Renèe_isabel
25.06.03 - 02:07
Visste dere at det er større sjanse å bli drept av ei kulepenn enn å bli angrepet av hai! Altså flere folk dør av å bli kvelt av ei PENN enn av å bli angrepet av hai!I Europa dør 48000 mennesker påga biler! Hvorfor er vi ikke redd hver gang vi setter oss foran rattet? Haier er ikke så farlige som vi tror, så hvorfor er vi så redde?
Haier er egentlig veldig nyskjerrige skapninger. Når haiene angriper så er det fordi de vil smake på deg. Når du plasker på overflaten eller padler med hendene på ett surfe brett så ligner du på en sel, ett av haiens viktigste byttedyr. De tror du er en sel så derfor setter de tennene i deg, de forstår fort at du smaker annerledes å derfor spytte deg ut.. Desverre har du nok pådratt deg så alvorlige skader at du mest sannsynlig ikke overlever. Dev fleste blør ihjel før de kommer til sykehuset. Mennesker er egentlig ikke ett naturlig byttedyr for haien, men det hender at den dreper for det.
Man skal ikke svømme der man vet det er hai ved soloppgang eller ved solnedgang, det er da haien jakter. Det er heller ikke lurt å bade vist man blør, haier har en utrulig god luktesans og de lukter blod på kilometers avstand. Vist man tar lette forhondsregler så er det veldig liten sjanse for å bli angrepet.
Hilsen Renèe 15 år=)
mslecter
25.06.03 - 02:55
Hei Renèe!
Joda, dette visste iallefall jeg!
I usa dør hvert år 28000 mennesker fordi de sklir i badekaret.
48000 i bilulykker bare i Europa hvert år.
16000 dør pga trapper i sine hjem.
Faktum er at mindre enn 10 mennesker dør hvert år som følge av hai-angrep.
Haien tar en smak, den finner ut at "her er det altfor mye bein", så slipper den taket.
Haien er som mennesker; den liker ikke ben i maten....
Det visste jeg og , men hadde nok ikke svømt med en hai for det om. Noe som kan skremme folk med haien (bortsett fra historien)
er utseende . Haier er akkurat ikke pene... Størrelse skremmer også , en 4 meter lang tigerhai hadde skremt meg ut av vannet...
Sitat
Opprinnelig skrevet av Renèe_isabel
Visste dere at det er større sjanse å bli drept av ei kulepenn enn å bli angrepet av hai! Altså flere folk dør av å bli kvelt av ei PENN enn av å bli angrepet av hai!I Europa dør 48000 mennesker påga biler! Hvorfor er vi ikke redd hver gang vi setter oss foran rattet? Haier er ikke så farlige som vi tror, så hvorfor er vi så redde?
Haier er egentlig veldig nyskjerrige skapninger. Når haiene angriper så er det fordi de vil smake på deg. Når du plasker på overflaten eller padler med hendene på ett surfe brett så ligner du på en sel, ett av haiens viktigste byttedyr. De tror du er en sel så derfor setter de tennene i deg, de forstår fort at du smaker annerledes å derfor spytte deg ut.. Desverre har du nok pådratt deg så alvorlige skader at du mest sannsynlig ikke overlever. Dev fleste blør ihjel før de kommer til sykehuset. Mennesker er egentlig ikke ett naturlig byttedyr for haien, men det hender at den dreper for det.
Man skal ikke svømme der man vet det er hai ved soloppgang eller ved solnedgang, det er da haien jakter. Det er heller ikke lurt å bade vist man blør, haier har en utrulig god luktesans og de lukter blod på kilometers avstand. Vist man tar lette forhondsregler så er det veldig liten sjanse for å bli angrepet.
Hilsen Renèe 15 år=)
Er det så fryktelig mange som er redde for hai,da..? Vel, ikke jeg i naturlige omstendigheter selvfølgelig; som på stranden. Men hvis det finnes en hai i nærheten av meg vil jeg nok bli noe nervøs, ja.
Sheenaca
26.06.03 - 03:25
Jo, det finnes en del folk som mener at ser du en hai skal den drepes.
En venninne av meg er tilogmed redd for å bade på steder der det fins vanlig fisk - i tilfelle de biter tåa av henne. Idiotisk frykt men noen er bare sånn...
Det med hairedsel er vel det samme som med edderkopper - mange blir hysteriske bare de ser en edderkopp, men edderkopper er jo ikke det minste farlige.
Og Lars'n, jeg tviler på at utseendet skremmer så mange - haier er jo egentlig penere enn mange andre fisk. Jeg tror det er mytene som er haiens dødsdom. Mange, mange tror at haien svømmer rundt hele dagen, helst nær strender med badende folk, og dreper alle den kan få tak i, både mennesker og dyr.
Og derav tar vi livet av haier som kommer litt for nært - bare i tilfelle.
