NRK Underholdning
08.01.02 - 12:01
For å benytte tjenestene på de nye nettsidene til Åpen post må man betale. Dette er første gang at NRK tar betalt for et slikt tilbud, men det er også første gang at videoklipp legges ut i et såpass høyt omfang og kvalitet.
Hva synes du om dette? Er det greit å betale litt for å få tilgang til dette innholdet, eller burde alt på NRK være gratis uansett? Si din mening!
Nett:Underholdning
nrk.no/underholdning
Van Fahrer
08.01.02 - 12:09
Hvorfor skal man plutselig betale for dette som har pleide å være gratis? NRK skal liksom forestille et gratis tilbud, men det er langt i fra gratis. Hva blir det neste? Betale for for å skru på radioen?
=VF=
Jeg skjønner ikke maset med at det er så ille å betale disse småkronene. Såvidt jeg har skjønt er det snakk om å betale mellom 10 og 30 kroner for å få et spesial-laget opplegg. Folk betaler jo gladelig det samme beløpet for å få en liten logo på mobilen sin.
Skal vedde på at de som maser hissigst om denne lisensen hele tiden aldri har betalt lisens selv, eller hva Van Fahrer?
Geraldo
Tellefsen
08.01.02 - 14:37
Et beskjedent beløp for en tilleggstjeneste noen der ute har lagt en del arbeid i er da helt kurrant. Vi vil ha flere slike tilbud!
T.
Van Fahrer
08.01.02 - 14:47
Om jeg betaler lisens eller ikke har vel ikke noe med saken og gjøre. Poenget er at NRK får pengene sine fra lisensen og ikke fra reklame. De kan ikke få begge deler. NRK skal være gratis og kan ikke snyte folk for penger på denne måten. Ellers kan vi bare legge ned hele lisensen og slå sammen NRK og TV2
=VF=
sebastian
08.01.02 - 14:55
NRK leverer alltid kvalitetsprodukter. Dette er et faktum som ikke kan betviles. Jeg har derfor ingen tvil om at NRK i dette tilfelle vil lage et produkt som gir brukeren valutta for pengene.
Jeg håper bare NRK lager litt bedre sikkerhet rundt dette produktet enn de gjorde på f.eks. niveanatt (
http://www.nrk.no/magasin/upunkt/niveanatt/). For å få tilgang til mp3'ene i dette hørespillet måtte man sende en tekstmelding til 1980 for å få et passord ("9v3..." ettellerannet, kun en litt forskrudd måte å skrive niveanatt på hvis du lurte). Dette passordet som kostet 30 kroner å mota er ikke knyttet mot noe brukernavn, og er det samme for alle som bestiller passordet (dette kan jeg ikke si med 100% sikkerhet). Jeg kan ikke si at jeg ville være speiselt overasket over å finne dette passordet i mange diskusjonsforumer rundt omkring på Internett. Selv har jeg sett instuksjoner på hvordan man kan laste ned mp3'ene uten bruk av passord.
Det jeg prøver å si er at når NRK gjør det så lett å komme til produktet uten å betale for det, så fører det til missbruk. Hvis Sporveien aldri hadde hatt billettkontroll, hadde ikke mange betalt 22 kroner for en trikketur. Det gjør også at de som faktisk betaler fort kan føle at de blir "snytt". -Hvorfor betaler jeg for dette når jeg like enkelt kunne få det gratis? kan være et spørsmål vi som har betalt for dette kan stille oss. Da dette sikkerrt ikke er det eneste spørsmålet vi kan stille oss selv, spesielt hvis spørsmålene ikke beøver å være om et spesielt tema, lar jeg denne tråden henge i løse lufta.
Man kan si at det sikkert ikke hadde vært noe problem å få tak i disse mp3'ene på andre måter uansett. Man har mange Napster lignende programmer som gjør at mp3'er og andre multimediafiler lett kan deles mellom privatpersoner (noe som jeg faktisk tror er helt lovlig i norge, så lenge det er til privat bruk). Men når NRK gjør det så lett å få tak i filene direkte fra sine egne servere, virker det nesten som om de ikke bryr seg, spesielt når dette enkelt kunne vært løst med et enkelt serverskript av samme type som brukes til å lage dette forumet, samt bruk av personlige unike passord og brukernavn.
