Sitat
Opprinnelig skrevet av hellhod
Hvor lenge har ikke Bergensere blitt gjort narr av på grunn av deres dialekt og at de er pågående og selvopptatte. De har vel alltid fått gjennomgått i media og hos humorister. Eller de uvitende og skinnhellge sørlendingene som ikke vet mer enn foran og bak på båten sin. Hva med at alle som bor på østlandet bor i by og sitter på kafê hele dagene og hører på Ipod og at alle er sykelig opptatt av mote!
[...]
Det er ingen grunn til å sette seg selv i "Nordlending" båsen hvis du ikke kjenner deg igjen i det som blir ilustrert samme om det er i media eller fra andre. Ha ei strålande fin helg.
Poenget er at Bergensere, sørlendinger og østlendinger ikke blir framstilt like NEGATIVT som nordlendinger.
Eksempel: Team Antonsen. I Joker Nord var alle fattige sosialklienter som svindlet trygd. I mange andre framstillinger går det samme igjen. Nordlendinger er fattige unnasluntrere, som er store i kjeften, men som sketsjforfatterne understreker, har ingenting å fare ovenfor resten av Norge.
Ikke kom og fortell meg at vitser og sketsjer om Nordlendinger er akkurat de samme om de andre landsdelene.
Det som kjennetegner mesteparten av debatten idag er at historieløshet. Det er ikke mange år siden (20+) at folk nordfra ble uglesett og gjort til offer for et utall stereotypier. Lausunger, ukristelige, fyllefanter...
Spør far eller bestemor, og du vil få bekreftet dette.
Når jeg hørte på den såkalte dagbok parodien, følte jeg svært ille berørt. Her var skjellsord og fæle utrykk som jeg vet ble brukt om Nordlendinger før i tiden. Folk flest her oppe prater ikke slikt, men folk sørpå liker å tro at vi gjør det. Det hører med bildet av oss som fattige idioter.
Og det er jo typisk at moderator skriver "Nordlandshets" ... sukk. Jeg velger derfor og tro at denne debatten blir en morsom anekdote som programlederne ler av på mandagsmorgen. De har jo fått det som de ville, oppmerksomhet rundt programmet sitt.
Stig,