Hjelp - Søk - Brukere - Kalender
Full versjon: Avgift i rushtiden
Debattforum > Aktualitet > Redaksjon EN & Standpunkt
Tonje B
I Norge står privatbilismen for en stor del av klimagassutslippene. Nå vil SV jobbe for å innføre rushtidsavgift på biltrafikk i byområdene.

Er dette en god ide? Er det privatbilistene som skal betale for at Norge reduserer sine klimagassutslipp?
vetikke
Sitat
Opprinnelig skrevet av Tonje B
I Norge står privatbilismen for en stor del av klimagassutslippene. Nå vil SV jobbe for å innføre rushtidsavgift på biltrafikk i byområdene.

Er dette en god ide? Er det privatbilistene som skal betale for at Norge reduserer sine klimagassutslipp?

Se Redaksjon EN i kveld kl. 20:25.

Med disse avgiftene er ikke målet å redusere utslippene. Her ser politikerne kun en sjanse til å øke beholdningen i statskassa. Før disse avgiftene trer inn, vil jeg vite nøyaktig hva mine avgiftspenger går til. Uten det, er jeg ikke villig til å betale 5 flate ører i avgift.

Vi vet at avgiftene ikke fungerer hverken som sperre eller som invisteringer til noe som helst konkret. Helt sifden min bestefar var en ivrig bilist, har avgiftene vert en vesentlig del av utgiftene hans. Men hva har han fått tilbake?
Jo, dyrere biler, dårligere veger, mindre tilbod om kollektivtrafikk - lista er uendelig.
Og selvsagt det viktigste av alt: bare enda mer avgifter.

Så, politikere: host opp noe mer en bare avgifter. Kom med konkrete bruksområder.
Øhrn
Det ville være en god ide om redaksjon 1 kune spørre regjeringen om de har noen andre vikemidler i tankene enn mer avgifter.

innfallsvinkelen til Red1 (og Standpunkt) er også denne gangen egnet til å skremme folk fra å innvolvere seg i miljøproblematikken ved å forsterke myten om at det skal koste, og koste dyrt.

Litt mere løsningsorientert holdning etterlyses sterkt.
Mange tips om slike vinklinger kunne de plukke opp dersom de fulgte med på debattene på sitt eget forum og på NRK Nyhetene forumet.
Jeg vil igjen minne om at nettopp dette aspekt var en av grunnene til at debattsidene ble opprettet.

Dette programmet gidder jeg ikke å se. Selv om det er mulig at Viggo denne gangen stiller et og annet spørsmål i overenstemmelse med de anonserte.

Per Øhrn
vetikke
Får jeg ikke noe svar fra regjeringen om hva avgiften denne gangen skal brukes til, kommer jeg ALDRI til å gi min stemme til en rødgrønn regjering der AP, SV og SP er representert! Og ikke nok med det: avgiften skal også brukes til det som blir sagt.
ravn
vetikke skrev blant annet sitat:
"Før disse avgiftene trer inn, vil jeg vite nøyaktig hva mine avgiftspenger går til. Uten det, er jeg ikke villig til å betale 5 flate ører i avgift." sitat slutt.

Vel da vil antagelig de sosialistinspirerte myndigheter sørge for at du åker inn på hotell i særklasse Oslo med alle fire beina og rett ned fra kuvogna smile.gif

http://home.no.net/psolv/frak6.htm
vetikke
Sitat
Opprinnelig skrevet av ravn
vetikke skrev blant annet sitat:
"Før disse avgiftene trer inn, vil jeg vite nøyaktig hva mine avgiftspenger går til. Uten det, er jeg ikke villig til å betale 5 flate ører i avgift." sitat slutt.

Vel da vil antagelig de sosialistinspirerte myndigheter sørge for at du åker inn på hotell i særklasse Oslo med alle fire beina og rett ned fra kuvogna smile.gif