Jeg hadde nok betlat for niveanatt uansett. Dette er et produkt jeg er fornøyd med samt at NRK har gitt meg en enkel måte å betale på. Om jeg betaler for Åpen post - VIP gjenstår å se.
Jeg er klar over at dette ble et noe langt innlegg, samt at det gikk litt ut over tema, men jeg har ikke skrevet meningsstiler siden videregående.
Sebastian
Tellefsen
08.01.02 - 16:22
En ting jeg har reagert litt på ved beskrivelsen av det nye VIP tilbudet er mangelen på presis informasjon om nøyaktig hvor god kvalitet medlemmer kan vente seg, siden den nye og forbedrede kvaliteten faktisk gjøres et stort poeng av.
Ord som "dobbel" kvalitet, og "bredbånds"kvalitet sier så inderlig lite. Noen detaljer hva stream format og bitrate angår hadde vært positivt.
T.
Det jeg irriterer meg mest over er at 70talls kameratene ennå ikke er lagt ut. Den fantastiske serien er jo helt utroilg bra!!
Jeg betaler mer en gjerne 30 kroner for dette tilbudet!! Hurra hipp hipp!!
Hilsen
Christian
Skjønner jeg redaksjonen rett, skal Åpen Post fortsatt ha åpne nettsider slik de alltid har hatt. Hvis noen vil betale for at NRKs folk skal jobbe overtid, evt. hyre inn frilansere, for å lage en ekstra nettsatsing betaler jeg gjerne 30 kroner i en måned for å få tilgang til det. Håper bare at de Åpne Nettsidene ikke blir dårligere, for da vi mange føle seg snytt. Stå på!
NRK Underholdning
09.01.02 - 11:26
Enig i at "bredbåndskvalitet" og "dobbel kvalitet" er vage begreper. Helt eksakt ligger videoklippene ute i en høy kvalitet på 300 kilobit/sekund og en lavere bitrate på 30 til 80 kilobit/sekund for de med modem og ISDN.
Når det gjelder tilbudet på de åpne sidene, vil det være et utdrag av hva som ligger på de lukkede. Med få unntak vil imidlertid all video ligge på de lukkede sidene.
Hilsen
NRK Underholdning v/Geir Evensen
Tellefsen
09.01.02 - 12:59
Nå har jeg kikket på videoklipp i en drøy time, og vil bare si at det er svært gledelig at så mange av de gamle innslagene er tilgjengelig for publikum. Håper dette er en trend NRK vil holde gående og utvikle videre! Betaling over mobiltelefon er også høyst praktisk.
Haha! Hurra Torpedos "Total Eclipse of the Heart" er legendarisk. Et kjært minne fra Lille Lørdag.
Topp tilbud!
Tellefsen
09.01.02 - 13:29
Dere bør gjøre noe med sikkerheten til det "forenklede videoarkivet". Med mindre jeg tar veldig feil består det bare i en link, uten noen som helst form for innlogging.
T.
VÄR SÅ SNILL og tenk på oss emigranter som IKKE har mulighet til å se på Åpen Post på TV... gi oss ihvertfall mulighet til å betale for Åpen Post - VIP (eller gi OSS det gratis som virkelig trenger det).
Har dere tenkt på oss?
friksjon
10.01.02 - 02:26
Jeg undrer bare litt på hva de pengene vi betaler inn skal gå til... Beløpet er jo så lite at man kan jo ikke akkurat betale lønnings-posen til noe med det... (Håper jeg for dems skyld)
Så hva er vitsen med at vi betaler? Blir det virkelig så fryktelig mye med den lille innbetalingen?
Da skal isåfall mange mennesker betale inn, og så mange hardbarka Åpen Post fanatikere har vi vell desverre ikke enda.
Tellefsen
10.01.02 - 11:51
Vel, NRK håper sikkert (og kanskje har de allerede?) å opprette liknende tilbud for flere programmer. Alle de små bekkene vil etterhvert danne en stor å. Hehe.
