Hjelp - Søk - Brukere - Kalender
Full versjon: SYKEFRAVÆRET - Amputert debatt
Debattforum > Aktualitet > NRK Nyheter
Sider: 1, 2
leerhok
SYKEFRAVÆRET
er for høyt, hevdes det. Og debatten raser for tiden i alle fora. Men de viktigste årsakene til det påståtte høye fraværet forties med eller uten vilje:
  • Ventelistene hos fastlege, spesialist, sykehus for undersøking og endelig sykehus for operasjon/behandling. Måneds- og årevis sykmelding i påvente av endelig behandling må nødvendigvis få sykefraværet til å eksplodere.
  • Situasjonen i trøste- og bæreyrkene skreddersydd for å produsere sykdom og uførhet hos arbeidstakerne i denne sektoren.
  • Forjævliggjøringen av enkelte yrker. Eksempelvis er læreryrket i tida fra 1970 til 2010 forverret til det nærmest ugjenkjennelige. Og læreryrket er ikke det eneste yrket med en slik utvikling.
  • Det er ikke gratis - heller ikke helsemessig - å produsere mye mer med 36 timers uke og 5 ukers ferie enn før med 48 timers uke og 2 ukers ferie. Og som regel med en kronisk underbemanning ukjent på den tida.
  • Før far i arbeid, mor heime. Nå begge i arbeid. Gir et helt annet totalt press på begge.

I SUM:
Norge sparer seg til fant.
appelsinjenta
Kan fylle på noen punkter til:
- I en del moderne yrker forventes det vel nesten at arbeidsplassen skal "eie" deg store deler av tida.
- Vi oversvømmes med informasjon nesten døgnet rundt, og det kan vel ta energi og oppmerksomhet fra noen hver slik at man lettere sliter seg ut.
- Den kjemiske coctailen av relativt nye stoffer for menneskekroppen, som vi er i berøring med/får i oss så å si døgnet rundt gjennom hele livet - hvor mye er egentlig undersøkt om dens virkninger?

En del av disse tingene burde man i alle fall forsøke å undersøke for å se om de kan utelukkes.
Nettine
Den kjemiske coctailen Appelsinjenta nevner, er en interessant vinkling, og jeg skulle ønske at noen hadde kastet seg over et grundig studie om dette. Jeg tror nemlig der er store helsegevinster å hente her.

Ang. “Før far i arbeid, mor heime. Nå begge i arbeid. Gir et helt annet totalt press på begge.” så har jeg motsatt syn på dette.
Fordeling av oppgaver gir bedre tid og bedre avlastning for begge, samt at deling av oppgaver gir adskillig bedre erfaringsgrunnlag og selvstendighet.
Kvinner som er yrkesaktive har også lengre levealder enn hjemmeværende. I flg. NTNU blir dette tilskrevet “arbeide utenfor hjemmet er helsebringende i seg selv, ved at man opplever større mestring, lærer mer, får høyere selvtillit og bedre selvfølelse. I tillegg får man et større kontaktnett og struktur i hverdagen. Det er bra med flere roller. Skulle du svikte på det ene området kan du kompensere med noe annet.”

Om en ser sykefravær i en større sammenheng så har Norge et forholdsvis høyt fravær også når stor deltagelse i arbeidslivet er tatt med. (Er den egentlig så stor?)
Men jeg synes det er galt å kutte i sykelønn - derimot må en finne/forstå hvorfor dette er slik.
Jeg så at Stoltenberg snakket varmt om den svenske modellen, med normerte sykemeldinger - og dette høres temmelig sprøtt ut.
(Vel, om Regjeringen og dens familiemedlemmer fulgte disse rådene, så hadde der vært noen færre og kortere sykemeldinger blandt dem.)
(Den svenske modellen er her: http://www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/f...nsktbeslutsstod )
Sverige fikk visstnok ned fravær ved å kutte i (de økonomiske) godtgjørelsene ved sykefravær, noe som skjedde førut for de normerte sykemeldingene ble innført.

Stoltenberg’s voksende byråkrati later til å forsterke sykefraværet, og jeg mener at både den offentlige ansettelsespolitikken og byråkratiske prosedyrer er proporsjonalt skjevfordelt.
Jeg kan vanskelig tenke meg at det hjelper på sykehuskøer å ansette mere ull øverst i administrasjonen, mens forholdet administrasjons-byråkrati:helsepersonell øker i favør av første gruppe.
Ventelister (som Leerhok) nevner, er skammelig. Visstnok ble der satt i verk et prøveprosjekt for at sykemeldte skulle få hurtigere adgang til nødvendig helsetjenester (vel og merke kun om de hadde en job å gå til), men nødvendige helsetjenester må også fungere forut for å forebygge en langvarig sykemelding.
Når jeg leser om slikt så er det nesten som jeg ikke kan tro hva jeg leser.... Et Vestlig land som opererer med differensierte helsetjenester avhengig av om du er i jobb eller ikke...

Det andre byråkratiet, NAV, later til å være tabubelagt i denne debatten.
Jeg leste Eli Ørjesæter beskrive NAV som “Fusjon fra helvete” og kalte NAV for et ektefødt barn av politikernes egen inkompetanse.
Hun kalte Reksrevisjonens rapport om NAV, en grøsser - og kom med en god analog
“Tenk deg en bank som stadig tar sparepengene til folk. Ikke fordi de bankansatte er tyver, men fordi IT-systemene funker dårlig og fordi saksbehandlerne gjør feil. Av og til blir sparepengene dine borte, men av og til får du for mye på konto, det er litt hipp som happ.
Og hva gjør bankens styre med alle disse feilene, som har vært kjent i åresvis? Jo, de vedtar at alle bankens ansatte nå skal få nye oppgaver, i tillegg til det gamle de ikke klarer. De blir pålagt å drive terapeutisk oppfølging av de kundene som ikke sparer regelmessig, og å kompetansekartlegge dem som overtrekker kontoen.”
Etter selv å ha lest hva Riksrevisjonen skrev - så må jeg si at hva hun skrev er et grosse understatement.
NAV står for 1/3 av statsbudsjettet, og de har rett og slett ingen styring på hva de skulle ha drevet med.
En av de mange sviktene de gjør, er å ikke følge opp folk som skal ut i arbeide, som er sykemeldte, IA-avtale osv, Arbeidslivs sentre er begrenset, osv. Lista er så lang at det kan ikke listes opp her...
Personer med nedsatt arbeidsevne måtte vente 270 dager i kø for å få noe tiltak, og for 2009 var der 92.000 yrkeshemmede som selv ønsker å jobbe eller delta på arbeidsmarkedtiltak.

I flg. handelnæringen så tenker Stasministeren “industri” og har ingen peiling på kunnskapsbaserte bedrifter. (Det burde ikke være en overraskelse). Små og mellomstore bedrifter fikk også hjelp tidligere for å få ned sykefravær, ved løsningorienterte omplasseringer, noe som stoppet etter NAV-reformen.
Også Handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon HSH mener NAV-reformen er årsaken til at sykefraværet er blitt så høyt i Norge.

