Hjelp - Søk - Brukere - Kalender
Full versjon: Smartkort
Debattforum > Arkiv > FBI
kid
Om så Norsk Tipping gjør dette for å få flere kunder så er uansett resultatet nå at vi har et system for digitale signaturer som er tilgjengelig og ikke koster skjorta å bruke.

FBI skulle heller tatt tak i prossessen bak BankID for å vise hvordan griskheten hos bankene har sørget for at bankkunder ikke har hatt digitale signaturer de siste 5 årene.
UntenOhne
Norsk Tipping har utviklet spillkortet for å dekke _egne behov. Når Skatteetaten og Komplett velger å godta dette kortet som ID er det selvsagt helt umulig for journalister og politikere å forstå at dette ikke har noe med Norsk Tipping å gjøre. Tullinger. Nok en ypperlig demonstrasjon av hvorfor dette er to av landets mest foraktede yrkesgrupper.
breistrand
Dette må vel være bortkastede lisenskroner!
Alle som har motatt spillkort har fått informasjon om hva en kan bruke
kortet og buypas til, så det burde ikke være noen overaskelse.
Har brukt spillkortet aktivt i et par år snart imot offentlige registre etc,
fungerer kjempebra!!
Traver
Sitat
Opprinnelig skrevet av kid
Om så Norsk Tipping gjør dette for å få flere kunder så er uansett resultatet nå at vi har et system for digitale signaturer som er tilgjengelig og ikke koster skjorta å bruke.

FBI skulle heller tatt tak i prossessen bak BankID for å vise hvordan griskheten hos bankene har sørget for at bankkunder ikke har hatt digitale signaturer de siste 5 årene.

Jeg syns det Norsk Tipping gjør er nærmest kriminelt ved sende slike kort til folk uten å fortelle hva de kan brukes til.
Jeg har aldri vært særlig redd for kortet, for om noen vil tippe på mitt kort, så OK for meg.
Liker derilmot mindre den tanken at de kan begynne å rote i banken på mitt navn.
Vil ta bedre vare på det for fremtiden.
Bine
Det er utrolig at FBI kan blande sammen eller ikke velge å forstå hva dette kortet faktisk kan gjøre for oss brukere.Det er godt at Norsk Tipping og Buypass har tatt ansvar for å rulle ut en e-id i markedet. Man skulle tro at FBI ønsket å være en seriøs aktør i debattene rundt dette temaet, men her er det skivebom! Synd de ikke linktet smartkortet opp mot innslaget om sikker e-post og sending av informasjon over nettet. Da kunne de virkelig ha fått med seg noen av de mange mulighetene vi som har en e-id har! Trist FBI. Trist.
KortMelding
Det er så mye mer sikkert med koder sendt alle landets innbyggere i posten samme dag (skattekort, selvangivelse o.l). Da kan man gå i en postkasse ta med seg konvolutten og dermed få all nødvendig info (personnummer og koder).
Nå må de som ikke liker dette puste litt, og la oss som synes dette er OK få fortsette å bruke kortet til å signere hos andre enn Norsk Tipping.
Det er helt frivillig å bruke kortet til noe annet enn Norsk Tipping. Det er også frivillig å skaffe seg et smartkort fra Norsk Tipping.
Gabrièla
Det er ikke så lenge siden jeg fikk dette nye spillekortet, som jeg selvfølgelig trodde det var.

Husker jeg reagerte på hvorfor de skulle ha så mange opplysninger om meg, for jeg liker ikke å gi fra meg personnr mitt pga jeg er redd innbrudd i nettbanken eller andre ting.

Spurte og maste veldig om dette, på hvorfor de skulle ha så mange opplysninger om meg. Fikk til svar at sånn er det bare, av den unge gutten i butikken.

Jeg ble ikke informert om at denne id'en kunne brukes til adre ting, dette skremmer meg litt. Men når det er sagt, så når MAN VET DET, er det jo veldig greit å ha!
briapo
Jeg reagerte sterkt når jeg i sin tid skulle fornye mitt gamle tippekort og fikk fortalt av kommisjonær at Norsk Tipping hadde utviklet et nytt konsept for spillekort. Jeg protesterte både på den omfattende registreringen av min personalia og det at de småbeløp jeg vinner ikke blir satt rett inn på min konto, men blir stående på Norsk Tippings konto til kalenderåret er omme. Det er mine penger Norsk Tipping tilegner seg, og det kalles tyveri. Det er underlig at Datatilsynet har godkjent dette.

At spillekortet også er et SMART kort, fikk jeg først forståelsen av i dag.
Jeg føler meg lurt
I.Ronier
Hvor lettlurt er vi? Er det noen som tror politikerne hører på velgere. Nei da må en tro om igjen. De er ut etter anerkjennelse og sluker knappenåler og glasbilder.
Får håpe det er manglende vett hos politikere i ikke pur beregning som er årsaken til at de så villig slavebinder sine velgere.

