Hjelp - Søk - Brukere - Kalender
Full versjon: Hafslund og strømprisene
Debattforum > Arkiv > FBI
Broder
Det foreligger et forslag til ekstraordinært utbytte på NOK 15 per aksje i Hafslund. Totalt tilsvarer dette et utbytte på NOK 2,9 milliarder til aksjonærene. Dette kommer i tillegg et allerede foreslått utbytte på NOK 2,75 per aksje.
Det hele skal avgjøres på generalforsamlingen i mai 2007.

Trenger du flere grunner til å bytte til en annen strømleverandør enn Hafslund?
Neppe!!!
Broder
Vel, da er det klart. Hafslund ga sine aksjonærer NOK 17,50 per aksje.
Dette er tidenes største utbytte, mine damer og herrer!

Hvorfor i herrens navn skal du sponse aksjonærene i Hafslund når du kan bytte strømleverandør og samtidig få billigere strøm?
Broder
For de av dere som synes det jeg har skrevet er kryptisk, skal jeg forsøke å forklare:

Hafslund har med andre ord valg å betale tidenes største andel av sitt overskudd til aksjonærene. Normalt benytter selskapene overskuddet sitt til å utvikle bedriften og/eller oppgradere nettet sitt (Hafslund).

Når du betaler nettleie (Strøm), forventes det at mesteparten av det du betaler, blir investert i oppgradering av nettet.

Så fort det blir uvær og storm, der strømlinjer blåser ned og en får strømbrudd, vil en stille et spørsmålstegn om hvor sikker strømlinja var. Nettleverandørene hevder med tyngde følgende:

Strømforbrukerne (vi) vil måtte betale mer for at nettleverandørene skal være i stand til å oppgradere nettet for å motstå "kreftene" som en global oppvarming medfører.
Men hva gjør Hafslund?

Jo, de lar pengene gå til aksjonærene i stedet for å oppgradere et sårbart nett. Mange andre selskaper i Norge gjør det samme. Makten du har er å bytte strømleverandør.

Dersom du skulle spare penger ved å skifte til ny strømleverandør, hva er det som hindrer deg?

Sjekk denne siden: http://www.dinside.no/okonomi/strom/ og velg strøm blant kalkulatorenen på høyre side.

Lykke til!
leerhok
en av de aller verste forbrytelsene politikerne har gjort mot folket de egentlig skal tjene!

PÅSTÅTT FORMÅL: Konkurranse vil gi billigere strøm
RESULTAT: Mye dyrere og dårligere strøm.

De visste ikke hva de gjorde? Løgn! Storbritannia var ute før oss og demonstrerte tydelig hva som ville skje:
1. Megalønner til sjefene
2. Gigautbytte til eierne
3. Begge finansiert med unnlatt vedlikehold/nødvendig utbygging og
4. sterkt økende priser.
5. Skille mellom strømleverandør og strømtransportør for å melke den siste dråpen ut av forbrukerne.

Legg merke til at de rødgrønne og de gulblåe var enige om dette ranet av det norske folk!

SKIFTE STRØMLEVERANDØR?
JA, velg den rimeligste og spar småpenger i forhold til hva prisene skulle ha vært uten ranet!

Kommersialiseringen av strømmarkedet var nøyaktig det motsatte av hva som burde ha skjedd: Bibehold av de kommunale e-verkene med innføring av samme regel som for vann/kloakk: Prisene skal maksimalt dekke utgiftene, dvs være pluss/minus null-geskjeft.

Lavere pris vil ikke engang være hovedfordelen med dette systemet. Hovedfordelen vil være at fristelsen til "å tjene penger på" å forsømme vedlikehold/utbygging vil være eliminert.

====================================

Dette kan være bare begynnelsen. Politikerne leker med tanken på å gjenta eksperimentet med vann/kloakk. I så fall vil vi få samme utviklingen her:
- Flerdobling av prisene
- Forsømt vedlikehold/utbygging
- Megalønninger til nye medlemmer av gutteklubben Grei
- Gigautbytte til eierne!

Og alt dette i et land med en pengebinge som flommer over!!!
Øhrn
I tillegg til alle de overstående nasjonalfiendlige handlinger inkluderer Haflundgruppen også et stort PR-byrå og står etter all sansynlighet sentralt i mediabløffen med de to "strømkrisene".