Om det er riktig som jeg leste så er det største sykefraværet å finnen innen det offentlige. Det burde også være en tankevekker.
I mine øyne så er det noe galt i en politikken, hvor enhver løsning består av et nytt og større overbyråkrati. Hvor mye ekstraarbeide har NAV påført allmennlegene, for eksempel? Og hvor mange prosesser og prosedyrer og skjemaer må fylles ut, for å tilfredsstille et byråkrati?
En kan bli syk av mindre....
En annen side som jeg synes er noe særnorsk, er at det er for mange incentiver til å ikke jobbe. Det må være en bedre balanse mellom incentiver for å være i jobb, og et godt fungerende velferdssystem.
Staten er ikke et godt forbilde, hvor nedbemanning (Poste, NSB, Statoil, osv.) benytter førtidspensjonering i stedet for å forsøke å finne nye jobber i andre bedrifter for sine ansatte. Dette er noe som definitivt påvirker arbeidsmoral.

Og der er mye mere som jeg synes er "sykt"....
Grete F.
Det er jo helt dustete at ikke høyt utdannende fagfolk (som jeg liker å tro ministrene holder seg med) klarer å begripe den enkle kjennsgjerneing som alle tre over meg nevner: Kjip arbeidssituasjon gir syk arbeidstaker.

Sant som leerhok sier, at i noen yrker er situasjonen blitt verre og verre. Trøste- og bæreyrkene er det verste eksemplet. Effektivitetskravene øker, sykefraværet øker - ups! Skulle noen kunne gjette seg til at det er en sammenheng der???

Sant, også, at mer utearbeid gir større press på begge. Jeg forstår at Nettine mener det bør virke motsatt, og det gjør det sikkert også for mange. Likevel mener jeg at et samfunn hvor man hadde hatt et reelt valg hvorvidt man skulle jobbe hjemme eller ute, hadde kunnet spart oss for mange problemer. Selv om vi skryter av barnehagetilbud og har planer om heldagsskole, så vi får oppbevart barna på forskriftsmessig måte fra de er bittesmå, betyr det stress for unger.

Sikkert heller ikke noen særlig solid investering i framtidig helse, at unger lærer seg å leve etter klokke og timeplan allerede før de kan si "mamma".

Nettine
Sitat(Grete F. @ 14.01.10 - 08:37) *
Det er jo helt dustete at ikke høyt utdannende fagfolk (som jeg liker å tro ministrene holder seg med) klarer å begripe den enkle kjennsgjerneing som alle tre over meg nevner: Kjip arbeidssituasjon gir syk arbeidstaker.

Sant som leerhok sier, at i noen yrker er situasjonen blitt verre og verre. Trøste- og bæreyrkene er det verste eksemplet. Effektivitetskravene øker, sykefraværet øker - ups! Skulle noen kunne gjette seg til at det er en sammenheng der???

Sant, også, at mer utearbeid gir større press på begge. Jeg forstår at Nettine mener det bør virke motsatt, og det gjør det sikkert også for mange. Likevel mener jeg at et samfunn hvor man hadde hatt et reelt valg hvorvidt man skulle jobbe hjemme eller ute, hadde kunnet spart oss for mange problemer. Selv om vi skryter av barnehagetilbud og har planer om heldagsskole, så vi får oppbevart barna på forskriftsmessig måte fra de er bittesmå, betyr det stress for unger.

Sikkert heller ikke noen særlig solid investering i framtidig helse, at unger lærer seg å leve etter klokke og timeplan allerede før de kan si "mamma".

He-he - du har helt rett i at jeg mener det bør virke slik - men nå henviste jeg til at kvinner i arbeidslivet har lengre levealder og dette hentet jeg fra NTNU, så det representerte altså ikke min personlige mening i dette tilfellet.
wink.gif
leerhok
Sitat(Nettine @ 14.01.10 - 07:52) *
kvinner i arbeidslivet har lengre levealder

KVINNER ER I DAG
for de aller flestes vedkommende ikke frivillig ute av arbeidslivet. Men pga sykdom og uførhet som virker inn på levealder.

Arbeidet i seg sjøl er ikke alltid helsebringende. I alle fall ikke for kvinner (og menn) i drittjobbene. Trøste- og bæreyrkene beviser jo det stikk motsatte: Arbeidet er her direkte helseskadelig.

leerhok
MOR OG FAR
begge i arbeid betyr i alla fulla fall en eller begge må:
  • kutte ut overtid for å bringe og hente unger i barnehagen
  • sykmelde seg når ungene blir syke

OG STELL AV HUS
og heim må rasjonaliseres til et minimum med mindre en av de to har dette som sin eneste og lidenskapelige hobby.
Nettine
Sitat(leerhok @ 14.01.10 - 11:27) *
MOR OG FAR
begge i arbeid betyr i alla fulla fall en eller begge må:
kutte ut overtid for å bringe og hente unger i barnehagen
sykmelde seg når ungene blir syke

OG STELL AV HUS
og heim må rasjonaliseres til et minimum med mindre en av de to har dette som sin eneste og lidenskapelige hobby.

Selvsagt må en innrette seg etter forholdene - og også være hjemme med syke barn.

Det er nok adskillig mere strevsomt å være aleneforeldre enn å være to om oppgavene.
Og "enslige" klarer jo også å holde orden på sitt eget rot.

Men oppgangen i sykefravær skyldes ikke at det blir flere syke barn
Nettine
Sitat(leerhok @ 14.01.10 - 11:41) *
KVINNER ER I DAG
for de aller flestes vedkommende ikke frivillig ute av arbeidslivet. Men pga sykdom og uførhet som virker inn på levealder.

Arbeidet i seg sjøl er ikke alltid helsebringende. I alle fall ikke for kvinner (og menn) i drittjobbene. Trøste- og bæreyrkene beviser jo det stikk motsatte: Arbeidet er her direkte helseskadelig.

Dette blir omtrent som om jeg sa at laks er fisk
... og så kommer det tilbake at all fisk er ikke laks.

Hva jeg sa var at hjemmeværende (som gruppe) har lavere levealder enn de som er i yrkeslivet (som gruppe).
Dette kommer fra et doktorgradsprosjekt ved NTNU.

Det er vel heller ikke ukjent at 50-tallets hjemmeværende ble storforbrukere av antidepressiva... (Som gruppe, men dog ikke hvert individ)
leerhok
Sitat(Nettine @ 14.01.10 - 11:00) *
Hva jeg sa var at hjemmeværende (som gruppe) har lavere levealder enn de som er i yrkeslivet (som gruppe).
Dette kommer fra et doktorgradsprosjekt ved NTNU.

MENER FREMDELES
rekrutteringen til denne gruppen forklarer langt på veg hvorfor de lever kortere.

Sitat
Det er vel heller ikke ukjent at 50-tallets hjemmeværende ble storforbrukere av antidepressiva... (Som gruppe, men dog ikke hvert individ)

50-TALLETS HV
er snøen som falt i fjor. Dersom doktorgradsprosjektet handler om disse, har den null relevans til dagens situasjon.

