Hjelp - Søk - Brukere - Kalender
Full versjon: Kolesterol
Debattforum > Arkiv > Puls
chudan
Jeg fikk meg en liten overraskelse ved siste legesjekk da mitt kolesterol nivå viste et moderat høyt nivå, 6,46.

Jeg er en ikke røker og har aldri røykt, trener regelmessig og spiser et sundt kosthold. Veier 75kg og er 172 cm høy, godt trent. De siste mnd (3-5) så har jeg lagt litt om på kostholdet fra mindre brødmat til mer salat og protein rike kost hvor egg inngår daglig.

I min familie så har ikke dette vært et problem tidligere så jeg bør ikke være genetisk betinget.

Setter pris på om det er noen som har gode forklaringer på min bekymring.
maybeday
Dette er et utdrag fra "The Douglass Report" , kan ikke lenke hele innholdet da det vill blitt betragtet som spamming.

"IS YOUR CHOLESTEROL HIGH ENOUGH

to prevent heart disease and stroke?

Before you say I'm crazy, let's do a little sanity check...

First, just sit back and ask yourself...Exactly how many people do you know with total cholesterol that's naturally under 200? (That's without popping the designer drug of the day.) Can you name three or four? Can you name even ONE?

Can we all be so deathly ill? Every single one of us?

Of course not! In fact, as you've just reminded yourself, practically all healthy Americans have cholesterol that's naturally between 200 and 300. Which is why I'm fond of saying...

High cholesterol is not a disease, but it's a fantastic business!

I don't intend to bore you by reciting the annual sales figures for cholesterol drugs, or detailing their liver-poisoning side effects. If you knew them you'd be horrified.

But I do want to reassure you that your so-called 'high cholesterol'...

...is actually one of the greatest health blessings nature has to bestow! Want proof? Glad you asked. Let's review the last 30 years of clinical studies, instead of all those artfully
worded drug company press releases. Some truly breathtaking facts pop up:

FACT 1: Cholesterol protects your arteries. Next time you're surfing the Internet, search the word 'homocysteine.' Over 30 years of studies prove this substance is the real killer, literally eating away at your artery walls. Your body responds by slapping on cholesterol to patch the holes. If it didn't, blood vessels in your brain might burst, and you'd die of a massive stroke! (It's better, of course, to avoid the holes and the patches. Details in your FREE BONUS GIFTS.)

FACT 2: Cutting cholesterol actually makes arteries harder. In only one cholesterol-cutting study did they actually perform post-mortems to measure what this 'cure' really does to your arteries. Guess what they found? Artery clogging was far worse in the folks being treated. (Drug companies never repeated this study. Guess why.)

FACT 3: Low cholesterol has been linked to depression and foggy memory... and cholesterol-cutting may even trigger massive amnesia! Drug firms wish us to forget this, and we will, if we take enough statin drugs.

FACT 4: Low cholesterol also boosts your chances of dying from infectious disease. Did you know that AIDS victims tend to have low cholesterol? It's not because they're healthy!

Hard to believe? But it all makes beautiful sense, because...

Cholesterol is not toxic sludge, but the MOTHER OF ALL NUTRIENTS!

Yes! Your body needs lots of cholesterol to create hormones... and lots more stuff that will keep you spry as a goat, well into your 90s.

Of course, as we age, our bodies need extra maintenance...

Which may require even more cholesterol, but not to worry...

Our livers automatically create more to make up the deficit! GET IT? High cholesterol is a symptom your body is doing its job...

Now, aren't you thrilled that your cholesterol is over 200?

If it's under 300, don't mess with it. I wouldn't even worry about the ratios. But if you're a perfectionist, then...

PILE YOUR PLATE WITH PORK CHOPS!

And help yourself to more chicken wings (with the skin), lobster (with plenty of real melted butter), shrimp scampi, cheese, foie gras, and other incredibly healthy, fatty, HIGH cholesterol foods.

Yes, I said HIGH cholesterol. Think of these meals as your daily cholesterol supplement. You see, cholesterol from these treats is even healthier than the kind your liver makes. It's less likely to turn into LDL cholesterol and more likely to wind up as HDL (the best kind). It's also less likely to get converted into a nasty substance called Lp(a) - truly sticky stuff that makes you 10 times likelier to get heart disease.

Tell that to your worried-but-well-meaning friends as you dig into your juicy, rare T-bone. See how much fun real health can be? In your FREE BONUS GIFTS, I'll give you all the details you'll need to silence sourpuss friends who are still sabotaging their own heart-health with brown rice and tofu.

Plus, you'll learn how to:

* Expand narrow arteries almost instantly, after every meal, using two cheap vitamins.
* Clean out diseased arteries permanently, without surgery, dieting or drugs, using nothing more frightening than a common food ingredient called EDTA.

