Hjelp - Søk - Brukere - Kalender
Full versjon: Mixing, opptak og studiomikrofoner
Debattforum > Urørt > Lydteknikk
knut_an
Heisann!

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt i gang med generell mixe-kunnskaper..

Har holdt på med Audition 1.5 i et par måneder, og har kommet ganske godt i gang - får bra resultater...

Resultatene mine blir derimot ganske tungt ladet mot bass-siden i winamp ("scopet")..

1. Har i nyere tid eksperimentert med å sette den ferdig mixede lydfilen inn i et nytt prosjekt for å gi filen en "overall-fix" - er det dette som kalles mastering? Her gir jeg filen mer diskant, siden hele sangen er innestengt (har lite diskant). Har blitt glad i å bruke kompressor også her, for å jevne lydnivået ut, er det ok? Er det på denne måten jeg kan unngå problemet?

2. Bør jeg investere i et nytt lydkort? Har bare vanlig integrert i hovedkortet - bør jeg kjøpe et eksternt et med mulighet til å ta opp flere ting samtidig? Til opptak av trommer pleier vi (i bandet - Subito) å ta opp med bass-tromma i en kanal og de resterende trommene i den andre kanalen ("2 kanaler" = Stereo L/R).. Er det slik det bør gjøres?

3. Er på utkikk etter noen studiomikrofoner til vokal og instrumenter (hovedsaklig trommer). Har sett litt på AKG C3000B og AKG C1000s, som blir påstått at takler begge deler. Finnes en pakke på B&H Photo&Video med disse to mikrofonene for ca $400. Er dette noe å satse på for et band bestående av 15-åringer med dårlig råd?

Her er det mange spørsmål - jeg setter utrolig pris på gode svar!
kaptein
1. Nei, dette er ikke mastering. Det ligner forsåvidt litt, og jeg pleier å kalle denslags for "tullemastering", fordi man prøver å oppnå noe av det samme som en mastering gjør. Du kan jo også prøve å kutte litt i bassen, hvis du har problemer der. Husk også å hør på miksen på forskjellige anlegg, i forskjellige rom, på forskjellige lydnivåer, og i headset. For jeg regner med at du ikke har studiomonitorer.

Det er ikke så dumt å bruke kompressor her, så lenge du passer deg litt. Komprimerer du for mye vil det låte høyt og poft de første ti sekundene, men så blir det fort slitsomt, og det kan fort låte grøtete hvis det blir spilt på radio. Dessuten bør du være klar over at hvis du noen gang skal sende mixen din til ordentlig mastering bør du sende en versjon som ikke er kjørt gjennom denne fiksen.

2. Ja. Ikke bare for å kunne ta opp flere ting, men også for å få bedre lyd generelt. Du skal ikke se bort fra at bassproblemet ditt egentlig kommer av at lydkortet ditt ikke er beregnet på den slags.

Hvis jeg var tvunget til å ta opp trommer på et stereospor, ville jeg prøvd å gjøre som de gjorde i gamle dager; lagd en fin og bred stereomiks i mikseren (hvis du har, så klart), og bare ta opp derfra.

3. Jeg vet ikke noe om de mikrofonene du nevner, men jeg er veldig fornøyd med min Røde NT1-a som stort sett koster 2000 kroner.
Beldarast
Sennheiser E-604, E-903 og MD-421 til trommer er gode ting. Neumann KM-184 som overhead må også til. Md-421 er en av disse micene som takler alt fra kick til skarp, men den er i alle fall uslåelig på tammene. Man kommer vel heller ikke unna gode gamle SM 57 på skarpen.

EN annen ting jeg har erfart er at like micer på alle trommene ofte blir litt for sterilt og merkelig. Vidt forskjellige mikrofoner i en salig blanding gjør ofte susen.

Det blir meningsløst å holde et foredrag om trommer i studio her, for det ville tatt vår og vinter å fullføre, men for meg er det viktigste å få fram tekstur og feit resonans på hver eneste tromme, peak energy betyr ingenting. Psykoakustisk er det mulig å få et slagvek til å riste tapeten av veggene gjennom en klokkeradio. Men dette krever grundig micplassering. Pass også opp for faseproblemer. Dette er noe av det vanskeligste med å recorde trommer. Kjøp ei bok eller les om dette i lydforum på nettet. (phase cancellation el. phase shift) Hvis ikke du vet hva du skal høre etter vil du heller ikke høre det!!!