Jeg synes det er smålig av NRK å kreve penger for å se åpen post på nettet.
10, 20 eller 30 kroner er ikke mye, men om du skal gjøre det hver måned blir det ca 150 for en sesong. Og om det blir en suksess (forhåpentligvis blir det ikke det), kan vi forvente betaling for flere internet-tjenester hos NRK.
Nrk bør istedet lære fra tv2, som tilbyr glimrende web-sendinger gratis! Og tv2 får ikke 1500 kroner fra alle nordmenn slik nrk gjør.
Alle bør også huske at nrk har i årevis hatt åpen post-programmene på nett, det er først nå de tar betalt. Hvorfor gjøre ting dårligere, NRK? Jeg har alltid hatt den oppfatning at om ting skal forandres, bør de forbedres.
Min personlige mening er at dette er litt dumt....
Det burde vært gratis!
M.V.H.
ZPICCY
Tellefsen
11.01.02 - 01:57
1) Videoklippene som leveres på Åpen Post VIP er av høyere kvalitet en det som har blitt lagt ut ved tidligere sesonger.
2) Det som blir vist på TV denne sesongen er bare en liten prosent av hva som finnes der. Intet hindrer deg i å ta opp de faktiske sendingene på video og se dem igjen og igjen og igjen og igjen og igjen uten å betale et rødt øre.
3) Harddiskplass er som et lagerbygg - ikke gratis med andre ord. 20 gigabyte med video er rimelig mye, på en NRK server som utvilsomt huser mengder av info fra før.
4) Vedlikehold og oppdatering av videoarkivet er arbeid som ikke har mye med fjernsynsproduksjonen å gjøre.
5) 30 kroner i måneden er forsvinnende lite.
6) Ingen tvinger deg til å bruke Åpen Post VIP. Du kan fint få med deg alt av Åpen Post uten å bruke det. Det er et EKSTRATILBUD som noen har satt seg ned og gjort i stand for at de som vil ha mer kan få det.
Når mer og mer blir knyttet til et fjernsynsprogram som i utgangspunktet dekkes av lisenspengene må det et eller annet sted settes en grense for hvor en tjeneste slutter og den neste begynner. Vær glad for at fjernsynet omsider nytter seg av de multimediamulighetene som eksisterer.
T.
3) Harddiskplass er som et lagerbygg - ikke gratis med andre ord. 20 gigabyte med video er rimelig mye, på en NRK server som utvilsomt huser mengder av info fra før.
- Skjerpings.. skal vi betale for harddisken til NRK?? Kanskje vi skal betale for tv-kameraene også?
4) Vedlikehold og oppdatering av videoarkivet er arbeid som ikke har mye med fjernsynsproduksjonen å gjøre.
- Nei, men så er jo ikke NRK en ren fjernsynskanal heller? Det er en media-bedrift, og når vi betaler lisens, betaler vi for hele pakken. Det er ingen prinsippiell forskjell mellom dette og pay-tv, jeg kan bare anta at du vil stå bak pay-tv på nrk.
5) 30 kroner i måneden er forsvinnende lite.
- Ja.. så lenge det er bare ett tilbud, men det vil komme flere. 30 kroner her og 30 kroner der blir raskt flere hundre kroner.
6) Ingen tvinger deg til å bruke Åpen Post VIP. Du kan fint få med deg alt av Åpen Post uten å bruke det. Det er et EKSTRATILBUD som noen har satt seg ned og gjort i stand for at de som vil ha mer kan få det.
-Typisk idiot-argument. Det er ingen som har påstått av man blir tvunget. Du må da forstå at dette er et prinsipielt spørsmål. Saken er at NRK, Norges RiksKringkasting, forlanger penger for at vi skal kunne benytte tjenester tilbydt av dem. En tjeneste som folket allerede betaler for, gjennom skatt og lisens!
Tellefsen
11.01.02 - 02:49
Endre.
For det første: spar drittslengingen til vorspielet. Når det er sagt...
