Hjelp - Søk - Brukere - Kalender
Full versjon: Er dette nordlandshets? Hva mener du?
Debattforum > Arkiv > Avsluttede debatter > Petremorgen
Upunkt-admin
Hør Nikita-gründer Inger Ellen Nikolaisens uautoriserte selvbiografi her: http://www.nrk.no/programmer/radio/p3morgen/5279685.html
deltager77
Nei, ikke hets. Hun forteller jo sjøl?
AtomSmurf
deltager77: håper det var en subtil form for ironi du kom med der, eller så ender du opp foran spilleautomater i kjip joggebukse resten av livet.

Upunk-admin:

Jeg skal refere til hva P3 - kulturkanalen - kringkastet til det Norske folk:

«Den kloke kona rota med strikkepinna oppi fetta på mæ, hælvete kor ondt det gjord (...) men vi dama nordfra er vant med å svælge gråten, ja, vi svælge sæd også.»

Tenk inni deg dette utsagnet, la det hvile litt i hodet ditt, la så tankene fremdeles holde på setningen etter at den rå latteren dør ut, og si det høyt. Si det høyt som noen på en hybelfest eller julebord vil si det, etter noen øl og konjakk, si det høyt og foraktelig, og forestill det at personen du mener det om, plutselig står der foran deg.

Kansje vi skal prate om fittene til det som laget innslaget heller? Hvordan høres det ut som? At du eller dere tok abort med strikkepinner? Hvordan ville det føles? La tanken hvile der, la det synke inn, og så kansje, om litt, kan du/dere svare på innlegget mitt...

Stig,
agnarj
Hehe. Nordlenninger er bra hårsår. Debatten tar av i Tromsø, sjekk selv : http://www.tromsoby.no/article.php/100_Nyh...2121414497.html

Sitat:

Angående parodien på Inger Ellen Nikolaisen - den opptar bare en lang tradisjon om og ta "nordlendinger". Folk nordpå er vulgære, enkle mennesker som driver med primær-næringer og har et utsvevende seksualliv - dette er alle nedsettende kategoriseringer som mennesker fra Nord-Norge har møtt i alle år.http://www.tromsoby.no/article.php/100_Nyh...2121414497.html
AtomSmurf
Agnarj: tror du ender opp i joggebukse du og...men fra spøk til alvor, skjønner du debatten? Har du i det hele tatt hørt på programmene?

Og ikke minst: du henviser til en post jeg har på nettstedet Tromsoby. Kan du kansje skrive (du vet, taste på tastaturet) noen motargumenter, åj det ble kansje litt vanskelig, o-r-d om hva du mener istedenfor flirende linke til en forumdiskusjon? Kapish?

Stig,

edit: typo
Ben
Jeg har ikke hørt noe av den parodien, og ikke orker jeg heller... Jeg begynner å bli ganske lei nordlands-hetsen og tanken om at alle der oppe er stereotyper.
Jeg har familie nordfra - moren min blant annet - mens jeg selv bor sør for Oslo, og jeg kan vel slå fast at det er ganske helbom å si at alle nordlenginger er fiskere som banner i annethvert ord de sier...
Jeg kjenner ingen nordfra som banner mer enn det jeg selv gjør (og jeg banner slett ikke mer enn den jevne østlending).

Det var litt gøy med parodien til Team Antonsen, men etter den har flere andre slengt seg på bølgen i den tro at det er fritt fram (det har vel med at enkelte nordlenginger uttalte seg om at de synes Atle Antonsen var morsom som nordlending, og det er jo sant...).
Disse har tøyd strikken i alle bauger og kanter, OGSÅ P3morgen må jeg få understreke, men INGEN har klart å være finurlige som Team Antonsen
Isteden sper de på med å være vulgære i den tro at det er det som er morsomt og riktig, og ser ikke selv at de går over grensen og faktisk bedriver mobbing.
hellhod
Hvor lenge har ikke Bergensere blitt gjort narr av på grunn av deres dialekt og at de er pågående og selvopptatte. De har vel alltid fått gjennomgått i media og hos humorister. Eller de uvitende og skinnhellge sørlendingene som ikke vet mer enn foran og bak på båten sin. Hva med at alle som bor på østlandet bor i by og sitter på kafê hele dagene og hører på Ipod og at alle er sykelig opptatt av mote!

Hva med å sette alle sossene i bås ved å si at alle har en rik far og alle bor i Bærum. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid bli at det er gøy å høre andre grupperinger og dialekter bli latterliggjort. Poenget er at hvis en kan le av 10-20 andre grupperinger så må en tåle å bli gjort narr av selv. Og det er faktisk sånn at de som bor langt sør setter alt over Trondheim i båsen "Norlendinger" og da er det masse av grupper som går inn i den båse samme om de er fra Norland, Finnmark eller Troms. Det er ingen grunn til å sette seg selv i "Nordlending" båsen hvis du ikke kjenner deg igjen i det som blir ilustrert samme om det er i media eller fra andre. Ha ei strålande fin helg.
AtomSmurf
Sitat
Opprinnelig skrevet av hellhod
Hvor lenge har ikke Bergensere blitt gjort narr av på grunn av deres dialekt og at de er pågående og selvopptatte. De har vel alltid fått gjennomgått i media og hos humorister. Eller de uvitende og skinnhellge sørlendingene som ikke vet mer enn foran og bak på båten sin. Hva med at alle som bor på østlandet bor i by og sitter på kafê hele dagene og hører på Ipod og at alle er sykelig opptatt av mote!
[...]
Det er ingen grunn til å sette seg selv i "Nordlending" båsen hvis du ikke kjenner deg igjen i det som blir ilustrert samme om det er i media eller fra andre. Ha ei strålande fin helg.