MENER FORØVRIG
utdannelsesnivå/sosial status er den viktige årsaken til forskjeller i levealder.
Nettine
Sitat(leerhok @ 14.01.10 - 12:17) *
MENER FREMDELES
rekrutteringen til denne gruppen forklarer langt på veg hvorfor de lever kortere.

Hva mener du her?
Rekrutering (fra hva) til hva?
Sitat
50-TALLETS HV
er snøen som falt i fjor. Dersom doktorgradsprosjektet handler om disse, har den null relevans til dagens situasjon.

MENER FORØVRIG
utdannelsesnivå/sosial status er den viktige årsaken til forskjeller i levealder.

Du er rask til å avskrive forskning om kvinners liv og helse. (Det er ellers sjelden at det avsettes midler til kvinner-helse).
Selvsagt er utdannelse relevant her, ikke minst for de valg en gjør i livet - og for å kunne ha valgmuligheter.
Utdannelse er en den viktigste investeringen en gjør, vil jeg påstå.
Utdannelse blir forbundet med (bedre) helse.
Skal en se på levealder så må en se på den aldersgruppen som dør - og det er da ikke dagens 20-30-åringer.

Når utdannelse = deltagelse i arbeidslivet = bedre helse
så kan i alle fall ikke eksempel ditt om mor hjemme brukes som eksempel på mindre sykefravær i arbeidslivet.
Det var nemlig en del av poenget mitt (at hjemmeværende har, som gruppe, laveste levealder blant kvinner).
leerhok
YRKESDELTAKING
som helsefremmende tiltak for kvinner.

Det er grovt sett 3 typer yrker i relasjon til helse:
- Helsefremmende
- Helsenøytrale
- Helseskadelige

Og på tvers av alle 3 gruppene 3 typer arbeidsplasser:
- Helsefremmende
- Helsenøytrale
- Helseskadelige

Endelig har situasjonen på heimefronten mye å si:
- Harmoni fordi begge har støv på hjernen eller fordi begge stort sett gir blaffen
- Disharmoni fordi en har støv på hjernen og en gir blaffen
- Disharmoni i fordeling av arbeidsoppgavene/evnen til å sluntre unna
- Stor forskjell i lønnsnivå/karrieremuligheter bestemmer i praksis vilke valg som er økonomisk mulige

VI HAR HER
et utall mulige kombinasjoner. Vil påstå i praksis treffer du oftest på kombinasjoner som gir tvilsom helseeffekt.
Nettine
Utgangspuktet for dette studiet var at der er liten forskning på kvinnehelse, og at sosioøkonomisk status så ut til å påvirke kvinners helse i mindre grad enn menns helse.
Mange tanker ble kastet fram om dette, for eksempel om kvinner vare mere robuste enn menn eller om der var andre kjønnsforskjeller - eller om kvinner hadde bedre "livsstil" fra ung alder, osv.
Dette var utgangspunktet: http://www.forskningsradet.no/servlet/Sate...%2FHovedsidemal
Resultatet de kom fram til:
Det viser seg at verken livsstilsfaktorer som røyking og fysisk aktivitet eller biologiske faktorer, kan forklare hvorfor noen kvinner lever lenger enn andre. Mens entydig så hadde hjemmeværende kortest levealder.

Men, sykefraværet:
Der finnes både gode og dårlige arbeidsplasser - for begge kjønn.
Og tungt arbeide, som for eksempel hjelpepleiere - og mange flere yrker. Det vil være galt å kutte i sykelønna (mener jeg).
Da kan det fort gå mot at visse grupper får full sykelønn da de har forsikringer, men de som tjener minst vil få et reelt kutt i økonomien ved sykdom.
Vi vet jo at allerede nå, så er alvorlig kreftsykdom ruinerende for økonomien...

Men det er jo ikke korttidsfravær som er problemet, men langtidsfraværet som er det aktuelle problemet såvidt jeg har forstått.
leerhok
Sitat(Nettine @ 14.01.10 - 12:47) *
Hva mener du her?
Rekrutering (fra hva) til hva?

REKRUTTERING TIL GRUPPENE:
- HEIME: fra lavutdannet med ungdomstida som hushjelp, gift med fattig industriarbeider, 7 barn, trang og dårlig bolig
- I JOBB: fra akademisk utdannet med ungdomstida lik utdannelse, gift med likesinnet, god økonomi, 2 barn, stor og romslig bolig

Dette var grovt forenkla stillinga i 1950. Og midt poeng er gruppene HEIME og I JOBB var helt enkelt ikke samme sosiale skikt. Skiktforskjellen var hovedårsaken til forskjell i levealder. På samme måten som arkitekter levde lengre enn tømmerhoggere. Og du ville sikkert finne ut ektemennene til HEIME kvinnene levde kortere enn mennene til I JOBB kvinnene.

STILLINGEN I DAG
er (igjen grovt forenkla) "alle" par jobber begge to slik at igjen i gruppen heimeværende blir varig arbeidsledige pga dårlig helse eller andre handicap som arbeidssøker. Også her har du med to sosiale skikt å gjøre som vil få forskjellig levealder.
leerhok
Sitat(Nettine @ 14.01.10 - 13:56) *
Mens entydig så hadde hjemmeværende kortest levealder.

FORDI STATISTISK SETT
fant du de hjemmeværende (I dag er de en nesten utryddet art, men altså ikke en verneverdig sådan???) i de lavere sosiale lag.
Nettine
Greit nok hva du skriver, men i og med at hypotesen din allerede viste seg feil for kvinner - så ønsket de å forske på dette:
En del av utgangspunktet var:
"Hans forskergruppe, med Sara Marie Nilsen som stipendiat, jobber også med en hypotese om at det kanskje ikke er slik at sosial status har en lineær innvirkning på helse fra topp til bunn for kvinner. Foreløpige analyser av datamaterialet tyder nemlig på at kvinnene med best helse ikke befinner seg helt i toppen av hierarkiet".

leerhok
Sitat(Nettine @ 14.01.10 - 14:20) *
Foreløpige analyser av datamaterialet tyder nemlig på at kvinnene med best helse ikke befinner seg helt i toppen av hierarkiet".

FOR MYE OG FOR LITE
ødelegger alt!
Nettine
Sitat(leerhok @ 14.01.10 - 15:23) *
FOR MYE OG FOR LITE
ødelegger alt!

På ingen måte - cute, smart & rich har aldri vært hinder....

Men spor nå tilbake til sykefraværet (som ikke vil bli bedre om kvinner er hjemmeværende)
wink.gif
leerhok
Sitat(Nettine @ 15.01.10 - 01:26) *
På ingen måte - cute, smart & rich har aldri vært hinder....

Men spor nå tilbake til sykefraværet (som ikke vil bli bedre om kvinner er hjemmeværende)
wink.gif

SYKEFRAVÆRET
øker dersom du går inn for et saltinnhold i maten på null eller lik innholdet du finner i industrimaten. Så "for mye og for lite ødelegger alt" gjelder fortsatt. Bl.a. er penger til bekymring for fattig og rik.

KAPITLET OM
heimeværende kvinner kan vi trygt avslutte med: Arten er utdøende enda om enkelte mener den er verneverdig.
leerhok
Sitat(leerhok @ 15.01.10 - 02:10) *
Bl.a. er penger til bekymring for fattig og rik.

