss lyttere som liker jazz til spesielle nisjeprogrammer hvor jazz spilles. Hvorfor gjør ikke NRK det samme når det gjelder rock&popp med sang?
Er NRK for arrogante overfor sitt lyttende publikum? I hvertfall kan det virke som det er mer enn vanskelig å få institusjonen til å endre kurs når det gjelder musikk. Der sitter institusjonens medarbeidere som små musikk konger på hauene...?
Jeg håper vi musikkglade kan starte en debatt om NRK`s holdninger til jazz i sin alminnelighet , og kanskje kan vi få fram krav om at det bør spilles mer jazz i NRK fordelt utover hele dagen/døgnet io både NRK radio P1 og P2?
I den grad jeg hører på P1 (P2 er "min" kanal), må jeg si du er inne på noe. Stort sett er P1s musikkvalg innrettet på å formidle
helkommers popmusikk for mellomgenerasjonen.
Det er sikkert riktig at forbrukerundersøkelser etc viser at det er det folk vil ha. I det gamle Rom ville folket ha brød og sirkus. Slik har det vel alltid vært.
Sannsynligvis må man gi folk det de vil ha. På den annen side er det mange som ikke vet om noe annet, fordi media og plateindustri ensretter folks virkelighetsoppfatning og musikksmak
ved å få dem til å tro at det ikke finnes noe annet ( enn brød og sirkus.)
Det er klart at folkelig kvalitetsjazz rundt mainstreamtradisjonen
(Diana Krall, Ella& Louis, Sweet Jazz Trio etc etc) vil være et kjærkomment avbrekk i backbeat- og hjemmsynthsuppa i P1 - og faktisk være musikk som ble likt av mange flere lyttere enn smaksensretterne i P1 tror. Det krever imidlertid at de folka som skal plukke musikken har litt peiling, og det skorter kanskje der?
tore tønder
03.02.03 - 19:08
Ja! pepe det er sikkert riktig som du sier!
Men, jeg synes det er underlig at Norsk Rikskringkasting nødvendigvis skal kaste så mye popp&rock med sang.
utover by&grend!
Det er jo den rene hjernevaskingen? Støyforurensende er det også?
Det gir jo ikke oss lyttere noen mulighet til å sitte ned i fred og nyte musikken.
At vi er henvist til å må slå av radioen er jo heller ingen løsning på NRK`s musikkdiktatur
Jeg har alltid trodd at noe av vitsen med NRK var at det ikke skulle sendes bare ensidig popp&rock m/sang, men musikk i alle sjangre inklusive det beste innen jazz? Som ellers ikke blir blir sendt i for eksempel P4 og lignende kanaler?
Det er jo litt trist at generasjoner fødes,lever og dør uten å bli presentert for de mange store jazz musikalske størrelsene fra dette og forrige århundre.
NRK har det jo lettvindt når de skyver NRK`s musikkvalg over på Norsk Gallup?
Skulle noen i NRK lese dette svaret? Har jeg lyst å si! Det er aldri for sent å snu? Det går an å sende jazz tross at en bor på Tyholdt i Trondheim!
Tross din oppfordring om kommentar fra en eller annen musikkansvarlig i P1, er det ikke kommet et pip. Forsåvidt ikke overraskende.
Problemet er at de gir blaffen. Dessuten er den musikalske horisonten sannsynligvis så begrenset at de ikke evner annet enn å plukke ufarlig musikk fra de siste femten års hitlister.
Det er selvsagt helt korrekt at NRK har en kulturpolitisk forpliktelse som gjør at institusjonen skal være annerledes enn P4 og alsksens nær-radioer. Musikkutvalget i P1 gjenspeiler ikke dette.
I andre sammenhenger går det for tiden en debatt der NRK (her gjelder det fjernsynet) kritiseres for å skjele for mye til rating av seertall.
De som legger opp musikkutvalget i P1 burde følge med i denne debatten før de går forbi Se&Hør i konkurransen om å være landets mest lettspiste medieenhet.
Dette er en enkel versjon av vårt hovedinnhold. For å se fullversjon med mer informasjon, formatering og bilder, vennligst
klikk her.