Then we'll move on to the most astonishing health 'news' of our time... "

Nettine
Sitat(chudan @ 13.04.08 - 15:20) *
Jeg fikk meg en liten overraskelse ved siste legesjekk da mitt kolesterol nivå viste et moderat høyt nivå, 6,46.

Jeg er en ikke røker og har aldri røykt, trener regelmessig og spiser et sundt kosthold. Veier 75kg og er 172 cm høy, godt trent. De siste mnd (3-5) så har jeg lagt litt om på kostholdet fra mindre brødmat til mer salat og protein rike kost hvor egg inngår daglig.

I min familie så har ikke dette vært et problem tidligere så jeg bør ikke være genetisk betinget.

Du kan lese denne artikkelen - om meningstyranniet hos pharma-legene:
http://www.matoghelse.no/helse/2008/12/15/...-legeetikk.aspx

Legen din burde skaffet opplysninger om de forskjellige typer kolesterol (det "gode" og det dårlige"), forholdstallet mellom disse og triglyserider m.m.
En samlet sum for kolesterol, gir lite eller ingen informasjon.
Jeg opplevde tilsvarende en gang - legen gav meg en sum av kolesterol - riktignok på den lavere delen av "normalskalaen" - noe som hun da synest var 'bra'. På mine spørsmål om hvordan hun kunne si så uten å kjenne forholdstallene, samt spørsmål om hvofor dette var viktig - svarte hun at det var ikke viktig å vite noe mere enn at totalsummen kolesterol var bra.
Dette var mitt siste besøk hos denne legen...

Du får ikke øket kolesterol ved å spise egg - det er ikke kolesterolholdig mat du spiser men det er kroppen din som produserer kolesterolet selv.

Jeg vet ikke om du har hørt om "The Cholesterol Myths" (kolesterol-myten) som antas oppfunnret for å selge kolesterolsenkende medikamenter..
perpelle
Sitat(chudan @ 13.04.08 - 15:20) *

1. Man må aldri se på kolesterolnivået isolert. Det som er høyt for den ene er helt greit for den andre.

Hvis man f eks har høy risiko for hjertesykdom/diabetes eller har mye hjertesykdom i slekta, bør man være obs. Men er man frisk som du, normalvektig, ikkerøyker, trener, og ikke har noe slikt i slekta vil jeg tro du kan slappe helt av.
Jeg har også lyst til å spørre hvorfor den prøven i det hele tatt ble tatt? jeg synes ikke man skal ta prøver bare for å ta dem.

2. Det holder ikke med ett tall når man skal se på kolesterol. Det er tre tall som må ses på i sammenheng: HDL, LDL og TG (triglycerider). Dette bør du gå gjennom sammen med legen din.

3. I utgangsunktet er ikke 6,8 så høyt. En frisk person uten riskifaktorer kan ha kolesterol på 8 uten at det gjør noen verdens ting. Og igjen: Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal måle kolesterol på ellers friske folk. Det fører bare til unødig bekymring, og får ingen andre konsekvenser.

Men jeg ville altså spurt legen. Et spørsmål på nettet gir deg bare masse forvirrende svar - som du allerede har fått mange av.
Nettine
Jeg er enig med deg ang. å spørre på nettet - men å søke på nettet kan gi meget informasjon. Jeg finner det veldig greit å ha noe tilleggsinformasjon, enn bare hva en enkelt lege gir. Dette er en individuell oppfatning.

Men - ang. å ta blodprøver, som eksempelvis HDL/LDL, TG osv., så er dette vanlig å gjøre som rutine-kontroll med noen års mellomrom (avhengig av hvor en bor, antar jeg).

perpelle
Sitat(Nettine @ 24.02.09 - 23:45) *
Men - ang. å ta blodprøver, som eksempelvis HDL/LDL, TG osv., så er dette vanlig å gjøre som rutine-kontroll med noen års mellomrom (avhengig av hvor en bor, antar jeg).

Det er helt unødvendig for friske folk å ta noen som helst rutineprøver. Prøver skal tas for en grunn.

(Et unntak er f eks blodprosent og jernlagre hos friske kvinner i fruktbar alder, fordi man taper blod under menstruasjonen. De er jo ikke syke, men man har en grunn for å ta prøvene.)

Hvis man likevel tar en kolesterolprøve, holder det med EN gang i livet. Hvis den er rimelig normal, og man ikke er syk eller har spesiell sykdomsrisiko, er det ingen grunn til å gjenta den.

P
Nettine
Sitat(perpelle @ 25.02.09 - 20:10) *
Det er helt unødvendig for friske folk å ta noen som helst rutineprøver. Prøver skal tas for en grunn.

(Et unntak er f eks blodprosent og jernlagre hos friske kvinner i fruktbar alder, fordi man taper blod under menstruasjonen. De er jo ikke syke, men man har en grunn for å ta prøvene.)