FOR NOEN ÅR SIDEN
var det en sosialmottaker i London som vant diverse millioner i Lotto. Han kjøpte seg en ny kjempeTV, abonnerte på alle fotballkampene, murte seg inne 24 timer i døgnet, levde på pizza, fish and chips og øl som han fikk brakt på huset.

Han døde etter ca ett år!
Nettine
Nå tror jeg hverken saltinnhold eller døde sports-seere er problelmet ang. norsk sykelønns-vekst.
(De spsier salt og ser TV i andre land også).

Foreløbig konkluderer jeg med at dette er et særnorsk problem - relatert manglende incentiver for å jobbe (og for mange incentiver for å ikke jobbe).
leerhok
Sitat(Nettine @ 15.01.10 - 02:33) *
Foreløbig konkluderer jeg med at dette er et særnorsk problem - relatert manglende incentiver for å jobbe (og for mange incentiver for å ikke jobbe).

SÅVIDT
jeg har forstått er korttidsfraværet en liten del av fraværet. Og det er vel her incentivene eventuelt kan stoppe mandagsskulkerne. Langtidssjuke er som den altoverveiende hovedregelen nettopp det: Sjuke. Og ingen ønsker et system med incentiver som får sjuke til å gå på jobb?

I alla fulla fall vil dette virke kontraproduktivt. For dette syketilstedeværet vil nødvendigvis føre til mer og mer alvorlig sjukdom senere.
Nettine
Fra dagen avis:

Sykefraværet til himmels i Nav
Nav jobber for å få sykmeldte tilbake i jobb. Selv har etaten et sykefravær på skyhøye 9,5 prosent.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3466309.ece

Fra NAV-høringen i dag (etter at Riksrevisjonene har alarmert om NAV og rotet isenesatt av BH Hanssen(AP) ):
NAV_direktør Saglie måtte redegjøre for blant annet lange saksbehandlingstider, et budsjett på 300 milliarder[!!!] kroner for 2008 som Riksrevisjonen har nektet å gå god for, samt sensitive dokumenter som er rotet bort.
- Det er stor avstand mellom det bildet han tegner av situasjonen i Nav, og det bildet brukerne gir. Det er påfallende, sier Per Kristian Foss (H), medlem i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.

Bjarne Håkon Hanssen (Ap) må senere i dag svare for forholdene i Nav under en høring i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Hanssen sa at han mente forventningene til den nye etaten var urealistiske.[sic!]

Nektet å godta regnskapet: Kritikken fra Riksrevisjonen, som er grunnlaget for høringen, er svært hard. Revisjonen har blant annet nektet å godta regnskapene for både 2007 og 2008.
Riksrevisor Jørgen Kosmo la ikke skjul på at han mente situasjonen er alvorlig da han presenterte rapporten i oktober i fjor.

Stortingets kontrollkomité fikk blant annet vite at henvendelsene til FFOs (Funksjonshemmedes fellesorganisasjon) rettighetskontor økte med 50% [!!] i 2008. Dette er et kontor som funksjonshemmede som mener seg feilaktig behandlet kan henvende seg til.
Generalsekretær i FFO ramset innledningsvis opp et stort antall saker der brukere hadde fått manglefull eller ingen hjelp i møte med Nav.
Assisterende generalsekretær fortalte at FFO ikke ble spurt til råds under forberedelsene til Nav-reformen.

Graverende mangel på rettssikkerhet: Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon forteller om graverende omgang med taushetsbelagte dokumenter, under NAV-høringen i Stortinget:
En bruker hadde fått avslag på sin søknad om uførepensjon.
- En av våre saksbehandlere fikk fullmakt til å ta kontakt med NAV og be om en del opplysninger. Til vårt store sjokk fikk vi 3, 6 kilo med originaldokumenter og taushetsbelagte papirer, sendt i urekommandert post! Dette var et spesielt graverende tilfelle, men slike ting skjer stadig vekk. Vi opplever stadig at originalkvitteringer og bilag forsvinner. Dette viser mangel på rettssikkerhet og personvern i NAV

Tror sykefraværet kunne gått ned
Riksrevisjonens rapport om Nav-reformen er til høring i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité fredag, og blant de inviterte høringsinstansene er Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).
På direkte spørsmål om han tror sykefraværet hadde gått ned om Nav hadde fungert optimalt, svarte Svein Oppegaard, direktør for arbeidslivspolitikk i NHO:
- Jeg tror vi vil svare ja på det.
Oppegård la heller ikke skjul på hvem han mener sitter med ansvaret.
- Det er et politisk ansvar å sørge for at etaten fungerer på en tilfredsstillende måte, ikke etatens eget ansvar, sa Oppegård.

Det er veldig urovekkende.
....NAV's brukere står overfor de samme problemene i dag som i 2008, året Riksrevisjonens rapport gjelder for.
- Det vi hører, er egentlig veldig dramatisk.

Mangelfulle arkiveringsrutiner
Riksrevisjonens bemerkninger om mangelfulle rutiner for arkivering i Nav.
- Vi har hørt om både pappesker og diverse annet...

Riksrevisjonen med knusende kritikk av Nav: - Har ikke kontroll på pengene [eller annet!!!]

Linker:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle3466553.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3334090.ece
http://www.dagbladet.no/2010/01/15/nyheter...ringen/9938175/

NAV-reformen:
Stortinget slo fast at reformen hadde tre overordnede mål:
Flere skulle i arbeid og aktivitet, færre skulle være avhengig av stønad.
Det skulle bli enklere for brukerne, tjenestene skulle tilpasses brukernes behov.
Man skulle få en «helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning.»

Aetat og trygdeetaten (statlige) ble slått sammen 1. juli 2006. Den nye statsetaten er lokalt samlokalisert med kommunenes sosialkontorer.
Den nye etaten har skilt ut en rekke oppgaver og flyttet dem til forvaltningsenheter og spesialenheter. Det har medført at mye kompetanse også er flyttet fra lokale kontorer til mer spesialiserte enheter.
Hele reformen skulle vært gjennomført innen 2010, men noen kontorer er forsinket.

Nav har feilutbetalt nesten én milliard kroner
I gjennomsnitt er det feilutbetalt 40 millioner kroner hver måned.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3466095.ece

En trenger ikke lure meget på hvorfor det er rot og sykdom.
Alt implementert av Stoltenberg, som tenkte løse dette ved å senke sykelønnen eller implementere normerte sykemeldinger.
Han kunne like gjerne danset rundt totempel - det vill hatt samme nytten som Ap's wodoo-politikk

leerhok
Sitat(Nettine @ 15.01.10 - 17:32) *
Sykefraværet til himmels i Nav
En trenger ikke lure meget på hvorfor det er rot og sykdom.

IN CASU
er det først og fremst arbeidsplassen som er helseskadelig. For yrket i seg sjøl (kontorarbeid/sakshandsaming) er relativt sett snarere helsefremmende enn helseskadelig.