Ja, det er selvfølgelig et prinsipielt spørsmål; men saken er den at lisensen er en avgift en betaler UAVHENGIG av hvorvidt en faktisk benytter seg av tilbudet. De tredve kronene VIP forlanger er det opp til den enkelte å vurdere om rettferdiggjøres av hva en kan finne der. Det må da være flere enn meg som ser at her ligger der en vesentlig forskjell.
Og videre, er det din mening at lisensen skal dekke absolutt alt av hva NRK produserer for publikum, nå og i all framtid? Det har ikke alltid vært slik at de har hatt muligheten til å tilby det som tilbys idag. Etterhvert som kommunikasjonsutviklingen ruller avgårde, skal NRK sette opp lisensavgiften fordi de har tusen nye tilbud hvor gjennomsnittspersonen benytter seg av 50, eller skal de la lisensen dekke basistilbudet og ta betalt for hver enkelt tjeneste av de som ønsker det? Det er opplagt hva som er det gunstigste for sluttbrukeren.
T.
Bra at man går mer over til å betale for det man faktisk ser på. Jeg betaler lisensen stort sett for å se på dagsrevyen, 4-5 filmer i året og åpen post. Det hadde sikkert vært ergelig for alle andre hvis de måtte betale mer i lisens for at jeg skulle se åpen post på internett.
En ting som er irriterende er at NRK gir Microsoft masse gratis reklame ved at tilbudet kun virker i deres operativsystemer. Det ville vært klokt av NRK å funnet en løsning som gjorde det mulig å bruke tilbudet i andre og bedre operativsystemer.
Jeg har aldri sagt at jeg støtter lisens, jeg synes faktisk det er ganske latterlig. Nrk bør bli finansiert over statsbudsjettet (slik at studenter og eldre ikke betaler like mye som folk i fullt arbeid, f.eks), og gjennom sponsing.
"..saken er den at lisensen er en avgift en betaler UAVHENGIG av hvorvidt en faktisk benytter seg av tilbudet."
-Jeg synes ikke dette er et godt argument, jeg ønsker nemlig å kunne benytte de tjenestene JEG er interesert i for lisensen min. Åpen post er en av de få tingene jeg liker på NRK, og dermed ønsker jeg ikke å betale EN GANG TIL for å få benytte meg av tilbudet deres.
Det er ikke riktig at noen kan ha tilgang til alt de ønsker, mens andre blir "straffet" for å være interesert i et spesielt program.
jonsenper
11.01.02 - 15:16
NRK skal være gratis uansett om de sender gjennom TV, radio eller internett. Ser ingen prinsipiell forskjell på disse mediene. De vil i framtiden smelte sammen allikevel og da vil det vel bli unaturlig å ta betalt? Etter min mening burde hele NRKs arkiv legges ut som en tjeneste for befolkningen. Dette er vår felles arv. Det er ikke NRKs, det er vårt! Alles! Hadde internett kommet før tv og radio er jeg sikker på at alt hadde vært tilgjengelig.
NRKs arkiv er en uvurderlig skatt som bør formidles i størst mulig grad. Det vil bidra til økt forståelse og innsikt. Alle avisarkiv er åpne!
GI FOLKET HVA FOLKETS ER!
Ok, jeg måtte teste dette da. Selv om jeg er mot at man skal begynne å ta penger for å se noe som egentlig er betalt fra før, gjennom lisensen.
Det første som slår meg er den dårlige kvalieten på web-sendingene. 300kps! Det burde vært minst 450.
Tv2 legger ut en haug med egenproduksjoner gratis!!!! På frihet.tv2.no Hvorfor kunne ikke også NRK prøvd dette først? Legge ut gratis, og ta betalt hvis det ble en suksess?
Det som gjør hele tilbudet uinteressant for meg er at innslagene kun forekommer som "streamede" filmer med dårlig billed- og lydkvalitet. Jeg forstår det slik at det medfører en del problemer med å tilby filene til nedlasting til harddisk, og det er forsåvidt greit.
