Jump to content

Photo

Forskjellen mellom juryene og seerne?

• Please log in to reply
87 replies to this topic

#1 EricSaade-fan

EricSaade-fan

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 565 posts

Posted 27 May 2012 - 02:28 AM

Vet noen når man får sett forskjellen mellom hva juryene og seerne stemte?
Tror noen at det utgjør stor forskjell på resultatet?

#2 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 27 May 2012 - 04:20 AM

Sitat(EricSaade-fan @ 27.05.12 - 02:28) <{POST_SNAPBACK}>
Vet noen når man får sett forskjellen mellom hva juryene og seerne stemte?
Tror noen at det utgjør stor forskjell på resultatet?

Det utgjør alltid enorm forskjell på resultatet. I hvert fall siden det ble innført.

#3 Valentina76

Valentina76

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 209 posts

Posted 29 May 2012 - 12:51 PM

Bumper denne opp litt! Håper noen legger ut link når/hvis dette blir offentliggjort! smile.gif

#4 Danske jävlan

Danske jävlan

Aktiv bruker

• Registrert bruker
  • 77 posts

Posted 29 May 2012 - 02:25 PM

Hei
prøv dette link : www.eurovision.tv
Her kommer resultaterne sikkert - så snart de forelægger. Men desværre offentliggør EBU ikke alle stemmer fra hvert land.

I øvrigt synes jeg ikke juryerne gør deres arbejde. Jeg synes bestemt de russiske babusjkas var charmerende, men en jury bør se på sangens komposition og på den vokale præstation, og her SKAL Rusland have 0 point uanset charme og X-faktor.

Derfor er deres 2.plads faktisk en skandale, uanset om de så har fået 90% af SMS stemmerne.

#5 Valentina76

Valentina76

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 209 posts

Posted 29 May 2012 - 02:40 PM

Sitat(Danske jävlan @ 29.05.12 - 14:25) <{POST_SNAPBACK}>
Hei
prøv dette link : www.eurovision.tv
Her kommer resultaterne sikkert - så snart de forelægger. Men desværre offentliggør EBU ikke alle stemmer fra hvert land.

I øvrigt synes jeg ikke juryerne gør deres arbejde. Jeg synes bestemt de russiske babusjkas var charmerende, men en jury bør se på sangens komposition og på den vokale præstation, og her SKAL Rusland have 0 point uanset charme og X-faktor.

Derfor er deres 2.plads faktisk en skandale, uanset om de så har fået 90% af SMS stemmerne.

At EBU ikke offentliggjør alle stemmene fra hvert land gir en bismak hos meg..

Og du har helt rett ang. jurystemmingen. Det er ingenting ved det russiske bidraget som kan tilsi ett eneste poeng fra en jury. Ja, vi ønsker oss alle en bitteliten babuschka fra Russland, men der stopper også alt.

#6 jodlebirger2

jodlebirger2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,366 posts

Posted 30 May 2012 - 12:25 AM

Hm... Stemmene fra juryene og seerne hver for seg har ikke blitt offentliggjort enda, iallefall ikke på denne siden www.eurovision.tv..
Egentlig merkelig, trodde de ble offentliggjort 1-2 dager etter finalen i fjor. Håper at de blir offentliggjort. Jeg synes det er morsomt å se hvordan juryen og televoterne stemmer. Og jeg tror det er litt viktig og.
I fjor for eksempel, så var vi så opphengte i de tekniske problemene som oppstod i enkelte land under de første landene i semi 1. Og vi trodde det ødela for Stella. Men når vi så hvordan jury og publikum hadde stemt, så fikk vi jo dette avkretftet, siden det var juryen som ikke ville ha oss videre og de stemmer ut i fra generalprøven. Selv om noen fortsatt ikke har fått dette med seg, så tror jeg det er viktig å få slike ting på plass. Da slipper man å ha det gående at teknikken ødela for Norge, Tyrkia, Armenia (når den i realiteten ikke gjorde det..).

#7 DeadSinceSeptember

DeadSinceSeptember

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 171 posts

Posted 30 May 2012 - 01:15 AM

Sitat(jodlebirger2 @ 30.05.12 - 00:25) <{POST_SNAPBACK}>
Hm... Stemmene fra juryene og seerne hver for seg har ikke blitt offentliggjort enda, iallefall ikke på denne siden www.eurovision.tv..
Egentlig merkelig, trodde de ble offentliggjort 1-2 dager etter finalen i fjor. Håper at de blir offentliggjort. Jeg synes det er morsomt å se hvordan juryen og televoterne stemmer. Og jeg tror det er litt viktig og.
I fjor for eksempel, så var vi så opphengte i de tekniske problemene som oppstod i enkelte land under de første landene i semi 1. Og vi trodde det ødela for Stella. Men når vi så hvordan jury og publikum hadde stemt, så fikk vi jo dette avkretftet, siden det var juryen som ikke ville ha oss videre og de stemmer ut i fra generalprøven. Selv om noen fortsatt ikke har fått dette med seg, så tror jeg det er viktig å få slike ting på plass. Da slipper man å ha det gående at teknikken ødela for Norge, Tyrkia, Armenia (når den i realiteten ikke gjorde det..).