Vi skal ikke glemme at også i det private næringslivet går det særs ofte til helvete når 2 bedrifter slås sammen. Teoretisk gir slik sammenslåing rasjonaliseringsmuligheter. I praksis slår dette sjeldent til. Hovedårsaken er antakelig ledere på alle nivåer har vondt for å fordøye overgang fra sjef til nestkommanderende. Derfor har vi også det gamle visdomsordet:

Det er bedre å være prest i en liten menighet enn klokker i en stor.

Nettine
Sitat(leerhok @ 15.01.10 - 20:00) *
IN CASU
er det først og fremst arbeidsplassen som er helseskadelig. For yrket i seg sjøl (kontorarbeid/sakshandsaming) er relativt sett snarere helsefremmende enn helseskadelig.

Vi skal ikke glemme at også i det private næringslivet går det særs ofte til helvete når 2 bedrifter slås sammen. Teoretisk gir slik sammenslåing rasjonaliseringsmuligheter. I praksis slår dette sjeldent til. Hovedårsaken er antakelig ledere på alle nivåer har vondt for å fordøye overgang fra sjef til nestkommanderende. Derfor har vi også det gamle visdomsordet:

Det er bedre å være prest i en liten menighet enn klokker i en stor.

I det private så ville forlengst ansvarlige ledere vært sparket rett ut på et tidlig tidspunkt - sammenligningen er ikke reell.
Men det er selvsagt leit for de som jobber i NAV - de lider jo også under dette.

Her er den svenske modellen som Stoltenberg vil se nærmere på - et aldri så lite stykke horror:
http://svtplay.se/t/103535/sasongstart__uppdrag_granskning
leerhok
Sitat(Nettine @ 16.01.10 - 00:43) *
I det private så ville forlengst ansvarlige ledere vært sparket rett ut på et tidlig tidspunkt - sammenligningen er ikke reell.

ENIG I AT
topplederen(e) ville ligge tynt an dersom hele bedriften ble kjørt til helvete slik som NAV. Men det forekommer mye både profitt- og trivselsminkende vanstyre i det private også. Langt fra alt blir rettet opp. Tvertom kan det gå riktig ille med varslere som tar tak i problemene. I enkelte tilfeller ser du endog tillitsmennene fra fagforeningene foretrekker å se en annen vei.

Menn som gruppe er høyere og raskere enn kvinner. Det forhindrer ikke at Olga på 1,90 er høyere enn de aller fleste menn. Eller at Marit B går raskere på ski enn 2 millioner norske menn. På samme måten er det mange offentlige arbeidsplasser som er mye bedre enn det private gjennomsnittet.
Nettine
Sitat(leerhok @ 16.01.10 - 11:19) *
ENIG I AT
topplederen(e) ville ligge tynt an dersom hele bedriften ble kjørt til helvete slik som NAV. Men det forekommer mye både profitt- og trivselsminkende vanstyre i det private også. Langt fra alt blir rettet opp. Tvertom kan det gå riktig ille med varslere som tar tak i problemene. I enkelte tilfeller ser du endog tillitsmennene fra fagforeningene foretrekker å se en annen vei.

Menn som gruppe er høyere og raskere enn kvinner. Det forhindrer ikke at Olga på 1,90 er høyere enn de aller fleste menn. Eller at Marit B går raskere på ski enn 2 millioner norske menn. På samme måten er det mange offentlige arbeidsplasser som er mye bedre enn det private gjennomsnittet.

Om en bedrift hadde blitt ledet som NAV, så hadde bedriften vært konkurs. Og hadde Hanssen fortsatt som helseminister så hadde det blitt tilsvarende kaos i denne sektoren.
Du nevner varslere - kanskje jeg skal minne om at det er den sittende statsministeren/regjering som står bak de mangelfulle rettigheter en varsler har.

Poenget mitt var ikke hvorvidt der er verre eller bedre i privat sektor - men at de NAV ansatte har en dårlig arbeidssituasjon - og at hele NAV-reformen ser ut til å ha øket sykefraværet på tvers av alle sektorer.
appelsinjenta
Angående "svenskemodellen" så må jeg si at jeg syns normert sykemelding høres sinnssvakt ut. Forat sykemelding skal virke mest mulig effektivt, må da et poeng nettopp være at den er tilpasset den enkelte pasient?
leerhok
Sitat(Nettine @ 16.01.10 - 12:09) *
Poenget mitt var ikke hvorvidt der er verre eller bedre i privat sektor -

ER KLAR OVER DET
Men mellom linjene (i mange innlegg) aner jeg du har en tendens til å undervurdere offentlig sektor og overvurdere privat sektor. Tillater å mene det er som melllom enkeltmennesker: Individuelle forskjeller er viktigere enn gruppeforskjeller.

Nettine
Sitat(leerhok @ 16.01.10 - 17:17) *
ER KLAR OVER DET
Men mellom linjene (i mange innlegg) aner jeg du har en tendens til å undervurdere offentlig sektor og overvurdere privat sektor. Tillater å mene det er som melllom enkeltmennesker: Individuelle forskjeller er viktigere enn gruppeforskjeller.

Generelt så mener jeg ikke dette (som du kaller under-/over-vurdere). Gode/dårlige arbeidsplasser kan du finne over hele spekteret.
Men jeg tror at politikere kan ødelegge for en yrkesgruppe, ved sin overstyring, reformering, inkompetanse/manglende innsikt for yrket de trer over-byråkratiet over, osv. Noen videre generalisering er ikke ment med dette.
Big Corporations har også sine "prosesser"... Og små firmaer har sine...
Nettine
Sitat(appelsinjenta @ 16.01.10 - 14:38) *
Angående "svenskemodellen" så må jeg si at jeg syns normert sykemelding høres sinnssvakt ut. Forat sykemelding skal virke mest mulig effektivt, må da et poeng nettopp være at den er tilpasset den enkelte pasient?

I min naivitet så har jeg alltid trodd dette...

Men da jeg så denne linken fra Sverige - så må jeg si at dette var så veldig langt over grensen av hva jeg trodde var mulig i et moderne velferds-demokrati at det var .... ja, skremmende.

Der finnes helt sikkert noen som misbruker ethvert system - men da må en jo jobbe mot å få systemet bedre, og ikke kutte der systemet er ment å hjelpe.
I flg. innslaget fra Sverige så har folk begått selvmord pga. manglende velferd... og "normert byråkrati".
leerhok
Sitat(appelsinjenta @ 16.01.10 - 13:38) *

DE FLESTE TILTAKENE
for å spare penger på sosiale tiltak er nettopp det: Pengesparing med liten forståelse for fornuften:
- I Tyskland har trygdekassene begynt å tilsidesette på rein saksbehandlingsbasis "dyre" legediagnoser. Det gjøres av saksbehandlere uten medisinsk utdanning og uten kontakt med lege/pasient.
- I Norge har forsikringsselskapene giftet seg med forståelsesfulle leger og har med det lykkes i å omdefinere nakkeslengskader fra en fysisk skavank pga påkjørsel bakfra til en nervøs lidelse av ukjent opphav. Konklusjon null erstatning.
- Norske kommuner sparer penger på å la hjelpetrengende eldre bo i egen leilighet framfor å gi de sykeheimplass, Og i neste omgang sparer de videre med å tildele helt utilstrekkelig timetall til hjemmehjelp og medisinsk omsorg.
- i USA sier forsikringsselskapet du har vært sykeforsikret i et langt liv uten alvorlig sykdom, opp polisen straks du blir alvorlig syk. Mange har forøvrig sykeforsikring gjennom arbeidgiver. Når arbeidsgiveren outsourcer til et lavlønnsland og sier de opp, står de uten sykeforsikring og uten økonomisk evne til å tegne individuell forsikring.