Jeg håper det blir sluppet en (eller flere) DVD-er med Åpen post, sånn at jeg faktisk kan se det om og om igjen, uten å at bildet fryser hele tiden og at lyden har en metallisk klang som er direkte ubehagelig å høre på.
Jeg kjøpte Åpen post-videoen som ble lansert for en stund siden, men VHS-formatet, kombinert med behovet for å se samme sekvens om og om igjen førte til at bildet etterhvert ble så grumsete og stygt at--
Nåja, jeg vil iallefall ha Åpen post på DVD. En fullstendig Lille lørdag-/Åpen post-DVD-samling hadde ikke vært å forakte, eller hva?
generalen
12.01.02 - 18:35
Synes NRK bør nøye seg med lisensen. NRK er jo tross alt en statlig kanal, og skal dermed egentlig ikke tjene penger på reklame. Synes det dessuten er patetisk at de som bestemte dette med VIP, prøver å melke kua så mye som de gjør. det burde de holde seg for gode til.
Fullstendig enig med generalen...
Er dette begynnelsen på et fullstendig kommersialisert NRK?
Først, så tvinger de oss til å betale 1500,- i året for å få lov til å eie en tv. Dette skal visstnok gå til å drive NRK. Dette blir noen milliarder i året totalt!
Andre kanaler må nøye seg med komersiell reklame.
Så driver de i tillegg og hiver inn sponsorpenger på de fleste programmene, utenom de rent nyhetsmessige.
Men, det gjør jo alle kanalene.
Deretter kommer skjult reklame i form av "innkjøpte" reklameprogrammer for diverse gamblingvirksomheter fra NorskTipping.
Hva slags ordning har tv2 med NorskRikstoto?
Vi har som alltid, programlederne som har ekstra inntekt på reklame for klærne de har på seg, og andre produkter!
Andre kanaler er klar over denne effekten, og innrømmer i rulleteksten hvem som har levert klær etc.
Nå kommer altså "tilleggstjenestene". I praksis betyr dette at det blir 45 minutter Åpen-post (i første omgang) hver onsdag. Dette er i praksis intet annet enn en gedigen reklame for et nettsted. Det er vel litt for betenkelig at en reklamefri kanal, skal ha programmer som i praksis er ren tekstreklame. Det hadde vært artig å visst hva Åpen-Post betaler til Nrk sentralt for å få sende denne reklamen? Eller er dette også et "innkjøpt program"? Det later til at grensene mellom kommersialismen og nøytraliteten er i ferd med å viskes ut!
Nrk har jo en haug av Merkevarer (programmer) som står klare til å utnyttes økonomisk med "ekstratjenester". Åpen-Post er vel bare en prøveklut?
Vil hele programspekteret være reklamer for hvert sitt nettsted om et år eller to?
Må jeg spørre hva det er som får det statlige kontrollorganet til å lukke øynene for denne virksomheten? Jeg har hverken beviser eller indisier, men men begynner jo å spekulere!!!
Kringkastingsnemda og Forbrukerrådet burde stoppet dette samme dag som det ble lansert. Gjerne sammen med de andre tvilsomme praksisene! Få ting inn i ordnede former, og skill klart mellom reklame og redaksjonelt stoff. Opplys klart om det dersom et program er sponset!
Jeg bare spør!
demented
15.01.02 - 22:41
Sitat
Nrk bør istedet lære fra tv2, som tilbyr glimrende web-sendinger gratis! Og tv2 får ikke 1500 kroner fra alle nordmenn slik nrk gjør.
Mye av det som skal legges ut er vel gamle klipp. Ergo ting som må hentes opp fra NRK arkivet og digitaliseres. Etter hva jeg vet så har ikke TV2 det?
Det bør vel også nevnes at jeg ikke aner hva som ligger på disse VIP sidene ettersom jeg ikke gidder betale for det. Forløpig klarer jeg meg med det som sendes på TV.
- Morten
Internett skal vere fritt, ein skal ikkje betale for tenester.