Enig at dette er viktig å vite, så håper det blir offentliggjort snart. Tror nok at både seerne og jury hadde samme favoritt i år, men Russland var nok nærmere Sverige hos seerne og langt nede hos juryen. For Norges del tror jeg vi var litt mer populære hos seerne enn juryen, selv om jeg ikke tror vi tok de heller helt med storm. Og hvis det er tilfelle, at juryen har ødelagt litt for oss to år på rad, blir det viktig i forhold til hvilken rolle juryen i mgp skal ha til neste år siden den til nå har hatt veldig lite å si.

#8 DeadSinceSeptember

DeadSinceSeptember

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 171 posts

Posted 30 May 2012 - 01:57 AM

Jeg trodde faktisk det i fjor ble offentliggjort bare et par dager etter finalen, så jeg lette litt for å finne ut når det ble offentliggjort og fant dette: http://www.eurovisio...nd_jury_results
Hvis denne datoen stemmer ser det ut som om vi må belage oss på å vente en uke til...

#9 andreasaspenberg

andreasaspenberg

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 4,472 posts

Posted 30 May 2012 - 11:17 PM

kan hende at folk venter forgjeves.

#10 alfiboy

alfiboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,389 posts
  • Interests:MGP
    MF
    ESC
    Reiser
    film
    Musikk
    Interiør
    Matlaging
    Svømming

Posted 30 May 2012 - 11:36 PM

Treige EBU er med å opplyse om televoting vv Jury. De stemte vel ikke over ens. Jeg hater jury. Jeg tror jury ødela ganske mye også i år for Norge. Men ikke nok til at vi ikke ble med i finalen. Heldigvis....

#11 jodlebirger2

jodlebirger2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,366 posts

Posted 30 May 2012 - 11:58 PM

Sitat(andreasaspenberg @ 30.05.12 - 22:17) <{POST_SNAPBACK}>
kan hende at folk venter forgjeves.

Jeg tror du har litt rett AndreasAspenberg. Jeg har mine mistanker om at disse tallene ikke vil bli offentliggjort siden de ikke har blitt det nå. I fjor kom de et par dager etter esc-finalen. Og det har vært diskutert hvert år om EBU skal offentliggjøre jurye- og publikumstemmene, fordi de er redde det skaper mer debatt.
Jeg tror tallene ble offentliggjort et år ved en feiltakelse. I fjor ble de offentlggjort for å avkrefte at de tekniske problemene hadde satt en stopper for telestemmerne på Armenia, tyrkia og Norge i semi 1. Det var juryen som ikke ville ha disse bidragene med til finale.
I år ser de kanskje ingen grunn til å offentliggjøre tallene. Noen land kan man kanskje mistenke hadde valgt bidrag ut i fra å tilfredstille juryen, og vi hadde en haug av ballader med.
Men jeg synes det er synd hvis de ikke offentliggjøres. Det er litt viktig tror jeg å følge med stemmegivningen både fra juryer og publikum, spesielt når det spekuleres i om enkelte land kjøper juryene.

#12 HIAM

HIAM

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,003 posts
  • Interests:Fotball. Musikk. Tennis. Politikk.

Posted 31 May 2012 - 01:22 AM

Sitat(jodlebirger2 @ 30.05.12 - 00:25) <{POST_SNAPBACK}>

Det spørs om de blir det, kan hende det har skjedd ting som de ikke vil avsløre for offentligheten. Eller at de må pynte på tallene så de ikke skal bli avslørt.

#13 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 31 May 2012 - 01:28 AM

Sitat(HIAM @ 31.05.12 - 01:22) <{POST_SNAPBACK}>
Det spørs om de blir det, kan hende det har skjedd ting som de ikke vil avsløre for offentligheten. Eller at de må pynte på tallene så de ikke skal bli avslørt.

Hva slags type ting tenker du på da? mellow.gif

Jeg tror de blir offentliggjort på mandag. Håper da det i hvert fall. rolleyes.gif

De vil ikke ta glansen vekk fra Loreen ved å offentliggjøre slikt altfor tidlig, det er i hvert fall mitt ressonement. smile.gif

Hvis ikke de offentliggjør tallene i løpet av neste uke, så får vi begynne en underskriftskampanje! tongue.gif

Edited by eric82oslo, 31 May 2012 - 01:30 AM.