I FØLGE JJK
må det bli slik fordi Europa har ikke råd til den velferdstaten de har vedtatt (Og USA den de ikke har vedtatt). Sannheten er nok heller politikerne prioriterer feil: Helse, utdannning, veier og jernbane og annen infrastruktur har vi ikke råd til å underprioritere. Det er å spare seg til fant. Og vil før eller siden ende helt galt.

I et land med en pengebinge som renner over, er det selvsagt dobbelt idioti å stelle seg slik. Og det er alle partier i opposisjon helt klar over når de kritiserer posisjonen. For å så å gjøre likedan neste de gang de sjøl kommer i posisjon.

OG ENDA
er det noen som benekter politikerkasten har satt velgerne evig sjakk matt!
Nettine
Sitat(leerhok @ 16.01.10 - 17:58) *
DE FLESTE TILTAKENE
for å spare penger på sosiale tiltak ....

Såvidt jeg klare å se så "sparer" det ikke penger - men motsatt - de tiltak som våre politikere gjør.

Det er veldig greit, synes jeg å "spare" penger - men da må en gripe fatt i hvor der er mulig (påkrevet) å rasjonalisere.
Eksempelvis kan en kutte 3 milliarder i vaksiner for Keiserens Nye Klær (og kutte i PR-apparatet for slike tulle-ting), en kan stoppe å førtidspensjonere statsansatte som blir utsatt for en ny reform, en kan kutte i byråkrati og en kan - simpelthen bruke litt vett og kunnskap.
Det er enorme summer å spare på å bruke kunnskap og forstand i statsapparatet.
Ikke minst kan en spare på å sende yrkespolitikerne ut i jobb.
Statsministeren har vel knapt vært i arbeidslivet og lever tilsynelatende på en annen planet (hvor han driver månelandings-trening?). Den tidligere altmulig-ministeren Hanssen, har illusjoner om at folk står i kø for nå få betale hans timepriser...
Kunnskap og forstand er ikke en del av politikken til Norsk Rødt Fe,
Så nå får gjeterne ta over.
appelsinjenta
Sitat
skrevet av leerhok
DE FLESTE TILTAKENE
for å spare penger på sosiale tiltak er nettopp det: Pengesparing med liten forståelse for fornuften:

Det er nettopp derfor jeg mener at utgangspunktet for den nåværende sykefraværsdebatten er så feil: Drivkraften for å gjøre noe, er å få ned sykelønnsutbetalingene. Det er ikke noe galt i å ende opp med mindre total sykelønnsutbetaling, på ingen måte. Men at sykefraværet er så høyt, er et større problem for samfunnet som sådan og enkeltmenneskene - både de som rammes direkte, og pårørende - enn det er for Statens pengekasse. Det er det som må være innfallsvinkelen, mener jeg.
Nettine
Sitat(appelsinjenta @ 17.01.10 - 02:14) *
Det er nettopp derfor jeg mener at utgangspunktet for den nåværende sykefraværsdebatten er så feil: Drivkraften for å gjøre noe, er å få ned sykelønnsutbetalingene. Det er ikke noe galt i å ende opp med mindre total sykelønnsutbetaling, på ingen måte. Men at sykefraværet er så høyt, er et større problem for samfunnet som sådan og enkeltmenneskene - både de som rammes direkte, og pårørende - enn det er for Statens pengekasse. Det er det som må være innfallsvinkelen, mener jeg.

Enig.

Men om vi nå skal glemme alt - også hva som har vært skrevet her (av meg og andre) - hvordan kan vi angripe dette på best måte?

Normert sykefravær høres veldig galt ut for meg.
Men er der noen mellomting - noe som ikke fratar rettigheter og verdighet for de som trenger ordningen (men kan gjerne gripe litt inn i de som har bedre økonomi) - som ivaretar at vi alle er syke noen ganger - noen mere enn andre, rimeligvis - og som samtidig kan koordinere at alles interesser ivaretas på en god måte?

Det er ikke fritt for at jeg oppriktig mener at NAV-reformen har bidratt i feil retning - så jeg klarer derfor ikke helt å se nye løsninger (om ikke NAV-rotet løses).
Jeg tror heller ikke at det er en god løsning at NAV skal settes som et bindeledd mellom lege og pasient (som er hva NHO/Bernandes foreslår)
appelsinjenta
Hm - hva som kan gjøres?

Jeg tror at mange av punktene i de to første innleggene bør undersøkes grundig. Og at alle innen hver bransje og arbeidsplass kan delta i en reell høyttenking - der resultatene/innspillene ikke blir lagt i skuffa hos sjefene, men arbeidet videre med. Det med å bli lagt i skuffa, vet jeg at har skjedd en del ganger fordi en nærstående person av meg har hatt som jobb en periode å gjennomføre slike bedriftsgjennomgangsprosesser, og der de har kommet fram til forbedringer, som alle parter er bra fornøyd med, og gledet seg til å se resultatene av, men så har bedriftsledelsen bare lagt det hele i skuffa og kjørt så å si som før. De har bare brukt noen titusen kroner først. ;-)

I sykehjemstjenesten i en kommune nordpå har de gjennomført endringer, som ifølge Sånn er livet har virket veldig bra for å få ned sykefraværet.
Nettine
Sitat(appelsinjenta @ 17.01.10 - 16:39) *
Hm - hva som kan gjøres?

Jeg tror at mange av punktene i de to første innleggene bør undersøkes grundig. Og at alle innen hver bransje og arbeidsplass kan delta i en reell høyttenking - der resultatene/innspillene ikke blir lagt i skuffa hos sjefene, men arbeidet videre med. Det med å bli lagt i skuffa, vet jeg at har skjedd en del ganger fordi en nærstående person av meg har hatt som jobb en periode å gjennomføre slike bedriftsgjennomgangsprosesser, og der de har kommet fram til forbedringer, som alle parter er bra fornøyd med, og gledet seg til å se resultatene av, men så har bedriftsledelsen bare lagt det hele i skuffa og kjørt så å si som før. De har bare brukt noen titusen kroner først. ;-)

I sykehjemstjenesten i en kommune nordpå har de gjennomført endringer, som ifølge Sånn er livet har virket veldig bra for å få ned sykefraværet.

Hva du forteller ang. gode forslag til forbedringer blir lagt i en skuff, kan jeg bekrefte: Dette har jeg selv opplevd på egen arbeidsplass - flere ganger.
Arbeidsmiljø er svært viktig for trivsel og generelt velvære og vil også påvirke sykefravær.

