Bomstart
26.07.07 - 13:13
Fekk med meg, med eit halvt øyra, på radi'on noko om "Etnisk Norske".
Og kva er igrunnen det ?
Deltok på ei spørreundersøking (Panel) nyleg, om kjøp/konsum av øl.
Der var eit par av spørsmåla:
(etter den vanlege innsamlinga av demografiske data (hadde eg vore "kvinne" hadde eg vel blitt silt ut)).
Er du født i Norge?
Er far din født i Norge ?
(Har "herreavdelingen" vore konsulentar ???)
Som den gode Normann eg er kunne eg svara ja på begge.
Er eg då etnisk Norsk ?
Kva om mor mi ikkje var fødd i Norge, og bestefar min var "innvandrar".
Kva er "etnisk Norsk".
(Her i bygda må du kunna visa til 3 slektsledd bakover (og helst heilt bak til Olav Trygvasson) for ikkje å bli rekna som innflyttar.'
Så då er eg vel delvis innflyttar og heilt norsk ?
Og kvifor er du innflyttar til ei bygd/ein by men innvandrar til eit land ? Det er ikkje mange som kjem til fots idag.
Da mor mi var lita ble hun definert som "innflytter" av de andre ungene i bygda da hennes mor (altså min mormor) kom fra det skumle utland, det vil si Gudbrandsdalen. At slekta på farssida hadde holdt til i bygda i uminnelige tider hjalp ikke.
Det har nok blitt noe bedre siden den gang, men for noen år siden var det en liten gutt som rett og slett måtte flytte fra bygda på grunn av all mobbingen han ble utsatt for. Nok en gang fordi en av foreldrene kom fra det skumle utland, i dette tilfelle et land i Afrika.
På meg virker det som om "etnisk norsk" egentlig bare er et pent ord for vidreføringen av den tankegangen som førte til innavlen det har vært sørgelig mye av i mange norske bygder.
Noen av dem som akker og oier seg over søskenbarnekteskapene som praktiseres av noen av våre "nye landsmenn", kunne nok med fordel satt seg ned for å lese norske bygdebøker...
Ellers virker det riktig det du sier om at kvinner blir silt ut av øl-undersøkelsen på panel. Jeg har i alle fall ikke fått noen spørreundersøkelse om ølkonsum...