#14 HIAM

HIAM

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,003 posts
  • Interests:Fotball. Musikk. Tennis. Politikk.

Posted 31 May 2012 - 06:49 PM

Sitat(eric82oslo @ 31.05.12 - 01:28) <{POST_SNAPBACK}>
Hva slags type ting tenker du på da? mellow.gif

Jeg tror de blir offentliggjort på mandag. Håper da det i hvert fall. rolleyes.gif

De vil ikke ta glansen vekk fra Loreen ved å offentliggjøre slikt altfor tidlig, det er i hvert fall mitt ressonement. smile.gif

Hvis ikke de offentliggjør tallene i løpet av neste uke, så får vi begynne en underskriftskampanje! tongue.gif

Det går jo rykter om at Tooji f.eks ble straffet pga meninger o.l. For å "forsvare" sisteplassen kan det hende de må få gjort slik at det ser ut som at juryen slaktet han.

#15 jodlebirger2

jodlebirger2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,366 posts

Posted 31 May 2012 - 10:07 PM

hmmm--- har snoket litt rundt om kring i gamle tråder på dette forumet, og funnet ut at jeg har tatt feil. Jeg har trodd at forskjellen mellom seerne og juryene ble offentliggjort et par dager etter finalen, men resultatet med jurye- og publikumstemmer hver for seg ble offentliggjort i fjor i slutten av mai nærmere bestemt den 25.5, da var 11 dager etter finalen. Året før da ble også esc arrangert i slutten av mai (i Oslo), og da ble ikke disse resultatene offentliggjort før i juni. Så vi må nok smøre oss med tålmodighet i minst en uke til. smile.gif

#16 Jetro

Jetro

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,300 posts

Posted 01 June 2012 - 01:34 AM

Og i 2009 ble de ikke annonsert før i juli ohmy.gif

#17 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts

Posted 01 June 2012 - 01:48 AM

Stor entusiasme blant svenske TV-seere i år (som vanlig). smile.gif Her er info fra SVT:

Så många röstade: Under finalen inkom 346 779 röster från svenska folket. Under semifinalen på torsdagen inkom 93 030 röster.

Det betyr at i gjennomsnitt fikk hvert av de konkurrerende bidragene så mange svenske stemmer:

I semi 2: 13 871
I finalen: 5 472

Så det skal nok mye til for å forandre på (den svenske) topp 10 rekkefølgen i finalen i det minste. tongue.gif

Derimot for mindre land som San Marino, Island, Malta, Kypros, Albania, Moldova og Estland, er det en helt annen historie, så klart. Albania og Moldova har ikke så veldig liten befolkning, men de er veldig fattige, så de stemmer nok ikke så mye. Skjønner godt at Azerbaijan muligens kan ha sett sitt snitt til å infiltrere overnevnte lands stemmegivning til egen poengvinnings gunst. sad.gif På den annen side skal vi heller ikke glemme at majoriteten av malteserne har arabiske aner langt tilbake i tid - og selv den dag i dag føler de et spesielt kulturelt, politisk og geografisk nærvær av nord-afrikanske land som Libya og Tunisia, på godt og vondt (kanskje mest vondt, i alle fall under Gaddafi-årene) - så det kan være at de føler en ektra kulturell binding til muslimske land som Azerbaijan, Tyrkia med flere, inkludert også Albania, Makedonia og Bosnia. Ikke vet jeg. Uansett veldig overrasket over at Maltas 12 poenger i år ikke gikk til hverken Sverige eller Italia. dry.gif Nesten en liten skandale med tanke på hvordan malteserne historisk har stemt (stort sett på Norden - og da særlig Sverige - Storbritannia og Kypros) og det at maltesere generelt nærmest føler seg en kvart italiensk, veldig mange av dem snakker italiensk (til en viss grad i hvert fall, om ikke akkurat flytende - usikker på om de lærer det i skolen faktisk, men det vil jeg nesten tro/ser jeg ikke bort i fra, i det minste som valgfag) og at øya geografisk sett ligger såpass nærme Sicilia, samt at RAI nærmest er et like viktig TV-medium der som deres egen maltesiske "lokal-TV-kanal", hvis man får bruke et så lite flatterende uttrykk. tongue.gif (Men sannheten er at de fleste egenproduserte sendingene uten tvil minner om lokal-TV. tongue.gif)

