Såg at du svarte en som søkte etter oldefar i Amerika. Har du lyst til å prøve å hjelpe meg å leite etter min oldefar også? Er ikkje så veldig god i engelsk, så eg synes det er vanskeleg å søke på engelskspråklig sider. Har forsøkt på Ellis Island.com uten hell.
Eg har kun namn og so veit eg at han reiste frå bergen, 21.5.1927 til Clainsfield- New York. Namnet er Olav Vaage. Mormor meiner han er født i september 1898. Han stammer frå Veøy prestegjeld, No Rauma kommune
mvh Nika
Hei du jeg har drevet med slektsforskning
så jeg bruker data til det å jeg gjorde et søk i en amerikansk data base hvor jeg brukte navnet Olav Vaage født 1898 og da fant jeg dette
1920 United States Federal Census Record
Census
View Image
Name: Olaf Vaage
Birth: abt 1893 - location
Residence: 1920 - city, Dane, Wisconsin
Gå til denne adressen
http://www.ancestry.com/
og registrer deg og søk
Skal prøve så godt jeg kan. Er ikke sikkert jeg finner noe mer enn hva Ole har gjort.
Lilja
Den Olaf som Ole har funnet ser ut til å være født i Wisconsin i 1893. Foreldrene til denne Olaf heter John J og Sarah. John er født ca 1868 i Norge, Sarah er født i Wisconsin og hennes foreldre var norske. Dessuten bor disse i USA allerede i 1920, mens din oldefar reiste over i 1927.
Jeg tror nesten ganske sikkert at jeg har funnet din oldefar i folketellingen for 1930. I avskriften har de skrevet Clay Vaage, men når en ser på det skannede dokumentet så ser det ut for meg som at det står Olaf (er ganske sikker på dette). Denne Olaf er 31 år og bor i Philadelphia, Pennsylvania. Han står oppført som gift første gang da han var 22 år, men bor ikke sammen med sin kone. Han kom til USA i 1927 og er snekker.
Jeg finner også en Jack O Vaage under U.S. World War II Army Enlistment Records, 1938-1946 Record. Er ikke sikker på om det er den samme, men mye stemmer med denne Olaf som jeg fant:
Name: Jack O Vaage
Birth Year: 1898
Race: White, not yet a citizen
Nativity State or Country: Norway or Spitzbergen
State: Pennsylvania
County or City: Philadelphia
Enlistment Date: 13 Oct 1942
Enlistment State: Pennsylvania
Enlistment City: Philadelphia
Branch: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA
Branch Code: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA
Grade: Private
Grade Code: Private
Term of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law
Component: Selectees (Enlisted Men)
Source: Civil Life
Education: Grammar school
Civil Occupation: Bridge Builder (Bridge carpenter. ) or Car Carpenter, Railway or Carpenter, Construction* (Carpenter, general.) or Carpenter, Ship An asterisk (*) appearing after a job title indicates that a trade test for the particular occupation will be found in the U
Marital Status: Married
Height: 70
Weight: 144
Dette er noe av det jeg har funnet så langt. Hvis du sender meg din e-post adresse så kan jeg videresende kopi av folketellingen.
Lilja
Tusen takk! Det ser ut som det kan stemme, ja. Har du mulighet for å finne ut om han ble gift igjen og evt fikk flere barn?
Oldemoren min ble født i 1901, de fikk sammen tre barn(1922,1924 og 1926). Så da kan det stemme at de giftet seg i 1920. Mormor sa at hun hadde hørt at han var i Philadelphia.
Min e-post adr er:
nkaslind@online.no
mvh Nina