En undersøkelse Brennpunkt har gjort, viser at sju av ti polititjenestemenn i Oslo mener hovedstaden er blitt mindre trygg de siste fem årene.
Hvorfor klarer ikke politiet å bekjempe kriminaliteten effektivt?
Les mer om saken her:
http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/2348419.html
Les undersøkelsen her:
http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/2354062.html
justin_rocks
03.12.02 - 22:40
Det må bli slutt på å passe på ambassader o.l.
Oslopolitiet må få slippe denne barnevakten og få lov til å beskytte sine innbygere istedet.
La millitæret gjøre det.
Ledelsen i politiet bør tydeligvis høre mer på sin egen etat.
Oslomann27
03.12.02 - 23:58
Hva skal vi med en politidirektør, politimestere eller stasjonssjefer som aldri har jobbet som som politi og ikke har politiskole?
Jeg kan ikke fatte at de har forutsentinger for å lede en organisjasjon som de ikke vet hvordan fungerer annet en på toppnivå , når de ikke har annet en juridisk utdannelse. Det er ikke rart tenestemenn i gata er frustrerte.
AVskaff byrokratiet i politiet og sett politifolk som ledere !
MÅ det være politifolk som er "ledsager" når insatte skal skifte fengsel,asylsøkere skal fraktes hjem osv.?
MÅ det være politifolk som skal passe på ambassadene?
Finnes ikke noe annet alternativ?
Skal gatekriminaliteten ned må politifolk være synlige i gatene.
Når det skjer et innbrudd en fredags ettermiddag skal ikke folk måtte vente til mandag på politiet.
Alt de snart gjør er å ha trafikk kontroller,reise hit og dit som ledsagere og passe på "toppfolk" som er på en eller annen "viktig" visitt.
Hverdagslig kriminalitetsbekjempelse er en saga blott
Jeg tror Norge burde se frem til land som Amerika så vi kan løse problemet med kriminalitet...
Vi skulle ikke hatt behov for sivile mannskaper i det hele tatt.
Vi har fått amerikanske tilstander i Norge.
For 30 år siden leste jeg at det sågar var bevæpnede vakter på skolene i USA - det moderne Babylon: folkekaosets og rasemiskmaskets land - hvilket var fullstendig utenkelig i Norge den gang.
Mens vi i Norge kunne f.eks. gå rett opp inn i en avisredaksjon eller i et bibliotek - uten å bli møtt med uniformert sikkerhetspersonale, slik som i våre dager.
JEG GIR DEN OVERHÅNDTAGENDE INNVADRINGEN SKYLDEN.
For hva ellers skulle årsaken være?
Ja, forsøk nå å gi meg et mere troverdig svar!
Jeg tror grunnen er en blanding av elendig ledelse av dette landet og innvandringen kombinert som er grunnen.
Troverdige svar ..hmm...
Effektivisering og kostnadsbesparelser i samme åndedrag.
Dvs. at de stadig får større ansvarsområde men ikke resurser som står i forhold til det.
Med flere asylanter,eller hva nå korrekt benevnelse er på de,blir de flere ledsager oppgaver,kontroll oppgaver osv.
Med en verden som stimer mot totalt kaos følger mange og dyre oppgaver i kjølvannet av prominente besøk som skal kaste glans og løse verdensproblemer....eskorte og overvåking.
Ambassadene skal snart ha døgnkontinuerlig overvåking grunnet terror trussler eller demonstrasjoner.
Demonstrasjoner generellt skal passes på.Og de er ikke få.
Ola Dunk må passe farten på europaveier som totalt mangler standard.....kontroll,kontroll,kontroll...på to feltsveier med 60-talls look.Ariske kriminelle drittsekker trenger også ledsagere Norge rundt.....minimum 2 stk per "skrue".
Jeg kunne nevne mere....
Men når politietaten også settes på sparebluss som alt annet bortsett fra byråkrater,så greier de ikke å følge utviklingen.
De havner i bakgrunnen av den akselererende kriminaliteten.
Ressursmangelen er nå så prekær i Oslo at fungerende narkotika sjef Anne-Karin Hannevold har frabedt seg stillingen etter 1 år.
På grunn av ressursmangelen har politiet unnlatt å gripe inn mot oppbevaring av større narkotika partier på bestemte steder.De kan ikke gjøre jobben sin kort og godt.
Meldinger om innbrudd får vente til "over helgen"....de kan ikke gjøre noe på overtid fordi overtidsrammen er overskredet før årets første 3 måneder har gått.
Med en politietat som har havnet flere år bak virkeligheten pga innsparinger er det ikke rart at utviklingen er slik den er.
Og alt papirarbeid og alle rapporter den enkelte må skrive....
enn om de kunne ha med seg en slik liten bærbar opptaker....fortløpende få ned faktaen og ha kontorpersonell til å renskrive det...neida...de må sitte der å knote personlig.