Å, NRK... latelig å ta betaling for å se på Åpen Post (ÅP) her på Internett. Jeg synes også ÅP er et drit kult program, og ser på det . Kan sikkert betale 30 kr å jeg, 30 kr er ikke en sum som blakker deg, men så er ikke prinsippet her. Vi betaler lisensen vår, noe vi er pålagt å gjøre hvis vi har TV da.... Og de pengene vi betaler til NRK, dekker alt det NRK lager av programmer. Sjøl om det er en fotball kamp eller ÅP. Men hvorfor skal vi betale NRK penger får å se på noe vi har betalt fra før.. De har fått penger til å produsere fra Staten og fra oss. Så da synes jeg at det er vår rett å se det vi har betalt for.. næmelig klipp her på internett Hvorfor betale en gang til?????. ÅÅÅ irritert... Synes NRK oppfører seg som snyltere i saken her. Grunnen til at de tar betalling her er for å sjekke om det er intresse for at det er noen som gidder å bruke 30 kr her.. Eller si det på en annen måte, sjekke om det er lett tjente penger. SÅ hvis ingen hadde betalt, ville denne tjeneseten de kaller det, blitt gratis. Konklusjon: Latterlig at NRK skal tjene penger på oss, når vi allerede betaler den teite lisensen..
Greit nok at man må betale for en tjeneste som sikkert har vært kostbar å opprette, 10 kr. per døgn? Hva med å si at man må belastes 10-30 kr. for å registrere seg første gang, og deretter kan man bruke det fritt. På den måten er det mer fristende å registrere seg. Om man da tjener mindre per person, blir det desto flere som registrerer seg, og den samlede fortjenesten blir minst like bra.
Slik jeg ser det har vi allerede betalt for å bli underholdt av NRK. Jeg mener dette gir oss lisensbetalere en rettighet til å få full tilgang til alt materiale som legges ut av NRK.
Om det er litt bedre kvalitet på filmene enn tidligere, så skal det virkelig ikke ha noe å si. Hvorfor fikk vi dårlig kvalitet tidligere... ?jeg mener: NRK-lisensen skal ikke fungere som en forsikring om at vi skal bli gitt et minimumstilbud...NRK har en forpliktelse til å gi lisensbetalerne et godt tilbud. Hvis NRK skal ta betalt ekstra hver gang de gir oss noe som er artig, så begynner det å bli bekymringsverdig.
Jeg står sterkere på mitt standpunkt nå etter å ha benyttet tv2's tilbud for Torsdagsklubben. Hele programmet i god kvalitet, eksklusive scener o.l, helt gratis. Fra en kommersiell kanal! Er det bare jeg som synes noe er helt bakvendt her?
Personlig mener synes jeg ikke de smaa slantene man maa betale er noe problem i seg selv. Det jeg synes er litt dumt er at jeg har problemer med selve betalingen, da jeg befinner meg i Australia, uten tilgang til mobiltelefon. Jeg er heller ikke interessert i aa aapne en e-konto, og staar dermed uten mulighet til aa skaffe meg tilgang til hoveddelen av aapen posts nettsider.
I og med at det er vanskelig aa faa sett norsk fjernsyn her nede, blir det ikke noen underholdning frr norges to morsomste for min del. Treigt, altsaa.
Dette er FLAUT!!
At man i det hele tatt må betale lisens for denne ene, stort sett elendige, kanalen er jo sykt!
Nå som Åpen Post ikke er no bra lenger, så er jo suget etter gamle opptak stort, men å ta betalt for dette blir helt feil!
Betaler gladelig 30 kroner for dette tilbudet. En genial måte å betale tv-lisens på synes jeg. Betale for de man vil se, og det man vil støtte opp om. Jeg vil nemlig ikke betale for å se sport...og det er vel det store deler av lisenspengene går til? Helt vanvittig hva f.eks. rettighetene til å kringkaste en latterlig aktivitet som en fotballkamp koster. Det gjør meg grenseløst provosert. Ja, sport er jo så fint for folket og bla bla bla, men faktum er jo at man kunne brøfødt et helt land innen førsteomgangen er ferdig.
Dette er en enkel versjon av vårt hovedinnhold. For å se fullversjon med mer informasjon, formatering og bilder, vennligst
klikk her.