Nå skal jeg ikke prøve å tvinge et altfor romantisk syn på dere, naturligvis dreper haien, og gjerne mennesker om den tror de er sel eller rett og slett har litt sær smak. Men haier dreper helst ikke mennesker, så om man mot formodning skulle treffe på en hai er det nok best å holde seg stille og prøve å ikke ligne på en sel. hai har vel jaktinstinkt de og - begynner nok å nøle om byttet deres ikke prøver å stikke av. og om den likevel finner ut at den skal prøvesmake kan et klaps over øyet gjøre susen.
Det vil naturligvis ikke virke på en hai som kommer så plutselig at du ikke merker den før den har tygd av deg armen, som den nok vil gjøre om du ligner tilstrekkelig på en sel. også er det jo panikkfaktoren. menmen....
Men de færreste vil noengang komme opp i en slik situasjon. Selv haiforskerne har noen ganger problemer med å finne haien, og da er det ikke særlig sannsynlig at man skal treffe på en hai sånn helt tilfeldig...
På slutten av 70-tallet kom det en slags amerikansk skrekkfilm som på engelsk het Jaws. På norsk burde den vel hett Jafs, men så ble den altså omdøpt til Haisommer.
Den handler om en ondsinnet hai, en gigantisk hvithai, som jakter spesielt på mennesker. Gjerne søte unge mennesker som svømmer i overflaten.
Etter at den filmen (og oppfølgerfilmene) ble vist på kinoer verden over, oppstod myten at den eneste gode hai var en død hai. Mange haiarter, selv de som ikke er det minste farlige for mennesker, står nå i fare for å bli utryddet, ikke på grunn av miljøgifter eller overfiske, men rett og slett fordi de slaktes ned i stort antall av mennesker som mener at alle haier er selve satan himself i fiskeham.
De fleste haiarter er absolutt helt ufarlige for mennesker, den største av dem alle, hvalhaien, spiser bare småfisk.
Hvis man befinner seg på dypt vann hvor det er fare for hai, er det best å klumpe seg sammen, 5 eller flere mennesker i en klump blir et for stort og skremmende bytte for alle slags hai. I gruppe kan du sprelle så mye du vil uten at haier går til angrep.
mslecter
27.06.03 - 00:46
Hei.
Mange misforståelser ute og går ja.
Faktum er at mindre enn 10 mennesker pr år dør som følge av hai-angrep.
Og blir man angrepet, så slipper haien taket ganske fort, ganske enkelt fordi mennesker er nokså benete, når haien da hadde forventet enn sel med mye spekk på, slipper den taket.
Mennesket er ikke et naturlig byttedyr for hai.
Hvalhai spiser IKKE småfisk. Den spiser det som er enda mindre, nemlig plankton.
Det sammen gjelder brugden, en annen hai-art som faktisk finnes i norske farvann.
Brugden er verdens nest største fisk, hval-haien er den største.
Jeg vil anbefale å se på Discovery Channel, programmer med den såkalte "Shark Gordon", han dykker og svømmer sammen med de aller "farligste" haiene, uten sikkerhets-bur.
Han tilogmed håndmater dem, og de RØRER ikke hendene hans.
En annen ting når det gjelder haiers sanse-evner, er at de oppfatter meget svake elektriske felter, som f.ex frekvensen fra hjerteslag.
Sitat
Opprinnelig skrevet av mslecter
Hei.
Mange misforståelser ute og går ja.
Faktum er at mindre enn 10 mennesker pr år dør som følge av hai-angrep.
Og blir man angrepet, så slipper haien taket ganske fort, ganske enkelt fordi mennesker er nokså benete, når haien da hadde forventet enn sel med mye spekk på, slipper den taket.
Mennesket er ikke et naturlig byttedyr for hai.
Hvalhai spiser IKKE småfisk. Den spiser det som er enda mindre, nemlig plankton.
Det sammen gjelder brugden, en annen hai-art som faktisk finnes i norske farvann.
Brugden er verdens nest største fisk, hval-haien er den største.
Jeg vil anbefale å se på Discovery Channel, programmer med den såkalte "Shark Gordon", han dykker og svømmer sammen med de aller "farligste" haiene, uten sikkerhets-bur.
Han tilogmed håndmater dem, og de RØRER ikke hendene hans.
En annen ting når det gjelder haiers sanse-evner, er at de oppfatter meget svake elektriske felter, som f.ex frekvensen fra hjerteslag.
Men så er vi ikke alle en ''Shark Gordon'',da.
mslecter
29.06.03 - 05:02
Hvilket osean gjelder nå dette da?!
Brugden er verdens nest største fisk.
Brugda lever i norske farvann, den regnes som IKKE spiselig, fordi det er en bruske-fisk.
Den har ikke mye kjøtt å skryte av, det er en bruskefisk.
Den får dessuten IKKE kreft. Og hvorfor er det ennå ingen som vet.........