http://home.no.net/psolv/frak6.htm

Kom i hu: dette er ikke en avgift, men en mer-mer-mer-mer--mer-avgift.
Eller rettere sagt en slags mmmmmmmoms.
Kirsten Mauseth
Er egentlig enig i at man bør lage flere tiltak for å få folk til å bruke offentlig transport i større grad. Jeg tror den mest virksomme "gulrot" ville være en markant nedsatt billettavgift, for på den måten lokke mange flere over på buss, trikk og bane. Folk ønsker ikke lengre betale forholdsvis mye penger for et ikke bra nok kollektivtilbud. Tenk hvilken miljøgevinst dette ville fått! Når politiske partier samler seg omkring nye traffikale miljøtiltak, må man for all del ikke glemme å lage gode unntaksordninger for de funksjonshemmede bilistene, hvor mange faktisk er helt avhengig av bil for å greie komme seg omkring. Politikerne må her jamføre sine politiske programmer, der inkludering av spesielle grupper mennesker i arbeids- og samfunnsliv spesielt står nevnt.
nilsneri
Som alltid med dise SV-avgiftene så rammer de vanlige folk. Eksempelvis 20000 i miljøavgift betyr mer for økonomien til en som tjener 150000 i året enn en som tjener 2 mill. Disse teite SV-erne skjønner jo ikke dette. Har man penger betyr det ingen ting. Men det er greit å slippe fattigfolka på veien, da blir det bedre plass til oss andre. I realiteten dreier det seg vel heller om en unnskyldning til å innføre enda en fiskal avgift....
Øhrn
Sitat
Opprinnelig skrevet av Kirsten Mauseth
Er egentlig enig i at man bør lage flere tiltak for å få folk til å bruke offentlig transport i større grad. Jeg tror den mest virksomme "gulrot" ville være en markant nedsatt billettavgift, for på den måten lokke mange flere over på buss, trikk og bane. Folk ønsker ikke lengre betale forholdsvis mye penger for et ikke bra nok kollektivtilbud. Tenk hvilken miljøgevinst dette ville fått! Når politiske partier samler seg omkring nye traffikale miljøtiltak, må man for all del ikke glemme å lage gode unntaksordninger for de funksjonshemmede bilistene, hvor mange faktisk er helt avhengig av bil for å greie komme seg omkring. Politikerne må her jamføre sine politiske programmer, der inkludering av spesielle grupper mennesker i arbeids- og samfunnsliv spesielt står nevnt.

----------------------------------------------------------------------

Nemlig og dette er et eksempel på måleffektiv avgifts politikk.

Per Øhrn
Øhrn
Sitat
Opprinnelig skrevet av nilsneri
Som alltid med dise SV-avgiftene så rammer de vanlige folk. Eksempelvis 20000 i miljøavgift betyr mer for økonomien til en som tjener 150000 i året enn en som tjener 2 mill. Disse teite SV-erne skjønner jo ikke dette. Har man penger betyr det ingen ting. Men det er greit å slippe fattigfolka på veien, da blir det bedre plass til oss andre. I realiteten dreier det seg vel heller om en unnskyldning til å innføre enda en fiskal avgift....

ja, det er virkelig skremmende at SV bare fortsetter den trenden. Om man regner inn avgiftene i beskatningen, så betaler de som tjene minste den størst skatt her i landet. Egenandeler virker på samme måte. Bare ennå værre for de friske slipper.

Per Øhrn
Ålesund
Nå begynner jeg virkelig å lure på hva i all verden SV tenker på... Greit nok at de vil jobbe for miljøet - det er jo en viktig sak. Men er avgifter den riktige veien å gå bestandig? Eller er det bare et påskudd for å få mer penger inn i statskassa???!? Hadde jo vært mye bedre å gjøre kollektivtrafikken gratis i rushen. Tror nok mange flere hadde benyttet seg av den. Men tror SV har glemt noe vesentlig: Hva med de som faktisk IKKE kan benytte seg av kollektivtrafikken? Skal de bli taperne? Tenker f.eks på småbarnsfamilier. Begge i full jobb. Et barn til dagmamma/barnehage, et annet på SFO. Hvordan i all verden skal de få det til å gå uten å bruke et par timer hver vei? Er faktisk ikke alle plasser det går buss/trikk/t-bane hvert femte minutt! Skal de bli belasta med enda mer utgifter? Som om de ikke har mange nok fra før... Nei, SV - begynn å bruke sunn fornuft!
jan_g_er
Nei dette er ikke en god ide – det er kun enda en fiskalavgift, som går rett inn i en allerede overfylt statskasse og som ikke på noen måte bidrar til å forbedre miljøet. Ethvert forslag om en ny miljøavgift uten at det direkte følges opp med et forslag om også å forbedre kollektivtrafikk, både hyppighet, fremkommelighet, og ikke minst forurensningssiden av busskjøringen, er bare å lure folk.

Poenget vi er ute etter er å redusere utslipp av karbondioksid – og dagens transport med bil er en vesentlig bidragsyter til disse utslippene.