Det er i orden for legen som ivaretar vår helse å gjøre det,men se i politiet MÅ de gjøre alt selve.
En omstrukturerering av ansvarsområder og ressurser som svarer til behovene MÅ til.
Og våre asylanter har ikke gitt politiet færre oppgaver akkurat,det er sant.
Jeg vil gjerne ha ett bra svar på hvorfor Norge har så enormt høy kriminalitet, jeg tror snillismen som gjør at en ikke får en skikkelig straff samt sjangsen for å bli tatt er liten. Gir man de kriminelle hvor enn de kommer fra en grufeldig straff frister det mindre kanskje? Dersom de kriminelle blir satt inn i helveteshull og blir holdt der kan de heller ikke begå mere ugjerninger. Det er en vinn vinn situasjon, eller?
Per i dag er det feriehjem og man går på kurs har det moro isammen og drar på fisketurer. Er det virkelig noen som er redd for å sitte i ett Norsk fengsel, man har det jo bedre enn en som jobber og bor ute, ja trixi de har til og med lønn for å sitte inne!
Bekjemp kriminaliteten med skikkelig straff!
La oss slutte med lalledalle opplegget, ta dem og la det svi noe grønnjævli!
Lalledalle opplegget er opplest og vedtatt i det norske rettsvesen...det kalles også for det humane rettsvesen.
"Vi er humane og stolte over det"
Ingen kan motsi det på en effektiv måte fordi da er man øyeblikkelig stemplet som inhuman....og når man blir det er man effektivt kneblet.
Som i en annen debatt (røyk) syns jeg det er litt greit å prøve å holde forslagene så nært intill loven som mulig...ikke fordi andre forslag ikke er gode,men fordi jeg synes å høre stemplet og ser knebelen.
Nytenking er ofte særdeles skummelt.....så hva med å fokusere på det vi allerede har og benyttelsen/utnyttelsen av mulighetene.
Vi har et lovverk også i straffeutmålinger....vi leser stadig om saker som er oppe i retten og media forteller oss at strafferammen for lovbruddet er intill x antall år.
Resultatet blir som regel noen ynkelige måneder betinget.
Grunnen for det er vel vår "humanisme" og missforståtte tro på at "alle mennesker har noe godt i seg"...vilket ikke stemmer.Hos noen er kimen til det gode forsvinnende liten.
I tilegg må den ene saken vurderes i forhold til tidligere saker...det er satt en presedens.
Blir noen dømt til 3 år for sexuellt missbruk av minderårige kan du vedde skjorta på at det blir overklaget av forsvarsadvokatene som kan vise til lignende saker med 6 måneders fengsel...og VOILA' straffen blir straks redusert fordi den dømte skal ikke måtte lide hardere for sine gjerninger enn andre gjerningsmenn.
Måtte Gud forby at den stakkeren ikke kommer seg kjapt nok ut for å leve ut seg selv igjen.(dypt ironisk ment).
Hva om noen styrende organer kunne si....dette går ikke lengre!
Og videre sette en dato for en ny start der (1 januar 2004 feks)
fengselstraffene følger det anbefalte i vårt lovverk.
Der 21 års fengsel er 21 års fengsel og ikke 10...hvorav det egentlig bare er 3 hvis vi trekker fra alle permisjoner,fri utgang og alt annet som ikke er å sitte i fengsel.
Der et lovbrudd med intill 6 års fengsel er 6 års fengsel og ikke 1 år betinget.
Vi har et lovverkt men benytter det ikke....det er jo egentlig kritikk verdig.
En annen sak som jeg synes burde bli seriøst drøftet er DNA prøver.
Noen slo et slag for det i forbindelse med fødsler,fordi barn har krav til å kjenne sitt opphav og farsskapsaker har mange år blitt
trikset med.
Jeg nevnte i en tidligere debatt at jeg mener absolutt alle asylanter som setter sin fot på norsk jord burde avlegge DNA test.....dels fordi mange diller med falske identiteter men også fordi de er overrepresentert ved lovbrudd.
Egentlig ser ikke jeg så mange betenkligheter ved at DNA prøver ble en standard.
Vi er allerde elektronisk overvåket overalt.....fra post,bank og butikk besøk til telefonsamtaler og nettbruk... tom når vi fyller bensin....vår hverdag kan rekonstreres nesten ned i detalje allerede.
Tenk for et godt kriminalbekjempende middel det ville bli....
hvor mye enklere det ville bli for politiet å finne kjeltringer.
Hvor mange kjeltringer blandt oss vi ville slippe....og hvis strafferammene ble fulgt i tilegg ville vi på en måte få et tryggere liv allesammen,stort og smått.
Hva tror du om det B-man? *s*
Det er vederkvegende å lese Gulatingsloven, Eidsivatingsloven, Magnus Lagabøters Landslov osv.