Sitat
Hvilket osean gjelder nå dette da?!
Brugden er verdens nest største fisk.
Brugda lever i norske farvann, den regnes som IKKE spiselig, fordi det er en bruske-fisk.
Den har ikke mye kjøtt å skryte av, det er en bruskefisk.
Den får dessuten IKKE kreft. Og hvorfor er det ennå ingen som vet.........
???
Sitat
Brugda lever i norske farvann, den regnes som IKKE spiselig, fordi det er en bruske-fisk. Den har ikke mye kjøtt å skryte av, det er en bruskefisk.
Jeg har spist håkjerring, som er en annen stor haiart (lever bl.a i Trondheimsfjorden). Jeg synes det smakte godt. Brusken sitter fordelt omtrent som bein i vanlig fisk, så det er lett å renske ut kjøttet. Skallen i haien er vanlig bein.
Sheenaca
02.07.03 - 20:45
langt uttafor tråden, menmen..... : jeg kjørte inn i en flokk niser igår (med en robåt med motor). har aldri opplevd ville sånne før... men de var utrolig nysgjerrige. tror det var 10-15 stk, og alle svømte rundt båten og under den.... mange var under en meter unna båten! litt av en opplevelse....
og for å komme litt tilbake til tråden.... jeg var omtrent like redd som jeg ville vært om en håkjerring eller pigghå eller brugde (som alle er haiarter som fins her) hadde svømt rundt båten min. de er omtrent like farlige iallefall....
Du mener like lite farlige?
OT:
Niser er vel det nærmeste man kommer delfiner i Norge, en hvalart, altså ikke en fisk, men et pattedyr (for de som ikke visste det).
Jeg skulle gjerne vært i din båt :)
mslecter
03.07.03 - 00:09
Hei Sheenaca!
For en fantastisk opplevelse du må ha hatt med alle de nysgjerrige nisene!!!!
Jeg skulle bare ønske jeg kunne vært med deg på den båtturen!!
Selv bor jeg langt oppe i nord-norge og har sett niser mange ganger, men jeg har dessverre alltid vært på land og har ikke fått noen kontakt.
Det eneste jeg vet er det jeg har sett på "Animal Planet", alle som har hatt nærkontakt med interesserte hvaler, har sagt at det var en helt fantastisk opplevelse som de vil huske resten av livet.
De møtte blant annet store sperm-hvaler med unger, og ungene var nysgjerrige og ville undersøke, det samme gjorde mødrene.
De kom helt nært, så dem direkte inn i øynene, og en av mødrene berørte dykkeren med finnen, veldig forsiktig for ikke å gjøre skade på det lille mennesket.
Dykkeren selv var helt ekstatisk etterpå!!!
Og det forstår jeg godt.
Tenk at et så UTROLIG stort dyr, kan være så bevisst på å være forsiktig med andre skapninger fordi de ikke vil skade dem!!
Jeg syns mennesker har mye å lære av denne adferden fra disse store skapningene.
Sheenaca
03.07.03 - 15:42
Sitat
Opprinnelig skrevet av SeaLion
Du mener like lite farlige?:)
Nettopp..... =)
Sheenaca
03.07.03 - 15:47
Sitat
Hei Sheenaca!
For en fantastisk opplevelse du må ha hatt med alle de nysgjerrige nisene!!!!
Jeg skulle bare ønske jeg kunne vært med deg på den båtturen!!
Selv bor jeg langt oppe i nord-norge og har sett niser mange ganger, men jeg har dessverre alltid vært på land og har ikke fått noen kontakt.
Det eneste jeg vet er det jeg har sett på "Animal Planet", alle som har hatt nærkontakt med interesserte hvaler, har sagt at det var en helt fantastisk opplevelse som de vil huske resten av livet.
De møtte blant annet store sperm-hvaler med unger, og ungene var nysgjerrige og ville undersøke, det samme gjorde mødrene.
De kom helt nært, så dem direkte inn i øynene, og en av mødrene berørte dykkeren med finnen, veldig forsiktig for ikke å gjøre skade på det lille mennesket.
Dykkeren selv var helt ekstatisk etterpå!!!
Og det forstår jeg godt.
Tenk at et så UTROLIG stort dyr, kan være så bevisst på å være forsiktig med andre skapninger fordi de ikke vil skade dem!!
Og enda forsøker vi å utrydde hvalene.... Er det rart europa ser på norge som forhistoriske barbariske idioter som faktisk jakter på og dreper hval??
Men likevel er det greit å drepe haien... Kan noen fatte tankegangen? Ikke jeg.....
Sitat
Jeg syns mennesker har mye å lære av denne adferden fra disse store skapningene.
Nettopp!!! Men vi er så pissredde for plassen vår som konger over verden.
Dette er en enkel versjon av vårt hovedinnhold. For å se fullversjon med mer informasjon, formatering og bilder, vennligst
klikk her.