Veier som er mer effektive og som skaper mindre køer vil utvilsomt være et godt bidrag til mer effektiv bilkjøring. Men er dette mulig å få til innenfor rimelighetens grenser av hvor store og komplekse veisystemer skal få lov til å bli? Jeg tror at folk vil kjøre bil så lenge de kommer seg frem (til jobben) på rimelig tid og så lenge de har parkeringsmuligheter på jobben. Å lage veisystemer som til en hver tid håndterer de eksisterende bilmengdene er jeg ikke sikker på er en farbar vei – det vil alltid være flere som er klare til å fylle opp veiene med sin egen bil og som dermed til syvende og sist fører til at den mest effektive vei tettes igjen, med den velkjente uendelige køståingen som resultat.

Selvfølgelig kan bilene konstrueres slik at motorer slås av ved stopp – eller at de går over til mer miljøvennlig elektrisk drift i langsom trafikk. I tillegg kan man bruke biodiesel, rene elektriske biler eller hydrogen.

Hva som IKKE er miljøvennlig er å kaste dagens fullstendig brukbare biler og erstatter dem med nye – å lage en ny bil er alltid mer ressurskrevende enn å fortsette å bruke en gammel. Om det er mer ødeleggende mht klimagasser er jeg noe mer usikker på, men all den tid disse bilene blir produsert med elektrisitet fra kullkraftverk så er det også mer ødeleggende for miljøet.

Jeg tror det er en utopi å tro at miljøet kan forbedres på en rettferdig måte. Ødeleggelsen av miljøet skjer med mer enn 99 % av ”vanlig folk” eller ”folk flest” og dersom miljøtiltak skal være effektive så må de lages slik at det er ”folk flest” som endrer sitt bruksmønster. De såkalte samfunnstoppene og de rike vil i alle fall ha råd og grunner til å la være å endre sine vaner.

Dersom nødvendige tiltak innebærer mindre kjøring og mindre bruk av privatbil – ja da er det mindre for folk flest. Selvfølgelig vil ordningene i grunnen også omfatte de velsituerte, men disse vil alltid i praksis kunne få til særordninger som gjør at de slipper unna.

Tiltak som går på prising vil alltid ha langt større konsekvenser for ”folk flest” enn for resten, uansett om det er priser på biler, priser på parkering på arbeidssted, vegprising eller hva som helst annet. Se på din arbeidsplass – hvem er det som har parkering der? Jo, det er selvfølgelig sjefene og de ”uunnværlige” – de får tilbud om bilordning og parkering som folket på gølvet ikke en gang trenger å drømme om.

Det som er mest irriterende med SVs forslag er ikke at det er en avgift, men snarere at de ikke samtidig legger frem konkrete forslag for å effektivisere kollektivtrafikken. En slik unnlatelse gjør at det bare blir en fiskalavgift, at avvikling av transport ikke fokuseres på og at politikerne egentlig driter i ”folk flest” som de påberoper seg å være valgt av og være representanter for, uansett om de er fra SV eller FRP.
Gamleerik
Det hender jeg lar bilen stå og tar bussen(-e). Men det koster med enn det smaker: kr. 62,- en vei. Dessuten tar det tett på timen, med bussbytte, på en strekning jeg kjører selv på 15 minutter. Da sier det seg selv at bilen blir førstevalget.
Øhrn
Sitat
Opprinnelig skrevet av Gamleerik
Det hender jeg lar bilen stå og tar bussen(-e). Men det koster med enn det smaker: kr. 62,- en vei. Dessuten tar det tett på timen, med bussbytte, på en strekning jeg kjører selv på 15 minutter. Da sier det seg selv at bilen blir førstevalget.

--------------------------------------------------------------------

Til mitt nærmeste "tettsted "går det 3 busser i døgnet og dit er det 1 12 mil.

De som bor på dette tettstedet er alle pendlere. Det er lang vei til skole og ennå lengre til barnehave. Nærmeste dagligvareforetning ligger yterrligere 1,2 mil unna og for andre butikker må man 4,5 mil til nærmeste by. Det samme gjelder post og bank.
Det er mange plasser i landet hvor folk har ennå lengere reisevei, og ennå dåligere kollektivtilbud.

Vi burde selsagt flytte til Oslo,Trondhjen, Stavanger eller Bergen alle sammen, men det så høye boligpriser der. Det blir vel ikke noe billigere når vi kommer alle sammen.....