#18 manofthepeople

manofthepeople

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 4,527 posts

Posted 05 June 2012 - 10:32 PM

http://www.esctoday.com/?p=36597

Finland Jury/Total
Jury voting Combined result
Sweden 12 pts Sweden 12 pts
Estonia 10 pts Estonia 10 pts
Denmark 8 pts Russia 8 pts
Spain 7 pts Iceland 7 pts
Russia 6 pts Albania 6 pts
Iceland 5 pts Denmark 5 pts
France 4 pts Ireland 4 pts
Germany 3 pts Spain 3 pts
Albania 2 pts Serbia 2 pts
Norway 1 pt Germany 1 pt

Tyskland Jury/Total
Estonia 10 pts Serbia 10 pts
Iceland 8 pts Turkey 8 pts
Denmark 7 pts Russia 7 pts
Albania 6 pts Albania 6 pts
Serbia 5 pts Denmark 5 pts
Bosnia-Herzegovina 4pts Estonia 4 pts
Spain 3 pts Iceland 3 pts
Italy 2 pts Italy 2 pts
Ireland 1 pt Greece 1 pt

Utfra disse to ser det ut til at:

Danmark gjør det bedre hos juryene
Estland gjør det bedre hos juryene
Spania gjør det bedre hos juryene

Albania gjør det bedre hos folket
Russland gjør det bedre hos folket
Serbia gjør det bedre hos folket

...men vanskelig å si noe sikkert utfra bare to land

#19 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts

Posted 05 June 2012 - 11:12 PM

Sitat(manofthepeople @ 05.06.12 - 22:32) <{POST_SNAPBACK}>
http://www.esctoday.com/?p=36597

Finland Jury/Total
Jury voting Combined result
Estonia 10 pts Estonia 10 pts
Denmark 8 pts Russia 8 pts
Spain 7 pts Iceland 7 pts
Russia 6 pts Albania 6 pts
Iceland 5 pts Denmark 5 pts
France 4 pts Ireland 4 pts
Germany 3 pts Spain 3 pts
Albania 2 pts Serbia 2 pts
Norway 1 pt Germany 1 pt

Tyskland Jury/Total
Estonia 10 pts Serbia 10 pts
Iceland 8 pts Turkey 8 pts
Denmark 7 pts Russia 7 pts
Albania 6 pts Albania 6 pts
Serbia 5 pts Denmark 5 pts
Bosnia-Herzegovina 4pts Estonia 4 pts
Spain 3 pts Iceland 3 pts
Italy 2 pts Italy 2 pts
Ireland 1 pt Greece 1 pt

Utfra disse to ser det ut til at:

Danmark gjør det bedre hos juryene
Estland gjør det bedre hos juryene
Spania gjør det bedre hos juryene

Albania gjør det bedre hos folket
Russland gjør det bedre hos folket
Serbia gjør det bedre hos folket

...men vanskelig å si noe sikkert utfra bare to land

Man kan si mye bare ut ifra to land. smile.gif

Juryens poeng

1. Sverige - 24
2. Estland - 20
3. Danmark - 15
4. Island - 13
5. Spania - 10
6. Albania - 8
7. Russland - 6
8. Serbia - 5
9. Bosnia - 4
9. Frankrike - 4
11. Tyskland - 3
12. Italia - 2
13. Norge - 1
13. Irland - 1

Kombi-poeng

1. Sverige - 24
2. Russland - 15 (+9)
3. Estland - 14 (-6)
4. Serbia - 12 (+7)
4. Albania - 12 (+4)
6. Island - 10 (-3)
7. Danmark - 10 (-5)
8. Tyrkia - 8 (+8)
9. Irland - 4 (+3)
10. Spania - 3 (-7)
11. Italia - 2 (-)
12. Tyskland - 1 (-2)
12. Hellas - 1 (+1)

Største jurypoengsankere (så langt)

1. Spania
2. Estland
3. Danmark
4. Island

Største seerfavoritter (så langt)

1. Russland
2. Tyrkia
3. Serbia
4. Albania
5. Irland

Bortsett fra Russland og Albania, hadde de andre tre over veldig bra startnummer. smile.gif

Morsomt at Rona gjorde det såååå bra blant TV-seerne selv i land langt fra Albania som Tyskland og Finland!! tongue.gif

Edited by eric82oslo, 05 June 2012 - 11:13 PM.

#20 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts

Posted 05 June 2012 - 11:17 PM

Sitat(eric82oslo @ 01.06.12 - 01:48) <{POST_SNAPBACK}>
Det betyr at i gjennomsnitt fikk hvert av de konkurrerende bidragene så mange svenske stemmer:

I semi 2: 13 871
I finalen: 5 472

Tror nok at disse tallene skulle ha vært motsatt. tongue.gif

I semi 2: 5 472
I finalen: 13 871

Sånn. smile.gif

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users