Disse forfalskede "krisene" førte til de sterkt økede strømpriser og til nettleia.

Nettleia har forøvrig ført til et dårligere linjevedlikehold enn det som var tilfelle før nettleia ble innført.
Særlig gjelder dette at skogryddingen i linjetraseene blir neglisjert og dette er det som gjør linjenettet så sårbart for sterk vind.

Nettleia er isteden benyttet til investeringer i kabel-TV linjer og fiberoptiske linjer til bredbånd.
Også på disse områder er Haflund store.

Hafslund-navnet er misvisende. Gruppen har Amerkiansk utspring.
De har også en stor, nærmest paramilitær sikkerhetsavdeling og vaktselskap med faste opdrag blandt annet på Stortinget.
Der driver de også datanettverket.

Per Øhrn
tabtab
Ja Hafslund er et kjempefarlig selskap som har sine tentakler inn i de høyeste kretser. Jeg har til og med hørt at de har klonet Jens Stoltenberg og innsatt sin egen klone. Den virkelige Jens sitter faktisk fanget i kjelleren i hovedkontoret til Hafslund dypt nede under jorden. Der er også hovedkontrollsenteret hvor de overvåker alle i hele Norge.

De falske "krisene" er jo bare for småting å regne i forhold til den falske nyheten om tsunamien 2. juledag - forøvrig har jeg hørt at Hafslund stod bak denne "nyheten" også.

Jeg hørte om en som hadde uttalt seg kritisk til Hafslund i en anledning er sporløst forsvunnet. Det samme gjelder noen som ikke hadde betalt den utrolig dyre nettleien.

Jeg vurderer selv å bytte nettleieleverandør selv om det innebærer at jeg jo faktisk må flytte.
Lili
Det er vel det samme som man har Hafslund eller noen andre, det er vel samme ulla overalt. Dyr er de alle!
Om det regner lite blir strømmen dyrere...
Om det regner mye selger de unna alt for mye og strømmen blir fortsatt dyrere...
Bruker du mindre strøm får du dyrere nettleie...
Helt håpløst!
leerhok
men det er ikke akkurat kjempebeløp du sparer på å bruke billigste leverandør. Og netteier kan du ikke bytte i det hele tatt.

Vi ser samme negative utvikling pga kommersialiseringen som det som har skjedd i England:
- Nødvendig vedlikehold og utbygging minimeres/sløyfes helt
- Fantasilønner til topp- og halvtoppsjefer
- Gigautbytte til eierne.

Det første punktet er faktisk verst. For det garanterer strømbrudd og strømmangel i årene som kommer.

Demokratiet skulle garantere at politikerne var¹ folkets tjenere og ikke folkets herskere. Men praksis er noe helt annet enn teori. For her som ofte ellers setter de folket sjakkmatt med å være enige hele partibunten.

Statens grådighet betyr vel snart at det er langt mer praktisk å la alle inntekter gå rett inn i statskassa og utbetale lommepenger til folk flest.

Husk at staten må finansiere kjempeutgiftene med å bygge på minst 10 meter i høyden på Skrue-bingen!

¹
Gjett hvorfor "var" og ikke "er"!
ninirollninirol
Sitat
Opprinnelig skrevet av Broder
Det foreligger et forslag til ekstraordinært utbytte på NOK 15 per aksje i Hafslund. Totalt tilsvarer dette et utbytte på NOK 2,9 milliarder til aksjonærene. Dette kommer i tillegg et allerede foreslått utbytte på NOK 2,75 per aksje.
Det hele skal avgjøres på generalforsamlingen i mai 2007.

Trenger du flere grunner til å bytte til en annen strømleverandør enn Hafslund?
Neppe!!!

Siden dette var basis for diskusjonen, kan en tilleggsopplysning tross alt være av interesse for å illustrere hvordan ting kan komme noe skjevt ut.

Hovedgrunnen til oppfordringen til leverandørbytte var sikkert det 'grådige' ekstraordinære utbyttet på kr.15,00. Dette ble gitt fordi Hafslund hadde solgt en del av en gammel investering, nemlig aksjer i solenergiselskapet REC, Renewable Energy Corporation, som har steget utrolig i verdi siste året. Pengene stammet altså ikke direkte fra strømkundene.