Per Øhrn
Virus
Sitat
Opprinnelig skrevet av vetikke
Med disse avgiftene er ikke målet å redusere utslippene. Her ser politikerne kun en sjanse til å øke beholdningen i statskassa. Før disse avgiftene trer inn, vil jeg vite nøyaktig hva mine avgiftspenger går til. Uten det, er jeg ikke villig til å betale 5 flate ører i avgift.

Vet ikke om Vetikke er klar over det, men her treffes spikeren så til de grader på hodet!

Du sier du ikke er villig til å betale NOE i avgift. Som du vet har du ingenting du (som alle oss alle) skulle ha sagt; avgiftene innføres uansett dersom myndighetene ønsker dette.

Så, hvordan skal du unngå at pengene dine havner i avgiftskassa? Jo du har bare en mulighet: La være å kjøre bil i rushtiden!

Og da har man vel nådd sitt mål. EN mindre bil i by-rushet i alle fall...
Gamleerik
Sitat
Opprinnelig skrevet av Øhrn

Til mitt nærmeste "tettsted "går det 3 busser i døgnet og dit er det 1 12 mil.

De som bor på dette tettstedet er alle pendlere. Det er lang vei til skole og ennå lengre til barnehave. Nærmeste dagligvareforetning ligger yterrligere 1,2 mil unna og for andre butikker må man 4,5 mil til nærmeste by. Det samme gjelder post og bank.
Det er mange plasser i landet hvor folk har ennå lengere reisevei, og ennå dåligere kollektivtilbud.

Vi burde selsagt flytte til Oslo,Trondhjen, Stavanger eller Bergen alle sammen, men det så høye boligpriser der. Det blir vel ikke noe billigere når vi kommer alle sammen.....

Per Øhrn

Da slipper du rushtidsavgift, da, heldiggrisen! Her jeg bor er det høye boligpriser, landets høyeste kollektivpriser, kommunal boligskatt, bomring og bomveier/bruer og piggdekkavgift (selv om vi må betale brøyting av 2 km vei selv på vinteren og betale asfaltdekke, veilys og annet vedlikehold). Kloakksystemet er privat med renseanlegg (dritdyrt!), søppel må bæres/kjøres en halv km og så langt må du også gå for å hente innbetalingskortet på kommunale avgifter/eiedomsskatt.
måkå
Burde ikke SV også innføre avgift på de som røyker sigatetter i arbeidstiden?
Mye penger å hente der.
måkå
Åhhhhhhhhh............... jeg skriver så dårlig norsk. Tror dere jeg mister barnetrygden nå?
Jeg mener røyker sigareTTer i arbeidstiden.... Tenk hvor mye dem stjeler fra arbeidsgiver og stat ved å ha de derren evindelige røykepausene sine.
Hadde vi ikke røkere tatt like mange pauser, utenom lønsj, så ville det blitt skrik.
ravn
Sitat
Opprinnelig skrevet av måkå
Åhhhhhhhhh............... jeg skriver så dårlig norsk. Tror dere jeg mister barnetrygden nå?
Jeg mener røyker sigareTTer i arbeidstiden.... Tenk hvor mye dem stjeler fra arbeidsgiver og stat ved å ha de derren evindelige røykepausene sine.
Hadde vi ikke røkere tatt like mange pauser, utenom lønsj, så ville det blitt skrik.

Halvorsen godtar nok bare cubanske sigarer ja, og spring-pengene kan du ellers være helt trygg på.
Urdu og arabisk vil nemmlig bli innført som obligatorisk i både barnehage og i grunnskolen om ikke så alt for lenge av kunnskaps- og tilpasnings-ministeren i stedet for denne rasistiske norsken, for ikke å snakke om nynorsk.
Øhrn
Sitat
Da slipper du rushtidsavgift, da, heldiggrisen! Her jeg bor er det høye boligpriser, landets høyeste kollektivpriser, kommunal boligskatt, bomring og bomveier/bruer og piggdekkavgift (selv om vi må betale brøyting av 2 km vei selv på vinteren og betale asfaltdekke, veilys og annet vedlikehold). Kloakksystemet er privat med renseanlegg (dritdyrt!), søppel må bæres/kjøres en halv km og så langt må du også gå for å hente innbetalingskortet på kommunale avgifter/eiedomsskatt.

Du kan så si, men vi bidrar da i høyeste grad gjennon de forskjellige avgifter på drivstoff og Km. avgifter.

