Jeg ser mye på vintersport på TV. Jeg blir mer og mer klar over hvor viktig gode kommentatorer er. En person som Kjell Kristian Rike har et vanvittig overblikk over det som skjer, og gir til en hver tid en relativt korrekt analyse av det som utspiller seg. Er det en løper som f.eks. begynner å få en luke, så tilkjennegir han det umiddelbart, og gjerne før vi som tilskuere har rukket å legge merke til det. Han fungerer fint sammen med Dag Erik Pedersen og Jon Herwig Carlsen (og Ola Lunde når det gjelder skiskyting, Åge Skinstad når det gjelder ski).

MEN, denne vinteren har NRK hatt Pål Thommesen til å kommentere ski. Det er en katastrofe. Mannen lirer av seg floskler, plattheter og direkte feil hele tiden. Det er jo en del av en TV-kommentators jobb å av og til snakke litt overordnet om stemninga, folkelivet, arrangementet som helhet osv. Dette gjør da også Rike og Carlsen, men da når det ikke skjer noe vesentlig rent sportslig. Thommesen kan finne på å lire av seg alt det generelle tørrpratet midt under innspurten.

Og når det gjelder analyse av hva som faktisk skjer er han helt håpløs. Når han sier at en løper later til å ha fått et overtak, så kan du være sikker på at samtlige som faktisk ser på TV ser at det motsatte er tilfelle. Hans medkommentator, Bjørn, er ikke våken og verbalt sterk nok alene til å korrigere ham hele tiden, og få til et ok helhetsinntrykk.

Jeg håper virkelig ikke at det er NRKs mening å sette Thommesen inn når Rike og Carlsen en gang går av med pensjon. Da switcher i hvert fall jeg over på Eurosport.