HEr kan du finne mange gode tips:
http://homerecording.com/bbs/archive/index.php/f-27.html

Ang å mastre selv. IKKE!!!! FÅ det gjort av proffene. Det koster faktisk talt ikke stort å få mastret ei låt. Men om mixen suger i utgangspungtet er det begrenset hvor stor nytteverdi dette vil ha.

Lykke til.

Og forresten: Grunnen til at mixene dine har høyest topper til venstre i en spectrum analyzer (Som i winamp) er nok bla. fordi:

For høyt volum på bass og kick, åpenbart.
Du har nok heller ikke gitt plass til bass og kick ved å dra av i bunn på andre spor som klarer seg fint uten. Da hoper det seg fort opp i low-mid området. Men ikke dra av så mye at du sitter igjen med en kald og sjelløs mix. Målet må jo være at alle stemmene får være stjerne i sitt eget frekvensområde. Booster du feks. bassen ved 250Hz kutter du gjerne ved 220 Hz på kicken. (ikke heng deg opp i disse tallene, for all del) Vil du feks. holde toppene klare og "transparent" ved å dra av alt under 1500Khz på overhead micene??? LÅter det bedre sånn beholder du det. Hvor og hvor mye equalizeren bør tas i bruk må du selvfølgelig finne ut av der og da, ikke heng deg opp i disse tallene som sakt. En annen ting du bør vite er at det alltid høres mer naturlig ut å kutte frekvenser enn å booste dem.

Og til slutt. Et bra sluttresultat krever et vanvittig bra øre for detaljer fra musikkarrangemang, utstyr, signalkjede (micplasseringer) og mix + mye mer...
Songwriter
Sitat
Opprinnelig skrevet av knut_an

1. Har i nyere tid eksperimentert med å sette den ferdig mixede lydfilen inn i et nytt prosjekt for å gi filen en "overall-fix" - er det dette som kalles mastering? Her gir jeg filen mer diskant, siden hele sangen er innestengt (har lite diskant). Har blitt glad i å bruke kompressor også her, for å jevne lydnivået ut, er det ok? Er det på denne måten jeg kan unngå problemet?

Velkommen til den vidunderlige verden av mixing. Du har såvidt trådt inn i resepsjonen. Huset er stort og med et ukjent antall etasjer (iallefall for meg).
Det virker som om du legger på "diskant" på hele det ferdige resultatet. Det er dette du bør gjøre med hvert enkelt spor i miksen.
Det finnes tonnevis av bøker på det å mikse. Ikke mange dekker behovet en nybegynner har for å komme igang. Søk på nettet på ting som "music mixing help" etc..
Den første tommelfingerregelen du bør merke deg kan være: Bass kills!
Med dette menes at kun instrumenter som bør ligge med mye bassfrekvenslyd, bør ha bassfrekvensene skrudd opp eller uforandret.
Et eksempel: Ett grand piano som høres nydelig ut når spilt solo vil ofte ha endel bass og mellomtone i seg. Dersom dette pianoet er et hovedinstument er jo dette i og for seg greit. Men dersom dette pianoet skal inn i en miks med rytme, bass, flere gitarer, kor, pads og gud vet hva vil disse bass og mellomtonene ofte kollidere rent akustisk med blant annet bass, kick og gitarer. Derfor vil du i dette eksempelet fjerne endel kraft fra bass og mellomtoneregisteret på dette pianoet. Dette kan gjøres men flere verktøy. Parametric EQ. Highpass filters etc..
Og igjen; ingen regler uten unntak.
Lykke til. Det er en forunderlig verden, og gleden ved å forstå og høre miksene dine bli bedre er ubeskrivelig. Stå på!
Dette er en enkel versjon av vårt hovedinnhold. For å se fullversjon med mer informasjon, formatering og bilder, vennligst klikk her.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.