Jeg har inntrykk av at bruken av tid og penger i NRK (TV) til sportssendinger er stadig økende.
Skulle gjerne vite:
Hvor stor andel av NRK’s budsjett gikk med til sportsendinger i 2009?
Hvor stor andel av total sendetid gikk til sport, inklusiv reprise-sendingene?
Hva koster i gjennomsnitt ”live” sportsendinger pr. time og hvilke beløp snakker vi om totalt for år 2009?
Sponsorer bidrar ofte med midler til sportsendingene. Hvor mye bidro de med til sammen i
fjor?
Mitt inntrykk er at NRK utvikler seg til tilnærmelsesvis å bli en ren sportskanal.
Er pengebruk og tidsbruk representativt i forhold til de interesser og ønsker lisensbetalere generelt
har?
Det virker på meg som at det fortløpende utvikler seg ei kvalitetssenking på stort sett alle andre typer tv-programmer - nyhetssendinger medregnet (unntatt sportsnyheter).
Resten av sendetiden fylles opp med repriser samt gamle Amerikanske serier (bl.a.Dynastiet).
Etter midnatt blir det sendt alle typer ”jukebokser” beregnet for eventuelle seere som godt kan tenke seg å se de samme programmene i uendelighet.
Jeg er i prinsipp ikke mot sportsendinger, men har oppfatning av at NRK-redaksjonen for det meste består av en gjeng sportsfanatikere som vet å rope høyt og derved får viljen sin.
Vi andre, som ikke er VELDIG sportsinteresserte kan vel tenke seg flere kulturbaserte programmer som f.eks musikk, samt flere opplysnings/-dokumentarprogrammer. Gjerne samfunnskritiskeog avslørende (dog har NRK sendt noen slike).
12. februar starter OL som medfører en sportsmetning av sendetiden NRK har til rådighet i en 2-3 ukers periode. Vel, vel, det finnes jo andre kanaler.
PS! Hvorfor starter NRK med å sende Superbowl? Det er vel noen som synes det er for lite sport i sendingene?
Er den noen som kan gi meg noen svar på mine spørsmål?
Hilsen lisensbetaler.