Jeg har lest om tilfellet i den kommunen du nevner (i Troms fylke, om vi tenker på samme saken?). Her gjorde kommunen noe som samtlige burde gjort innen eldreomsorgen/omsorgsyrke (kvinneyrker): De ansatte fikk utvidet sin "stillingsbrøk", slik at det ble mulig å planlegge arbeidstiden på en ryddig måte. Fra å være deltidsansatte med liten "stillingsbrøk" fikk disse heltidsjobber, det kostet kommunen litt mere, men sluttresultatet var mindre fravær, bedre eldreomsorg og en trivelig arbeidsplass - og økonomisk lønnsomt for både kommune og ansatte.
maybeday
Når Sverige er iferd med å distansere seg fra irrasjonelle idiotlover som disse arbeids/helselovene og FRA-dirketivsprøyt, innfører Norge dem.

Lurer på når direktivet om maks, 5 % uttalerett i media fra overflødige politikere kommer?

"Lungebetennelse? Ja det er 12 dager det". Jeg tipper at andelen langtidssykemeldte med flere lidelser vil øke som følge av innføring av svenskevits-forordninger.

TRIVSEL og incentiv, herunder friskhets-bonus er veien å gå. Man bør på et eller annet tidspunkt stanse kjeften på samfunnets forjævliggjørere kalt samfunnsøkonomer, overflødighetspolitikere og journalister uten sidesyn og retorisk ødelagte hornhinner.

La bonusordningene først tre i kraft for dem med de fysisk tunge børene, i helsevesen, transport og annen fysisk krevende disipliner og yrker.

Men igjen. SSB viser til at sykefraværet er normalt i henhold til den forrige økonomiske gropen man befant seg i året 2003. I 2004 da indeksene pekte oppover (man kan følge pengene her også) stummet debatten. Samfunnsøkonomene og de andre nevnte papegøyer med haleheng smilte igjen, og megafonerte "gode tider".

Mange av disse mennesker som nyttedyr-debattene synes i Norge å stange med overflødighetshorn.

appelsinjenta
Sitat
skrevet av maybeday
TRIVSEL og incentiv, herunder friskhets-bonus er veien å gå.

Friskhets-bonus syns jeg er litt søkt, da. Man må regne med at i utgangspunktet kan ikke folk all verden for at de blir syke. Og da blir det litt rart å gi bonus fordi noen holder seg friske.
Nettine
Sitat(maybeday @ 18.01.10 - 11:50) *
Når Sverige er iferd med å distansere seg fra irrasjonelle idiotlover som disse arbeids/helselovene og FRA-dirketivsprøyt, innfører Norge dem.

Lurer på når direktivet om maks, 5 % uttalerett i media fra overflødige politikere kommer?

"Lungebetennelse? Ja det er 12 dager det". Jeg tipper at andelen langtidssykemeldte med flere lidelser vil øke som følge av innføring av svenskevits-forordninger.

TRIVSEL og incentiv, herunder friskhets-bonus er veien å gå. Man bør på et eller annet tidspunkt stanse kjeften på samfunnets forjævliggjørere kalt samfunnsøkonomer, overflødighetspolitikere og journalister uten sidesyn og retorisk ødelagte hornhinner.

La bonusordningene først tre i kraft for dem med de fysisk tunge børene, i helsevesen, transport og annen fysisk krevende disipliner og yrker.

Men igjen. SSB viser til at sykefraværet er normalt i henhold til den forrige økonomiske gropen man befant seg i året 2003. I 2004 da indeksene pekte oppover (man kan følge pengene her også) stummet debatten. Samfunnsøkonomene og de andre nevnte papegøyer med haleheng smilte igjen, og megafonerte "gode tider".

Mange av disse mennesker som nyttedyr-debattene synes i Norge å stange med overflødighetshorn.

Den svenske ordningen er det villeste, mest inhumane jeg noensinne har lest om.

Incentivene bør ligge hos arbeidsgiver: dersom en arbeidsplass klarer å opprettholde lav sykefravær, sysselsette folk med handicaps, bidra til av det ikke blir langstidssyke, ikke benytter førtidspensjonering for å skvise eldre ut av arbeidslivet, osv. - så burde bedriften premieres.
Sykdom slår ned på alle, også uforskyldt.

Men jeg mener at NAV må under lupen, for skattebetalerne betaler for at der skal være et fungerende hjelpeapparat tilgjengelig for de trengende.
appelsinjenta
Sitat
skrevet av Nettine
Incentivene bør ligge hos arbeidsgiver: dersom en arbeidsplass klarer å opprettholde lav sykefravær, sysselsette folk med handicaps, bidra til av det ikke blir langstidssyke, ikke benytter førtidspensjonering for å skvise eldre ut av arbeidslivet, osv. - så burde bedriften premieres.

Ja! Der er jeg med!
Nettine
Noe humor kommer i alle fall fram i denne debatten om sykefravær:

"Norske arbeidstagere er i alle fall enige om én ting: Sjefen er en dust"

wink.gif

(link: http://areslettan.na24blogg.no/?p=1595 )
Gud fader
Sitat(Nettine @ 20.01.10 - 15:21) *
Noe humor kommer i alle fall fram i denne debatten om sykefravær:

"Norske arbeidstagere er i alle fall enige om én ting: Sjefen er en dust"

wink.gif

(link: http://areslettan.na24blogg.no/?p=1595 )

For å ikke snakke om hvor lett lurte legene er! biggrin.gif
Nettine
Iflg. media så kan det bli normerte sykemeldinger:
"I utgangspunktet er det ingen grunn til at nordmenn skal være lengre sykmeldte enn svensker for samme lidelser. Levekårene er jo omtrent like, sier helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) til VG."

Neivel.
Og iflg. svenske sykemeldinger (om avisen gjengir riktig fra Sverige), så er kvinnehelse hva som betraktes som minst alvorlig. Helt i tråd med norske forhold, forøvrig:
Brystkreft uten spredning:
Opp til tre ukers sykmelding etter operasjon. Ved arbeid der akselleddet belastes og lymfekjertlene er fjernet - inntil seks uker.
Prostatakreft:
Seks uker sykmelding etter operasjon. Ved strålebehandling opptil åtte uker.

Minner litt om de tider da bryst ble fjernet som standard fra leger som mente at dette "ikke var så viktig" (tross at dette var helt overflødig).
maybeday
Sitat(Gud fader @ 20.01.10 - 16:19) *
For å ikke snakke om hvor lett lurte legene er! biggrin.gif

Sjefenes eget fravær er det ingen som sjekker. Det finnes heller ikke noe sykeregnskap for denne gruppen. Her melder man seg ut og kamuflerer det med møter, lønsjer, konferanser e.l. Om de faktisk er på jobb eller har tatt en sabbatsdag, er det ingen som vet noe om. Sykedebatten er en konstruert debatt, for overfødighetshorn i media og politikken, men slik at man kan på et eller annet tidspunkt kan trekke inn kjøpekraft hos "stemplerne", og kalle det god samfunnsøkonomi. Et narrespill for gallerister og bitende hester pga tomme krybber.

"Pr.capita-feene."