- Hvor det forøvrig står at "ingen utenlandsk mann skal kunne besitte fast eiendom i Norge"!
Ja, selv det dansk-norske lovverket fra 1500-tallet er forbilledlig: f.eks. dødsstraff for grovt tyveri!
Ja, B-man vet sikkert at også i USA så gjorde man kort prosess med slike kjeltringer for ikke så altfor lenge siden.
F.eks. en tyv som stjal maten fra en gullgraver i Alaska eller en tyv som stjal hesten fra en cowboy i Det SIVILISERTE Vesten, ble omgående hengt!
La oss nå alle sammen arbeide for å gjeninnføre vårt gamle norske lovverk - som forøvrig fastsatte den kriminelle lavalder til 12 år!
huff og atter huff Apostel...jeg besitter fast eiendom *ss*...er det kanskje formildende at jeg er kvinne? *håpefull*s*
Sitat
Opprinnelig skrevet av trixi
huff og atter huff Apostel...jeg besitter fast eiendom *ss*...er det kanskje formildende at jeg er kvinne? *håpefull*s*
Husk nå kjære trixi, at for det første så er jeg antagelig den eneste konsekvente anti-rasisten i Norge.
For det annet så bryter jeg aldri gjeldende norsk lov, uansett hvor uenig jeg måtte være i den.
Og til ære for deg oppretter jeg en ny tråd som heter:
ANTIRASISTISK MANIFEST: I DET ETNISKE LIKEVERDETS NAVN
Jeg vet ikke helt om jeg skal føle meg beæret eller vettskremt*ss*
Men ettersom jeg vokste opp i et møblert hjem takker jeg høflig*s*
Nylig gjorde jeg en oppdagelse hva effektivitet i etaten angår. Anledningen var en episode der jeg ble forsøkt "lettet" i byen av en person som mistolket min "form" en smule. Det endte med at jeg valgte å selv ordne opp i situasjonen. Da man lett mister styring over egne "prosedyrer" i en kritisk situasjon, valgte jeg straks etter "striden" å selv påkalle politi. Det hele var oversiktlig, da røyken hadde lagt seg. Likevel kunne observeres 1stk hundepatrulje bil a 2 tjenestemenn (+hunder), 1x marje a 3 tjenestemenn og en kvinne. Deretter gjennomføring av anmeldelse: 2 etterforskere sysselsatt i 3 timer! (Her hadde touch-metoden gjort underverker). Man kan ikke klage på service-viljen, men dette var i overkant!
Sitat
Opprinnelig skrevet av Virus
Nylig gjorde jeg en oppdagelse hva effektivitet i etaten angår. Anledningen var en episode der jeg ble forsøkt "lettet" i byen av en person som mistolket min "form" en smule. Det endte med at jeg valgte å selv ordne opp i situasjonen. Da man lett mister styring over egne "prosedyrer" i en kritisk situasjon, valgte jeg straks etter "striden" å selv påkalle politi.
Sjekk opp begrepet "nødvergerett", Virus.
Eller enda bedre: begrepet "putativ nødvergerett"!
Sitat
Jeg vet ikke helt om jeg skal føle meg beæret eller vettskremt*ss*
Men ettersom jeg vokste opp i et møblert hjem takker jeg høflig*s*
Ja, det ble en hel serie på (foreløpig) 3 deler det, trixi.
Du har intet å frykte, ettersom jeg har presentert min geniale - og gjennomført anti-rasistiske - QUID-PRO-QUO-løsning mht utvekslingen mellom nordiske folkeslag.
Sitat
[i]
Vi er allerde elektronisk overvåket overalt.....fra post,bank og butikk besøk til telefonsamtaler og nettbruk... tom når vi fyller bensin....vår hverdag kan rekonstreres nesten ned i detalje allerede.
Tenk for et godt kriminalbekjempende middel det ville bli....
hvor mye enklere det ville bli for politiet å finne kjeltringer.
Hvor mange kjeltringer blandt oss vi ville slippe....og hvis strafferammene ble fulgt i tilegg ville vi på en måte få et tryggere liv allesammen,stort og smått.
Hva tror du om det B-man? *s* [/B]
Vel Trixi,
Det er bare det at den informasjonen brukes ikke av politiet med av en langt mere mektig makt skattefuten.
Jeg liker ikke overvåkningsamfunn, jeg liker den amerikanske ide, frihet for din tanke, men straffbarhet for din gjerning. For ingen kan tenkes eller snakkes om ihjel, eller hva?
Hva jeg tenker og tror og mener er opp til meg? Hmm, teknisk sett er det ikke det i Norge.
Så i Norge tenk hva du vil men ikke si det, for ytringsfriheten er faktisk ikke der! (les loverket før jeg får en storm av dritt!)