Svært mange av oss ville være glad for å få tilgang til miljøvenligere drivstoff.
De som har råd til det har forlengst skaffet seg mest mulig drivstoffeffektive biler.

Og vi ville likt å få postransporten bor fra veiene og tilbake til togene igjen.
Mange kunne godt klart seg med mindre papirreklame i postkassa også.
Mindre posttransport og søppletranport ville være resultatet av det.

Per Øhrn
Gamleerik
Sitat
Du kan så si, men vi bidrar da i høyeste grad gjennon de forskjellige avgifter på drivstoff og Km. avgifter.

Svært mange av oss ville være glad for å få tilgang til miljøvenligere drivstoff.
De som har råd til det har forlengst skaffet seg mest mulig drivstoffeffektive biler.

Og vi ville likt å få postransporten bor fra veiene og tilbake til togene igjen.
Mange kunne godt klart seg med mindre papirreklame i postkassa også.
Mindre posttransport og søppletranport ville være resultatet av det.

Per Øhrn

Du har et poeng med posten. jeg bestilte noen varer fra et firma utenfor Haugesund. Den gikk slik. Dag 1. Innlevert poststedet. Dag 2: Ankommet Haugesund. Dag 3: Ankommet Stavanger. Dag 4: Ankommet Bergen. Dag 5: Ankommet mitt poststed. Siden det tok så lang tid måtte jeg sjekke via postens pakkesporing på nettet. Hvis alle (millioner?) postpakker i landet sendes hit og dit er det ikke rart vi har et CO2-problem. For ikke å snakke om hva det koster i kroner og øre.
Øhrn
Sitat
Du har et poeng med posten. jeg bestilte noen varer fra et firma utenfor Haugesund. Den gikk slik. Dag 1. Innlevert poststedet. Dag 2: Ankommet Haugesund. Dag 3: Ankommet Stavanger. Dag 4: Ankommet Bergen. Dag 5: Ankommet mitt poststed. Siden det tok så lang tid måtte jeg sjekke via postens pakkesporing på nettet. Hvis alle (millioner?) postpakker i landet sendes hit og dit er det ikke rart vi har et CO2-problem. For ikke å snakke om hva det koster i kroner og øre.

------------------------------------------------------------------

Helt korrekt. På Haugalandet er posten forsinket med minimum en dag og Rennfast og Karmsundgata hardt belastet. Samtidig fører den unødvendige transport til øket utslipp. Også dette helt unødig.

Dersom Haugesund ble tilknyttet tognettet ville det være mye trafikkutslipp å spare. tungtrafikken over Haukeli og Rølldal, hvor maskinene må gå på fullt. Og flytrafikken til og fra Østlandet vil bli kraftig redusert.
Disse to forhold og det gamle folkeønsket om tog tilsammen burde kunne skape såpass mye lokal debatt at også virkelig problemløsing av klimaspørsmålet, kom på dagsordenen. Om vi koblet dem sammen.
Jeg har faktisk en kampagne i tankene. Er du interessert kan vi snakkes privat om dette. Ta eventuelt kontakt.

Postens praksis med å føre transporten fra tog og over på veiene er et landsomfattende problem dette ville medføre fokus på.

For meg synes det klart at vi best løser klimaproblemet ved å gå løs på detaljene. For det er summen av disse som utgjør problemet.

Per Øhrn
måkå
Seriøst. jeg er enig i at vi kan gjøre noe med forurensingen ( riktig stavet?) Vi er en familie på fem som har en minibuss som nå er 11 år. Den har vært særdeles trofast i alle disse 300.000km og vi føler oss trygge på veien. Men gammel bil, desverre økt utslipp. vi ønsker virkelig å bidra til bedring av miljøet, så absolutt. vi tror også at om hver enkelt av oss begynner å ta hensyn, så blir det bedring. Men saken er den at vi er en vanlig kjernefamilie med en vanlig inntekt. Dvs mat på bordet, huslån og alt annet betalt osv. Vi bor såpass avides til i forhold til jobb og aktiviteter at vi må ha bil. Buss er det dårlig med. Vi har ingen mulighet til å kjøpe sikker bil, og bruker den "gamle" til den stopper.