Poenget er at Bergensere, sørlendinger og østlendinger ikke blir framstilt like NEGATIVT som nordlendinger.

Eksempel: Team Antonsen. I Joker Nord var alle fattige sosialklienter som svindlet trygd. I mange andre framstillinger går det samme igjen. Nordlendinger er fattige unnasluntrere, som er store i kjeften, men som sketsjforfatterne understreker, har ingenting å fare ovenfor resten av Norge.

Ikke kom og fortell meg at vitser og sketsjer om Nordlendinger er akkurat de samme om de andre landsdelene.

Det som kjennetegner mesteparten av debatten idag er at historieløshet. Det er ikke mange år siden (20+) at folk nordfra ble uglesett og gjort til offer for et utall stereotypier. Lausunger, ukristelige, fyllefanter...

Spør far eller bestemor, og du vil få bekreftet dette.

Når jeg hørte på den såkalte dagbok parodien, følte jeg svært ille berørt. Her var skjellsord og fæle utrykk som jeg vet ble brukt om Nordlendinger før i tiden. Folk flest her oppe prater ikke slikt, men folk sørpå liker å tro at vi gjør det. Det hører med bildet av oss som fattige idioter.

Og det er jo typisk at moderator skriver "Nordlandshets" ... sukk. Jeg velger derfor og tro at denne debatten blir en morsom anekdote som programlederne ler av på mandagsmorgen. De har jo fått det som de ville, oppmerksomhet rundt programmet sitt.

Stig,
hellhod
Jeg tror ikke du kommer lang med at nordlendinger ikke snakker slik som på programmet. Da jeg var i militæret for noen år tilbake var det ikke langt ifra slik de snakket. Med å bruke 4-5 ord hver gang en skulle forklare hvor mye,stort eller jævligt det var så kom det først en ramse på 4 ord før poenget kom. Ok så drar Petre det litt lengre, men hvem er det som ikke legger på litt når en skal etterligne noen?
Det er vel bare i "nordland" det har vært oppe for rettsak der noen har kalt en politimann for "hæstkuk" og sluppet unna med det. Det er ikke rart at vi her nede for et uklart bilde.

Det at dere tar dere nær over at en av de mest suksessfulle damene i Norge blir gjort narr av, viser jo bare at dere ikke kan ta en spøk for en spøk. Tror dere at folk går rundt å tenker at hun er stereotypen for alle nordlendinger og at vi virkelig tror at alt i innslagene kunne vært virkelighet?

Hvem er det som er mest i media? Østlendinger, Bergensere og Nordlendinger. Hvor i all verden har folk fra Stavanger til Telemark blitt av? Da blir det automatisk slik at de som skriker høyest stiller seg selv i rampelyset, og da får de tåle det som kommer tilbake.
Den eneste personen som kan si noe om denne saken er personen selv hvis de føler at det er veldig krenkende, og at hetsen går ut over familien. Men tross alt har denne dama sittet og vært Donald Trumph sin norske utgave der hun så kald og hjerterå har dumpet folk ut av programmet. (forstår at det er litt av greia i programmet) Da mener jeg at hun har satt seg selv har satt seg i denne situasjonen.
Helgeland
Næi mænn i svarte...
Eg e no oppvøksn mæ ein mang gång brutal å hjærtelaus humor, sånn så humorn her oppe åfte e, mænn dæ hærran vart no i dæ mæste laget... Værre tøvprat om rævhår å kjønnsorganæ har itje eg haurt på djævelsk længe...Dålear ættelegning a nordlænningæ å vårres form førr dialækt å humor ska dåkk få leit længe ætte...Ho Inger Ellen e et længe respektert kvinnjfolk i både nordland å i norsk toppledelse...Dæ hærran skadæ elljer krænkæ jo itje ho på nån måte, som mainj kanskje sku tru va meiningæ, mæn dærrimot fækk jo p3 seg ein sjikkelli smekk på bailljan...

Hælsning søran a` Bodø å Messvær...
Vasces
..er et fylke, og et fylke kan strengt tatt ikke hetses. Man kunne skrive "nordlendinghets", men det klinger heller ikke bra. "Hets av nordlendinger" er bedre, men det omfatter innbyggere fra alle de tre nordnorske fylkene. Hvis man utelukkende mener folk fra Nordland fylke, måtte man skrive "hets av folk fra Nordland".
Dette er en enkel versjon av vårt hovedinnhold. For å se fullversjon med mer informasjon, formatering og bilder, vennligst klikk her.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.