Hjelp - Søk - Brukere - Kalender
Full versjon: Spørsmål til electronicafolk...
Debattforum > Urørt > Lydteknikk
bluahula
Hva vil tracker-musikk si?

Jeg leser rundt om i mange gjestebøker her at ting er såkalt tracker-basert eller noe...

Har det noe å gjøre med at musikken høres synthetisk ut?

Tror dette må være et fenomen fra før min tid...

Hilsen Per.
maLLaH
Har ikke så mye peil på selve tingen med tracking, men har jo da brukt fasttracker2 en del år for lenge siden...

Tracking (slik jeg har forstått) går ut på at du har ett program som kan behandle lydfiler (samples) og sette de sammen. FT2 virker slik at du har 32(tror jeg) spor (hvert spor kan inneholde flere samples) som går "nedover" på en måte slik at samplesene blir loopet (hvis du vil). Eh, dårlig dårlig forklaring. I motsetning til en midi-sequencer er det en sample og loop basert sequencer
bluahula
ok skjønner.

men de fleste sequensere har da iallefall mulighet til begge de tingene.

hvertfall cubase, som jeg bruker.

takk for svar!

hilsen per
maLLaH
bruker cubase SX selv jeg..

Skjønner, men en tracker kan ikke ta midi f.eks(mulig noen kan nå, ikke vet jeg, har gitt f i trackerhel.....)

Heia Cubase
Geir H
Ser ikke bort fra at det det er snakk om er at det er laget med en tracker. Dvs. at det er laget rett på PC, ved hjelp av et trackerprogram, i stedet for at det er brukt en synth/MIDI til å lage musikken.
Songwriter
Forsøk på enkel forklaring:
Et trackerprogram består av spor på lik linje med en sequencer. I en tracker velger du også hvordan lyd(sample) du skal spille på de forskjellige sporene. Deretter bestemmer du f.eks. hvilke 16-dels noter i en 4/4 takt som er PÅ og hvilke som er AV ved enkelt å klikke med musen i et gridsystem. Et lys på en 16-dels grid indikerer at denne 16-delen vil avspille lyd når du trykker play.
Deretter kan du dra og slippe de forskjellige taktene fra de forskjellige instrumentene ut til et spilleskjema for låten. Dette blir for en oversikt å regne.
Du kan velge tempo, takt, oppløsning (32-deler, 16-deler etc.) velocity (volum) og en masse andre settings for å påvirke lyden.
En kjent tracker er Fruity Loops.
Beldarast
Det meste som er sakt her ang. tracking er forsåvidt rett, men det er litt tullete å tilære "trackerprogram" som Fast Tracker dette ordet.

Tracking er et "gammelt" begrep. Noe man begynte å si istedenfor "recording session." Tracking er jo bare å legge lyd på et eller flere spor, altså et "track."

Veit at dette (mitt) er et tøvete innlegg, fordi "tracker-basert" musikk er jo i dag et begrep som ikke kan misforstås. Fordelen, derimot, med tracking-basert komposisjon er at man ikke trenger noen som helst musikkteoretisk/praktisk kunnskap for komponere, noe sjangeren (spør du meg) bærer veldig preg av. I musikk-programerings-landskapet ligger det vel et sted rett over Ejay og milevis under komposisjon/"progging" i midi -notasjonsprogram.

Så mitt råd til "trackere" er å tracke på gamlemåten. "keep it real." Forferdelig mye mer vanskelig, men tilsvarende forferdelig mye mer givende og moro!!!
Songwriter
@Beldarast
Enig med det meste, men begrepet tracker-program er og blir FruityLoops liknende greier, so oftest uten MIDI tilordning.
Tracking derimot, blir jo ofte brukt om en opptakssituasjon i studio eller andre steder der hvor en "tracker" de forskjellige mikkene/instrumentene ned til forskjellige spor(tracks) på et opptaksmedium.
Man bruker ikke begrepet tracker-program om ProTools, Logic Pro, Cubase etc, til tross for at disse i alle høyeste grad brukes til å tracke. Disse kalles for det meste sequencere.
Keep it up.
Dette er en enkel versjon av vårt hovedinnhold. For å se fullversjon med mer informasjon, formatering og bilder, vennligst klikk her.
Invision Power Board © 2001-2013 Invision Power Services, Inc.