Kom i skade for å se litt på tv2 noe jeg vanligvis unngår.
Men, i gallakjoler mm har de nå et program for å skaffe faddere til fattige barn.
En undersøkelse viser at dersom det er bildet av et barn på en brosjyre med formål å be om hjelp til fattige, kan folk gi til det.
Er det derimot tre eller flere barn på samme foto, gir ikke folk.
... Da blir det for mange, - og distansert.
For at folk skal gi må de kjenne at den hundrelappen de avser skal gå til et bestemt barn. Som de helst vil kjenne navnet til.
Da er det litt den rikes fortjeneste om livet skulle gå bra for det barnet.
Man eier litt av det, omtrent som en aksje som stiger i verdi.
Fordi jeg vet hvor mye norske mennesker i hovedsak har av penger, blir jeg kvalm av at rike folk, som gir en hundrelapp i mnd. kvalifiserer til å få "et stort takk"!
Noen bra mennesker gir til dette. Og, de gir antagelig mye mer, og i mange sammenhenger.
Men, mange av de som gir på denne måten gir kun dette, og mener at den hundrelappen er nok.
Resten av årets alle timer tenker de kun på seg selv, og hvordan de selv skal kunne enda ytterligere øke egen velstand og sløsing.
Det er stort sett tankene de har. Det er det som bor i dem.
Det er verdiene de viderefører til sine barn og sine omgivelser.
Det er standarden de setter for hva som er rett og galt.
Det, er nemlig grunnen til at så få kan utnytte så mange,
nemlig at vi hele tiden bruker ipoder, internett, kjøpekjøpesyndromet, og fordivifortjenerdetsyndromet til å fortrenge at ca 10% av jordas rike befolkning eier og driver splitt og hersk med den fattige 90% majoriteten.
Dette splitt og hersket skjer både globalt og nasjonalt.
..og noen tror at slavetiden er forbi...
Velbekomme!