Hvorfor må sosialistene hele tiden flå og straffe folk. Hvorfor må vi "holdes ned" ved avifter avgifter katter og avgifter. Verden blir ikke bedre av å straffes. Hva med belønning.
Ta bort bilavgiftene! Gi midler til bedre veier. Det øker sikkerheten.
Hvilke sikkerhet gir avgiftene?
Øhrn
Sitat
Opprinnelig skrevet av måkå
Seriøst. jeg er enig i at vi kan gjøre noe med forurensingen ( riktig stavet?) Vi er en familie på fem som har en minibuss som nå er 11 år. Den har vært særdeles trofast i alle disse 300.000km og vi føler oss trygge på veien. Men gammel bil, desverre økt utslipp. vi ønsker virkelig å bidra til bedring av miljøet, så absolutt. vi tror også at om hver enkelt av oss begynner å ta hensyn, så blir det bedring. Men saken er den at vi er en vanlig kjernefamilie med en vanlig inntekt. Dvs mat på bordet, huslån og alt annet betalt osv. Vi bor såpass avides til i forhold til jobb og aktiviteter at vi må ha bil. Buss er det dårlig med. Vi har ingen mulighet til å kjøpe sikker bil, og bruker den "gamle" til den stopper.

Hvorfor må sosialistene hele tiden flå og straffe folk. Hvorfor må vi "holdes ned" ved avifter avgifter katter og avgifter. Verden blir ikke bedre av å straffes. Hva med belønning.
Ta bort bilavgiftene! Gi midler til bedre veier. Det øker sikkerheten.
Hvilke sikkerhet gir avgiftene?

-------------------------------------------------------------------

Helt riktig. Men du kan ikke utelukkende legge skylda for det idiotiske avgiftsystemet på sosialistene.
Der har alle vært like "gode".
Og SV har aldri sittet i regjering før.
Vi har derimot veldig god grunn til å spørre om hvorfor i huleste de ikke gjør noe med det??? Og spesielt nå når klima virkelig har kommet på dagsordenen!

Vel, dette er også en sannhet med modifikasjoner, for Kristin har faktisk lovet endrete avgifter som skal gi det resultat du ønsker.

Jeg er redd det kommer til å bli for lite og for sent.

Per Øhrn
platon
Sitat
------------------------------------------------------------------

For meg synes det klart at vi best løser klimaproblemet ved å gå løs på detaljene. For det er summen av disse som utgjør problemet.

Per Øhrn

Jada, når man polerer bilen først og vasker etterpå, blir det så bra så.

Hvis det nå mot formodning hadde vært noe i de absurde påstandene om at noe av klimaendringene hadde vært menneskeskapt, så burde det vel vært gjort noe der de største utslippene kommer fra. Uansett at klimaet på jorda forandrer seg er helt naturlig og hva vi i Norge gjør spiller ingen rolle for klimaet på jordkloden. Det kan hjelpe på lokal forurensing, men ellers ikke noe.
Øhrn
Sitat
Opprinnelig skrevet av platon
Jada, når man polerer bilen først og vasker etterpå, blir det så bra så.

Hvis det nå mot formodning hadde vært noe i de absurde påstandene om at noe av klimaendringene hadde vært menneskeskapt, så burde det vel vært gjort noe der de største utslippene kommer fra. Uansett at klimaet på jorda forandrer seg er helt naturlig og hva vi i Norge gjør spiller ingen rolle for klimaet på jordkloden. Det kan hjelpe på lokal forurensing, men ellers ikke noe.

jeg bare måtte ta et sitat av dette, så det er bevart for ettertiden.
Platon vil snart nok få mye jobb med å slette slike.

per Øhrn
Gamleerik
Er et ingen politikere som er voksen nok til å si til velgerene at: Hør her, det er de med 1 mill. i inntekt som fortjener å kjøre bil, dere andre tar bussen! Så vet vi hva vi har å holde oss til og hvem vi (ikke) skal stemme på. Vanlige folk med helt vanlig inntekt holder på å krepere under avgiftshysteriet samtidig som det står å lese i avisene av folk går helt av skaftet og kjøper hytter til millioner, millionbiler og hus som mest ligner palasser. Hvem da???? Hvem??? Jeg kjenner ingen, men det er tydlig at politikerne har fått for seg at "alle" strør om seg med millioner. Folk flest er ikke "Røkke", de har vanlig inntekt som ligger og ruger godt under 400.000 i året. Nemlig..og nå er jeg sur :-(

Og dette innlegget er skrevet på min gamle 2002-modell Dell - og TV'n som står og durer her på fredagskvelden er langt fra noen flatskjerm! Er jeg helt utav takt eller?
Dette er en enkel versjon av vårt hovedinnhold. For å se fullversjon med mer informasjon, formatering og bilder, vennligst klikk her.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.