Hvis man likevel tar en kolesterolprøve, holder det med EN gang i livet. Hvis den er rimelig normal, og man ikke er syk eller har spesiell sykdomsrisiko, er det ingen grunn til å gjenta den.
Blodverdiene (kan) endrer seg over årene, derfor gjøres dette oftere enn den ene gangen du foreslår.
Noen foretrekker forebyggende helsetiltak - andre venter til symptomene viser seg...
perpelle
Sitat(Nettine @ 25.02.09 - 20:33) *
Blodverdiene (kan) endrer seg over årene, derfor gjøres dette oftere enn den ene gangen du foreslår.

De fleste har sitt kolesterolnivå, som ikke endrer seg stort. Altså HVIS man holder seg frisk. Får man f eks diabetes eller hjertesykdom er det noe helt annet. Da er kolesterol en del av risikobildet.

At det gjøres oftere er så, men det betyr ikke at det er rett. Såvidt jeg vet finnes det ikke evidens for at det har noen nytte å måle kolesterol i hytt og vær. Tvert imot - det kan føre til økt helseangst. Vi lever i et sykdomsfiksert samfunn, og Dagbladet skår opp skremsler og nye sykdommer annenhver dag. Noe av oppgaven til helsevesenet er å avdramatisere skrekk og gru, og gjøre fornuftige og målrettede undersøkelser.

Sitat
Noen foretrekker forebyggende helsetiltak - andre venter til symptomene viser seg...

Høyt kolesterol er ikke et symptom, det er en blodprøve. Forebyggende tiltak er å holde vekta på et rimelig nivå, holde seg i form, ikke røyke, le ofte, og holde seg unna tabloider.

Jeg må presisere en gang til at det er hos FRISKE, uten spesielle risikofaktorer, det ikke har noen hensikt å måle kolesterol mer enn én gang.

Grunner til å måle kolesterol, blodtrykk, blodsukker etc er opphopning av hjertesykdom og/eller diabetes i slekta, overvekt (spesielt kombinert med inaktivitet), røyking. Og selvfølgelig hvis man har sympotmer eller plager som kan gi mistanke om sykdom.

P
Nettine
Sitat(perpelle @ 25.02.09 - 23:41) *
De fleste har sitt kolesterolnivå, som ikke endrer seg stort. Altså HVIS man holder seg frisk. Får man f eks diabetes eller hjertesykdom er det noe helt annet. Da er kolesterol en del av risikobildet.

At det gjøres oftere er så, men det betyr ikke at det er rett. Såvidt jeg vet finnes det ikke evidens for at det har noen nytte å måle kolesterol i hytt og vær. Tvert imot - det kan føre til økt helseangst. Vi lever i et sykdomsfiksert samfunn, og Dagbladet skår opp skremsler og nye sykdommer annenhver dag. Noe av oppgaven til helsevesenet er å avdramatisere skrekk og gru, og gjøre fornuftige og målrettede undersøkelser.

Hvis en er frisk så trenger en heller ikke en lege.
Sitat
Høyt kolesterol er ikke et symptom, det er en blodprøve. Forebyggende tiltak er å holde vekta på et rimelig nivå, holde seg i form, ikke røyke, le ofte, og holde seg unna tabloider.

Høyt kolesterol er en blodprøve? Da er det vel greiest å aldri ta blodprøver...

Bortsett fra den nyoppfunne betegnelsen, så later det til at du rir kolesterolmyten, om at "høyt" kolesterol er et symptom...

Kanskje du burde kutte ned på ukebladene ... ;-)
perpelle
Sitat(Nettine @ 26.02.09 - 00:56) *
Hvis en er frisk så trenger en heller ikke en lege.

Det var på en måte hele poenget mitt.

Sitat
Høyt kolesterol er en blodprøve?

Høyt kolesterol er (kan være) svaret på en blodprøve, mente jeg.

Sitat
Da er det vel greiest å aldri ta blodprøver...

Er vi i ertemodus i dag? wink.gif

Sitat
Bortsett fra den nyoppfunne betegnelsen, så later det til at du rir kolesterolmyten, om at "høyt" kolesterol er et symptom...

Jeg forsto ikke den der helt.

Sitat
Kanskje du burde kutte ned på ukebladene ... ;-)

Jeg leser ikke ukeblader. Det er faktisk sant. Men ingen tror meg. Ser ikke på Grand Prix heller. Antagelig et gørrkjedelig menneske ... smile.gif

P
Nettine
Sitat(perpelle @ 26.02.09 - 19:28) *
Jeg leser ikke ukeblader. Det er faktisk sant. Men ingen tror meg. Ser ikke på Grand Prix heller. Antagelig et gørrkjedelig menneske ... smile.gif

P

Jeg tror deg på dette - fordi jeg hverken leser ukeblader eller ser GrandPrix så er det lett å forstå at andre heller ikke gjør det wink.gif

(Det øvrige var ikke av noen seriøs betydning - kall det gjerne erting...)
Dette er en enkel versjon av vårt hovedinnhold. For å se fullversjon med mer informasjon, formatering og bilder, vennligst klikk her.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.