Storkapitalen ser flere tiår framover mens politiker knapt ser til neste valg. Feilene og endringen betaler igjen politikerne for.

20 tusen arbeidsplasser, hva som skjer. Men de forteller ikke noe om de 50 tusen som mister jobbene sine og familier og barn av disse. Politikere og journalister er som barn, ser bare etter godteri.

Selvfølgelig er det en kriminell handlig om andre enn Norsk Tipping hadde gjort det. Husk det er en veldig forskjell på hvordan loven anvendes. Straff er omvent proporsjonal med posisjon i samfunnet. (Har noen hørt ordet hvitsnipp).
innovativ
Må si jeg er litt forundret over vinklingen til FBI i denne saken.

Har selv valgt å benytte meg av mulighetene som ligger i spillekortet. Måtte da selv gå inn på Buypass sine nettsider for å oppgradere spillekortet ifra Norsk-Tipping for å få denne muligheten.

Har levert selvangivelse, aksjonæroppgave og signert for studielån med kortet. Jeg syns det er en utmerket tjeneste.

Jeg blir litt forundret over politikerne i innslaget, som jeg anser for å være lite innovativ og fremtidsrettet. Ikke rart at Norge henger etter på en del områder med en så lite fremtidsrettet tankegang.

Jeg må gi ros til Trond Giske (selv om han er AP-mann), han har skjønt mulighetene og ser det positive med å forenkle byråkratiet for folk i denne saken.

Håper det åpner seg flere muligheter med dette kortet i tiden fremmover.
I.Ronier
Et smartkort/pass i kombinasjon med køfri brikken er jo neste trinn og signering med mobilen. Så er det å legge inn funksjoner. (Idbrikken i nakken, bedre det, i utryddelse leiren hadde de tatovert nummer)

Pling på bussen, på butikkene, på legekontoret, parkering osv.

Ditt liv i en database. GIS (geografisk informasjon system). Genbanker/blodbanken (du avgir dine gener for at andre kan ta patenter på osv). Økonomiske bevegelser….osv.

Bare fantasien begrenser. Ingenting er i seg selv et problem.

Det store spørsmålet er hvem som eier teknologien, hvem som anvender den og har tilgang på informasjon.

Det som er meget lite sannsynlig er at informasjon ikke kommer i urette hender. Politikere har ikke kunnskap til å se hvordan kyniske bedrifter og personer kommer til og utnytte mulighetene.

Dette er framtidssenarioet som allerede er startet!

Det er i hvert fall ikke brukerne som har kontrollen!
SonjaB
"Alle som har motatt spillkort har fått informasjon om hva en kan bruke
kortet og buypas til, så det burde ikke være noen overaskelse."

Sier du det? Jeg fikk absolutt INGEN informasjon om at jeg kunne bruke dette kortet til mye mer enn bare å spille Lotto. Dermed fikk jeg heller ingen advarsel om at jeg må ta godt vare på kortet på linje med bankkortet, om ikke bedre. Og jeg er visst ikke alene, siden nesten alle de snakket med heller ikke visste det.
Sonja.
SonjaB
Sitat
Opprinnelig skrevet av innovativ
.

Jeg må gi ros til Trond Giske (selv om han er AP-mann), han har skjønt mulighetene og ser det positive med å forenkle byråkratiet for folk i denne saken.

Håper det åpner seg flere muligheter med dette kortet i tiden fremmover.

Jeg er uenig. Giske tar helt feil når han sammenligner dette med id-kortet på baksiden av bankkortet mitt: Dersom jeg bruker det, står jeg ansikt til ansikt med en ekspeditør. Med smartkortet sitter jeg ved en pc, og ingen kan kontrollere at jeg er meg.
Nettine
Sitat
Opprinnelig skrevet av Bine
Det er utrolig at FBI kan blande sammen eller ikke velge å forstå hva dette kortet faktisk kan gjøre for oss brukere.Det er godt at Norsk Tipping og Buypass har tatt ansvar for å rulle ut en e-id i markedet. Man skulle tro at FBI ønsket å være en seriøs aktør i debattene rundt dette temaet, men her er det skivebom! Synd de ikke linktet smartkortet opp mot innslaget om sikker e-post og sending av informasjon over nettet. Da kunne de virkelig ha fått med seg noen av de mange mulighetene vi som har en e-id har! Trist FBI. Trist.

Digital signatur for e-post har eksistert siden 80-tallet.
Norsk-Tippings kort gir deg ikke dette.
Her er det du som gjør "skive-bom"
Losj
Helt enig:o
Dette er en enkel versjon av vårt hovedinnhold. For å se fullversjon med mer informasjon, formatering og bilder, vennligst klikk her.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.