Jeg vil gjerne dele min oppskrift på innbakt paprika:
Fjern innholdet i nok paprikaer (eller squash) til å fylle en kjele (som oftest 4 stykker, det kommer an på størrelsen på paprikaene/kjelen). Hell over litt olje(jeg bruker solsikkeolje gjennom hele oppskriften).
Brun litt løk i olje i en panne. Tilsett rundt 200 gram vegefarse (jeg bruker Hälsan Kök) og mos dette med løken mens det stekes. Tilsett krydder (salt, pepper, vegeta (om du får tak i), og gjerne persille og hvitløk) og rundt to spiseskjeer tomatpuré. Tilsett deretter mellom 1 og 2 dl italiensk ris (jeg bruker Arborio) og litt vann (i underkant av 2 dl, alt ettersom). Fyll deretter paprikaene til topps og om det er mer igjen bare hell det over kjelen. Legg deretter skiver av hele tomater på toppen av hver paprika (ikke toppen av tomaten). Hell vann + litt mer olje over til kjelen er nesten full, dette slik at risen kokes.
Deretter kokes alt sammen på middels varme i en til halvannen time med lokk (ta av lokket om du har tatt i for mye vann).
Når den begynner å nærme seg ferdigkokt, hell litt olje i en panne og tilsett en ss mel, mer tomatpuré (noen ss, alt ettersom, det er en smakssak), og litt vann. Rør dette og hell over i kjelen med paprika. Det er for at sausen skal bli litt tykkere. La koke i rundt 5 min. til.
Dette er en oppskrift jeg har lært av svigermor som aldri måler ingredienser, så ikke vært redd for å prøve og feile. Dette har blitt en av mine favorittretter!
Det går opp og ned hvor mye farse jeg bruker, alt ettersom hvor mange paprikaer jeg har i kjelen. Dette er veldig enkelt å lage når du først har gjort det noen ganger!
Vegeta-krydderblandingen anbefaler jeg på det sterkeste, og jeg bruker det i veldig mye forskjellig. Bruker du Vegeta trenger du ikke bruke noe salt i denne oppskriften, siden det er salt i krydderblandingen. Jeg bruker ca 3 te-skjeer tilsammen.
http://dcfud.smorgasblog.com/userimages/vegeta.jpg