Heisann!
Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt i gang med generell mixe-kunnskaper..
Har holdt på med Audition 1.5 i et par måneder, og har kommet ganske godt i gang - får bra resultater...
Resultatene mine blir derimot ganske tungt ladet mot bass-siden i winamp ("scopet")..
1. Har i nyere tid eksperimentert med å sette den ferdig mixede lydfilen inn i et nytt prosjekt for å gi filen en "overall-fix" - er det dette som kalles mastering? Her gir jeg filen mer diskant, siden hele sangen er innestengt (har lite diskant). Har blitt glad i å bruke kompressor også her, for å jevne lydnivået ut, er det ok? Er det på denne måten jeg kan unngå problemet?
2. Bør jeg investere i et nytt lydkort? Har bare vanlig integrert i hovedkortet - bør jeg kjøpe et eksternt et med mulighet til å ta opp flere ting samtidig? Til opptak av trommer pleier vi (i bandet - Subito) å ta opp med bass-tromma i en kanal og de resterende trommene i den andre kanalen ("2 kanaler" = Stereo L/R).. Er det slik det bør gjøres?
3. Er på utkikk etter noen studiomikrofoner til vokal og instrumenter (hovedsaklig trommer). Har sett litt på AKG C3000B og AKG C1000s, som blir påstått at takler begge deler. Finnes en pakke på B&H Photo&Video med disse to mikrofonene for ca $400. Er dette noe å satse på for et band bestående av 15-åringer med dårlig råd?
Her er det mange spørsmål - jeg setter utrolig pris på gode svar!