Hjelp - Søk - Brukere - Kalender
Full versjon: Norge etter Oljen
Debattforum > Arkiv > Avsluttede debatter > Brennpunkt
andersmo
Takk for et meget innsiktfullt debatt program her om dagen. Desverre kommer dette innlegget litt seint, siden jeg har vært i Pappa-permisjon og har vært uten internett forbindelse. Men likevel, en ting sjokkerer meg. Etter et meget viktig og flott gjennomført program, forventet jeg at avisene i norge ville følge opp debatten. Men norske journalister og norske politikere har tidd helt stille!
Ingen ser ut til å bry seg om Norges økonomiske fremtid som strekker seg lenger enn dagens 40-50 åringers pensjoner... Hva skyldes det? Situasjonen er meget alvorlig (nesten 20 000 industriarbeidsplasser forsvant i fjor), men ingen ser ut til å bry seg !? Norge har ikke lenger noen industri minister, avisene har minimalt med nyheter om industrien, trass i at vi ifølge forskeren på panelet er det land i Europa som blir av-industrialisert raskest.
Forstår ikke norske politikere, næringslivstopper og journalister hvor alvorlig situasjonen er for den unge generasjonen og våre barn? Det tar kort tid å tære på olje formuen, når inntektene stopper opp.
saddamm
Sitat
Opprinnelig skrevet av andersmo
Takk for et meget innsiktfullt debatt program her om dagen. Desverre kommer dette innlegget litt seint, siden jeg har vært i Pappa-permisjon og har vært uten internett forbindelse. Men likevel, en ting sjokkerer meg. Etter et meget viktig og flott gjennomført program, forventet jeg at avisene i norge ville følge opp debatten. Men norske journalister og norske politikere har tidd helt stille!
Ingen ser ut til å bry seg om Norges økonomiske fremtid som strekker seg lenger enn dagens 40-50 åringers pensjoner... Hva skyldes det? Situasjonen er meget alvorlig (nesten 20 000 industriarbeidsplasser forsvant i fjor), men ingen ser ut til å bry seg !? Norge har ikke lenger noen industri minister, avisene har minimalt med nyheter om industrien, trass i at vi ifølge forskeren på panelet er det land i Europa som blir av-industrialisert raskest.
Forstår ikke norske politikere, næringslivstopper og journalister hvor alvorlig situasjonen er for den unge generasjonen og våre barn? Det tar kort tid å tære på olje formuen, når inntektene stopper opp.

Nettopp. Det tar faretruende liten tid å bruke opp disse milliardene.

Politikere har for avsikt å fjerne alt som har med industrijobb å gjøre.
Problemet er altså politisk.
De rette til å svare på dette blir da politikere, noe som jeg ikke er.
Men jeg vil gjerne diskutere dette videre.
Jeg har jobbet innen mange ulike områder i mitt arbeidsliv og i nesten innen alle grener jeg har vært innom så er det nå nesten kroken på døra.

Hva er det som har skjedd med Norge i de siste 30 åra?
Hva er det som har gjort at arbeidsplasser forsvinner eller blir lagt ned?
Om vi tenker oss tilbake før oljealderen slutten av 60 tallet og frem til idag så er det skjedd utrolig til utvikling men flere og flere jobber har forsvunnet.

På 60 talet, la oss starte med det, da fanns det jo godt med verftsindustrtrier og skipsfarten var en meget viktig inntektskilder. Fisket likeså.

70 talet begynnte oljeeventyret å slå igjennom og vi ble vitne til mer og mer utbygging av oljefelt. Verftsindustrien gikk også bra, likeså skipsfarten. Fisket hadde jo og skapt mange rike sesonger.

Så kom 80 talet som ble det et riktig stort oppsving for oljealderen.
Men det var vel da det begynnte å tære på de andre næringene som vftsindustrtien, skipsfart og fiske.

Mitten av 80 talet husker man spesielt meget godt, derfor mange tusen sjøfolk må se sitt yrke strøket bort med hjelp av noen særlig lite kloke beslutninger.
En skal huske på at mange som levde langs med kysten hadde enten skipsfarten, fiskeri eller verftsindustrien som viktigeste område til da.

Med andre ord fikk vi en utvikling medvitende styrt fra myndighetene, fra skipsfarten, fiskeri og verftsindustri over til oljeeventyret.
Dette var en styrt avvikling fra disse industrier. Dette har igjen medført store forandringer innen skipsfarten slik at nå om svært få år så har man havnet i den fælla at de ikke kan skaffe norsk personell til denne type industri.

Oljealdren går sin gang og vi vet at om ca. sånn 2030 så vil vel det gå mot et slutt innen oljeletingen og da har vi ennå en næring hvor en få et overskudd av høyt avlønnet personell som ikke kan brukes.
Altså oljealderen går med samme metode rett i fella.

Det vil være en meget stor utfordring for myndighetene i tiden før oljealdren tar sitt slutt. De går en langsom død i møte, men vi har et stort tidspersektiv på oss.

Derfor må vi begynne snart med å legge tilrette for nyskapning av arbeidsplasser.
EU debatten er og blir et hett emne og jeg ser for meg at myndigheter prøver med alle midler å presse folket til å si ja til EU.
Dette betyr isåfall at politikere her i landet ikke har vilje nok til å hjelpe industrien og ser for seg det eneste alternativet er da EU.

Men det er som du sier, politikere har ingen forståelse for industrijobber.

Politikerne ser nok ikke lenge enn en ny 4 års periode. Noe lengre tidsperspektiv kan de neppe tenke på.
Dette er en enkel versjon av vårt hovedinnhold. For å se fullversjon med mer informasjon, formatering og bilder, vennligst klikk her.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.