Ellers er jeg også svært kritisk til politikernes håndtering som førte til at netteierne langt på vei får lov til å melke oss. Det finnes likevel en figur som skal kontrollere at misbruk ikke finner sted. Skulle likt å se hans rapporter, men mistenker at nettselskapenes konsesjoner er så forbrukerfiendtlige at vedkommende mer har en alibifunksjon.

Statskraft har jo enorme fortjenester. Dette kunne kanskje kompensert for en reduksjon i forbruksavgiften?
Broder
Hafslund er ikke bare en strømleverandør. De er som Øhrn nevner store innenfor sikkerhet. Og som du er inne på, gjør de også investeringer med god avkastning. Fellesnevneren her er at Hafslund tjener penger på flere områder. Argumentasjonen din er akkurat den samme som informasjonssjefen i Hafslund ville ha brukt. La meg spørre deg: Hvor tror du Hafslund fikk pengene fra når de valgte å investere i et selskap som REC?
Kan det være at de forut for dette tjente store penger bl.a på strømkundene sine?
Og hvem hadde måttet betale dersom investeringen i REC hadde vært en fiasko?

Jeg har ikke noe imot at langsiktige aksjonærer får utbytte. Men det finnes grenser. Selskaper som Hafslund forteller deg uten skam at du kan forvente at nettleien kommer til å øke grunnet hardere vær og klimaendringer. Hva om Hafslund brukte noe av overskuddet sitt til å oppgradere strømnettet sitt i stedet for å skyve hele regningen over på kundene sine?

Da jeg skiftet til ny strømlevrandør sparte jeg flere tusen kroner i året, selv med et årsforbruk på usle 2.5000 KWh. Hafslund tar seg ikke bare godt betalt for strømmen de leverer, men de skal jaggu ha en fast avgift i tillegg. Nettleien kommer selvfølgelig oppå der igjen.

Selskaper som Hafslund og Telenor er kyniske og spekulerer i kundenes passivitet. Og hva de bruker overskuddet sitt til er derfor meget interessant. Du skal i likhet med meg skifte til ny strømleverandør fordi du tjener penger på det. At du i tillegg gir de grådige selskapene fingeren med et slik valg, må da også være ytterst tilfredstillende, ikke sant?

Telenor tjener omkring 600 millioner per år på trofaste kunder som sitter med gamle abonnement og stive ringepriser. Hafslund har også mange trofaste kunder som ikke er klar over at de med letthet og kostnadsfritt kan velge et billigere alternativ. Dette er etter mine begreper kynisme satt i system, og det brer stadig om seg.

Jeg var ikke gamle fyren da strømmarkedet ble privatisert. Vettet mitt var den gangen like stort som jeg var liten. Men det som jeg har fått vite i ettertid, stemmer godt overens med det bildet som du tegner. Forbrukerne ble forespeilet en situasjon der strømprisene ville falle ved en privatisering. At det ikke ble slik er i og for seg et paradoks. For mange hevder at privatisering er det eneste saliggjørende. Strømmarkedet viser med tydlighet at det kan slå andre veien også. Til orientering kan jeg nevne at statlig heleide strømleverandører i Sverige ligger 24% lavere i pris enn de private leverandørene.

Det er med bakgrunn i dette rimelig og tro at konkurransen ikke fungerer som den skal. Men vi som strømkunder kan med letthet gjøre noe med dette. Dersom alle velger den billigste strømleverandøren, vil selskaper som Hafslund bli tvunget til å senke prisene sine.
Jeg oppfordrer derfor alle til å spre budskapet om at det er store penger å spare ved å skifte til ny strømleverandør. Informer dine nære venner om at det er enkelt og kostnadsfritt. Dersom du bor i et borettslag, ta kontakt med styre og orienter dem alle. Jeg er rimelig sikker på at du vil bli helteforklart ved en slik innsats.
Dette er en enkel versjon av vårt hovedinnhold. For å se fullversjon med mer informasjon, formatering og bilder, vennligst klikk her.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.