Uansett, Trixi. Jeg er noe lei av å gjenta meg selv. La oss starte å straffe lovbryterene skikkelig. Jeg hater lovbrytere, de er egoister, de viser ingen respekt for andre og de bør behandles deretter. Det er beviselig at hardere straff senker kriminaliteten. Redselen for å havne dithen skremmer. I Norge er fengsel en vits. Det har fryktelig lite med fengsel å gjøre. For hvem er redd for ett Norsk feriehjem?
Ingen kommentar utover at jeg isted ble oppfordret av deg til å begå forsikringssvindel før jeg uttalte meg.
Sitat
Ingen kommentar utover at jeg isted ble oppfordret av deg til å begå forsikringssvindel før jeg uttalte meg.
Denne var bedre enn den forrige.
Først sier du at ingen vil innrømme hvor mye de røyker dersom ett forsikringselskap styrer dette. Dernest da jeg refererer til dette kommer denne. Vel.
Derfor Trixi, unnlater jeg flere svar til deg i dette temaet da det synes lite givende. Det ser ut til å bli en usaklig og lite givende debatt, jeg tar derfor denne.
Du mener ditt som du vel må få lov til, jeg mener mitt, selv om det skal vris på. La meg få mene mitt i fred tilbake!
Temaet er dødt!
Her avslutter vi debatter så det koster!
Jeg minner bare om at du oppfordret meg til det "før jeg kom med enda et tynt svar"......det er ikke detsamme som at " du refererte til det,og så kom denne".
Om det er jeg eller du som har en tendens til å vri forblir usagt.
"La meg få mene mitt i fred tilbake!"
Ja,velbekomme B-man
På 70 tallet skulle vi fjerne papir hauene og få et pirløsst samfunn,
og dermed frigjøre tjenestemenn mere fra papirmappene.
Det motsatte har skjedd.
Poletiet har flere mapper og papirhauer som de ikke makter å behandle.
Det samme er i sykhus ad. o.s.v
Jeg tror det er resurser nok i politiet, bare frigjør politiet fra alt unødvendig reg. arkiv. o.s.v. og få flere politimenn ut i gata.
Sitat
Opprinnelig skrevet av B-man
Bekjemp kriminaliteten med skikkelig straff!
La oss slutte med lalledalle opplegget, ta dem og la det svi noe grønnjævli!
Les min tråd: "Torturér narkosmuglerne!", B-man.
Der vil du finne mange gode forslag også mht annen kriminalitet:
http://snakk.nrk.no/debatt/printthread.php...6031&perpage=22
pearelli@a4.no
13.12.02 - 18:35
....VILLE MANGEN BLITT ARBEIDSLEDIGE. DER ER STERKE KREFTER I SAMFUNNET SOM ER AVHENGIGE AV EN VISS TRUSSEL FO Å "OVERLEVE"....
....IKKE MINST LOVGIVENDE, UTØVENDE OG DØMMENDE MAKTER.
...OG ABSOLUTT (P)SYKEVESEN OG FORSVARET.
Haillanstua
06.01.03 - 22:12
hVEM TJENER MEST PÅ AT SAKER TAR LANG TID Å OPPKLARE?
Polititjenestemennene selv. De får mer overtid, de får flere lederstillinger de kan åpenbart kreve flere resurser. Jo lengre tid oppklaringen av saker tar jo mere tilfredsstilt blir tilsatte i politiet, men samfunnet skattebetalerne er taperne. Det koster mere og tryggheten for innbyggerne minsker.
Hvem er det som ivaretar skattebetalertnes interesser i politiet, og hvem er dem som ivaretar tilsattes interesser i politiet?
Samfunnets interesser skal primert ivaretakes av tilsatte ledere i politiet.
Tilsattes interesser skal ivaretakes av fagforeningen til polititjenestemennene. Om de som sitter i styret til fagforeningen gies adgang til å ta del i avgjørelsene omkring den interne administrasjonen av politiet så vil de være nødt til å ivareta andre intereser enn det skattebetalerne ønsker.
Det vi ser er at de som sitter som medlemmer av styret i politi og lennsmannslaget stadig vekk tar del i den interne saksbehandlingen i politiet med akkurat de følgene vi ser i dag
Sammensettingen av slike besluttende organ er per definisjon korrupt og i følge forvaltninsloven ikke tillat.
Det er direkte dokumenarbart at leder i lensmannsforbundet Johannsen (heter han vel?) er korrupt eller definert "bestikkbar" Om bestikkelser foregår ar det korrupsjon!!!!
Måtte en eller annen sørge for at politiet i det minste selv internt følger loven da dette organet opptrer som påtalemakt..Det går no den vegen høna sparker!!!!
Dette er en enkel versjon av vårt hovedinnhold. For å se fullversjon med mer informasjon, formatering og bilder, vennligst
klikk her.