Nidud
Sitat(maybeday @ 21.01.10 - 08:40) *
Sjefenes eget fravær er det ingen som sjekker. Det finnes heller ikke noe sykeregnskap for denne gruppen. Her melder man seg ut og kamuflerer det med møter, lønsjer, konferanser e.l. Om de faktisk er på jobb eller har tatt en sabbatsdag, er det ingen som vet noe om. Sykedebatten er en konstruert debatt, for overfødighetshorn i media og politikken, men slik at man kan på et eller annet tidspunkt kan trekke inn kjøpekraft hos "stemplerne", og kalle det god samfunnsøkonomi. Et narrespill for gallerister og bitende hester pga tomme krybber.

"Pr.capita-feene."

Se, han teller oss!

Dvergen løper gjennom livet med en målesnor og en telleliste mellom øra.

Det moderne slaveriet -- å produsere slaver på samlebånd.

- Karakterer er en nyttig tilbakemelding til elevene om hvor man står faglig.
- at elevene sikres en grundig evaluering.
- Høyre vil ha en lærlingordning som sikrer samfunnet tilgang på dyktige fagfolk.

Det handler jo selvsagt om å tjene penger for disse dvergene.

Unge Høyre-lederen: - Friskolene må få tjene penger.

- Unge Høyre vil ha flere friskoler for å kunne gi et bredere skoletilbud til norske elever. Flere friskoler handler om reell valgfrihet, sier Henrik Asheim.

Men dette gjelder selvsagt ikke for slavene.

- Høyre vil skreddersy læreplanene for yrkesfag i den videregående skolen. En ungdom som vil bli snekker, trenger ikke lese 1700-tallsdikt, sier partileder Erna Solberg.

- Selvsagt skal en ungdom lære engelsk, men skal han bli bilmekaniker, må han lære de ordene og uttrykkene han finner i instruksjonsbøkene, ikke livsfjern tekstanalyse.

Så kvad og livsfjerne tekstanalyser må det bli en slutt på!

Arbeta ni jäklar, i graven kan ni vila.
Gud fader
Sitat(maybeday @ 21.01.10 - 09:40) *

"Pr.capita-feene."

Ja det er mange ganger jeg har lett etter sjefen, når viktige avgjørelser skulle tas,det var ikke alltid vi fikk vite hvor han hadde vært. Og om han var syk eller om det var andre grunner til at han var borte i timer eller dager før han dukket opp igjen.
maybeday
@Nidud:

>- Høyre vil skreddersy læreplanene for yrkesfag i den videregående skolen. En ungdom som vil bli snekker, trenger ikke lese 1700-tallsdikt, sier partileder Erna Solberg.<

Traff en snekker oppe i årene i 1988 som likte Hans Børli og Mikkel Fønhus...

Jeg liker hverken enhetsskoler eller eliteskoler. Helhtsskoler derimot er ikke av veien.

Men jeg vil ikke overaskes, eller tale nedsettende dersom håndverkere generelt (grusomt med generalisering, men skitt au..) IKKE stikker hodene sammen for å deklamere Keats, Byron eller Vesaas for den slags skyld, men synes det er hyggelig å få fordommer og generalisering gjort til skamme.

Bare man åpner en Azimov eller Heinlein-bok idag blir man selv beskyldt for å være "geekie". For ikke å snakke om Håvamål.

Kristin Clemet drømmer tørt om den selvdisiplinerte og ensrettede realfagseleven. Dem som skal bygge landet enda høyere. Helst uten barn over tallet 1.

Det rare er at samfunnsøkonomene og målelarvene synes å være debattleverandører til media, mens fagekspertisen overalt i alle bortsett fra i det økonomisk/teologiske nedslagsfelt skjelden slipper til.

Håper selv at man kommer dit at man gjennom livet kan velge lønnede omskoleringer, og hvor ærlige sabbatsår, kan gjelde for enhver som sliter i sitt yrke, savner disse visjonene i det vanlige arbeidsliv, og ikke minst debatten. Dagens debattform og ditto petimeterknusling er ikke preget av menneskelig innsikt overhode, etter min mening.

dry.gif

appelsinjenta
Jeg syns det er trist når jeg har hørt på debatten også de siste dagene, at det tyder veldig på at Henry Ford-tankegangen spøker i bakgrunnen. Ja, kanskje som den som legger de tyngste føringene.

Jeg hadde litt sosiologi på videregående, og da var vi innom Henry Fords syn på de arbeidende mennesker. Vet ikke om jeg får forklart det så nøyaktig, men fikk klart inntrykk av at det går mye ut på at folk i utgangspunktet - nesten som en naturlov - ikke anstrenger seg/yter mer enn det sjefen og/eller reglene tvinger dem til. Som om personlig motivasjon ikke skulle eksistere. En slik nedvurderende holdning til medmennesker provoserte meg den gang, og det provoserer meg nå.

Sjølsagt kan det være arbeidsplasser der fremmedgjøringen er så stor at tilnærmet en slik situasjon oppstår, men da er arbeidsplassen helt syk (etter min mening), og da er det kanskje ikke så merkelig om de som er ansatt der, etterhvert blir syke, heller.

Men altså, det provoserer meg sterkt at en del politikere og en del andre ser ut til å snakke om arbeidstakere med grunnlag i denne Henry Ford-tankegangen, og tiltak, som er basert på det grunnlaget, vil da heller ikke greie å gjøre noe med det som utvikler sykdom på arbeidsplassen.
leerhok
Sitat(appelsinjenta @ 22.01.10 - 15:34) *
Men altså, det provoserer meg sterkt at en del politikere og en del andre ser ut til å snakke om arbeidstakere med grunnlag i denne Henry Ford-tankegangen, og tiltak, som er basert på det grunnlaget, vil da heller ikke greie å gjøre noe med det som utvikler sykdom på arbeidsplassen.

I BEDRIFTSØKONOMISK
tankegang er menneskelig arbeidskraft en biologisk innsatsfaktor det er viktig i størst mulig utstrekning å erstatte med maskiner. Dette hadde vært helt OK dersom rasjonaliseringsgevinsten hadde kommet hele samfunnet til nytte. Men dessverre kommer samfunnet ut like dårlig som når de store dagligvarekjedene presser produsentene:
"Vi får 100 i prisavslag. Prisavslaget deler vi broderlig med kundene: 5 til kundene og 95 til oss."

I INDUSTRILANDENE
har vi lenge hatt privat velstand og offentlig fattigdom. I resten av verden offentlig og privat fattigdom for alle unntatt en bitteliten overklasse som svømmer i luksus.

Nå ser det ut til topp-kapitalistene er på vei til å lykkes med å importere denne skeivfordelingen også til industrilandene. Det ser du av den pågående proletariseringen av middelklassen. Og fordi fattigklassen "The working poor" auker sterkt i relativt antall.

NORGE HAR HELDIGVIS
pga bingogevinsten Nordsjøen sett lite til denne prosessen. Men Norge er bare en heldig øy i den industrialiserte verden. Vi får faenskapen faseforskjøvet i tid. Men vi unngår den ikke!
Dette er en enkel versjon av vårt hovedinnhold. For å se fullversjon med mer informasjon, formatering og bilder, vennligst klikk her.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.