Jagland kan ikke klandres for dette - dette er ikke hans regler, men hva diverse nasjoner har kokt sammen av regelverk. I så måte synes jeg Jagland henges ut, urettferdig.
Hva jeg derimot reagerer på er Støres uttalelser:
http://e24.no/makro-og-politikk/article3423492.eceDet er ikke mulig å tette skattehullet Thorbjørn Jagland nyter godt av, mener utenriksminister Jonas Gahr Støre
Det er ikke mulig å tette dette ene hullet. Skal vi endre på det, må det lages store avtaler som omfatter alle. Det er viktig for at nordmenn skal kunne ta jobber på lik linje med for eksempel svensker og dansker. Noe annet ville være meget kortsiktig, sier Støre til Dagsavisen.
Jeg er enig i prinsippet om at vi skal tette skattehull. Men dette handler om immunitet og at ikke de som arbeider i internasjonale organisasjoner, skal skatte til noen bestemt stat. Det skal ikke være slik at et medlemsland skal kunne kreve inn skatt fra dem, sier Støre.Er det slik at AP ikke har
vilje til å tette skattehull? ...som de potensielt selv kan komme til å nyte godt av?
Støres argumentasjon er hårreisende; jeg kan tenke meg en rekke yrker som det vil bli lettere å rekrutere til om de blir tilbydt null-skatt!
Til tider synes jeg denne mannen er noe vel "udiplomatisk" i sine uttalelser...
Det andre jeg reagerer på, er den tabloide uthengingen av Jagland, ispedd med "offisiell" synsing, slik som dette:
http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6908769-
Aldri hørt om så dyr forsikring: Jagland oppga til TV 2 i går at han selv betaler mellom 15.000 og 20.000 kroner månedlig i egen helseforsikring, i tillegg til at han betalte inn til egen pensjonssparing.
(og oppgir sin lønn til 1.564.860 kroner).
Der framgår det med store bokstaver at Storebrand aldri har hørt om så dyr sykeforsikring.
I en annen artikkel sies det at det er uvisst om Jagland betaler sykeforsikring/pensjonsbeløp til Norge eller hvordan forsikring han egentlig har.
En burde vite dette, innen en lager slike overskrifter.
Om Jagland betaler til den frivillige norske folketrygden, så må han betale 142.402 kr bare for sykedelen. Om han i tillegg skal ha forikring med rett til sykepenger, må han betale 215.950 kroner. I tillegg - om han skal betale for pensjonsdelen, så kommer 344.269 kroner.
Om han betaler til Frankrike, så vil sykedel (alle rettigheter inkludert) + basispensjon minimum være 359.917 kroner.
(Alle tall er pr. år)
Jeg klarer ikke å se at Jaglands forsikringskostnader er "dyr", snarere tvert imot.
Det er lovgivningen det er noe feil med.
Å løpe etter minstepensjonister i Spania med 15% "kildeskatt" er den foreløbige løsningen Finansdep. har klart å hoste opp.
Tiden er overmoden for å reformere skattesystemet. I den "globale verden" så bør folk betale skatt der de bor, det er der de bruker infrastruktur.