Jump to content

Photo

Er semifinalene "skumlere" enn selve finalen?

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 Diskus

Diskus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,114 posts
  • Interests:MUSIKK!!! Mest av alt....og mer!

Posted 12 May 2012 - 07:17 PM

Gidder ikke å starte flere tråder enn nødvendig. Så tar like godt to problemstillinger i samme slengen:

1) Etter semiordningen begynte i 2004, har kanskje mye av spenningsfokuset endret seg. Veldigi mye går på dette å gå videre / ikke gå videre føler jeg. Ja, faktisk MER enn hvem som til slutt vinner. Når jeg skriver "Skumlere", tar jeg selvsagt litt hardt i. Jeg synes det er mer skummelt å se en dårlig skrekkfilm (de er det mange av!). Men jeg tror vi ALLE her på forumet føler oss en smule nervøse når konvulutter skal sprettes og juryer kalles opp. Selv om det kan være "A good kind of nervous" for å sitere en litt snodig titulert indiepopplate jeg har på hardisken.

De siste årene har jeg stort sett likt vinnerlåtene. Unntaket er "Molitiva". Som jeg finner / fan fryktelig kjedelig, intetsigende og gammeldags. Men ser at den på en måte timet riktig det året. Derfor er jeg liksom ganske trygg på at jeg kommer til å i alle fall like (noen ganger ELSKE) vinnerlåten.

Men det som går videre....Noen ganger er jeg jevnt over veldig fornøyd. Andre ganger veldig misfornøyd. Vaqr det førstnevnte i 2006. Det sistnevnte i 2009. Virker som det er langt "tryggere" for at det jeg (subjektivt så det holder selvsagt!) oppfatter som kvalitet vinner - enn at alt det jeg mener er god musikk går videre.

Derfor er jeg liksom mer "vár" for det som skjer i semiene enn finalen. De er faktisk MER spennende. På godt og nesten litt vondt...Flere som har det slik?

2) Jeg oppfatter kanskje folk her på forumet som stort sett veldig patriotiske. Det er jo selvsagt helt OK, selv om jeg kanskje ikke er det i så stor grad. Vil jo gjerne vi skal lykkes, spesielt når vi har en god sang (som i år). Men er like opptatt av helheten egentlig. Er liksom mer GP-fan enn Norge-fan. Blir jo ikke som sport. Derfor lurer jeg på: Er det viktigste for dere i semien at VI går videre? Eller at deres "hjertebarn" går videre? For all del - man kan godt ha Norge som favoritt (uansett event. patriotisme også).

Nå risikerer jeg vel å bli sett på som landsviker-light. Men jeg er egentlig ikke SÅ opptatt av det. Selvsagt: Jeg VIl vi skal gå videre. Blir alltid glad for suksess for Norge. Og om vi har en bra sang vil jeg det i ALLEFALL. Synes vi ble dømt for hardt i fjor. Samtidig var det for meg verre at Tyrkia, Bulgaria etc. røk, og at Litauen gikk videre - at at vi floppet.

Et mulig eksempel: I år har jeg to store semifavoritter: Israel og Slovakia. Rent hypotetisk. Hvis jeg skulle velge om vi skulle gå videre eller om BÅDE Slovakia / ISrael gikk videre. DA hadde jeg valgt sistnevnte. Jeg synes vi har en knallfin sang. Men liker ISrael / Slovakia enda bedre. Derfor smile.gif

Vel....uansett: En morsom tid vi har foran oss. Kos dere smile.gif

#2 Malene

Malene

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 10,689 posts

Posted 12 May 2012 - 07:20 PM

Semifinalene er dritskumle!! Mye mer nerveslitende enn finalen. Finalen og poengutdelingen der er jo ren avslapning iforhold til vinn eller forsvinn-scenariet i semifinalene.

#3 knp

knp

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,555 posts

Posted 12 May 2012 - 07:30 PM

Selvsagt er det morro om ens favoritt går videre,men mest teller det at Norge går videre.Det er jo normalt.Nå i år så har Norge,etter min mening.en bra låt og artist.Så da håper jeg det beste.Fint også at demifinalene ble innförst,slik at alle kan delta i esc,selv om ikke alle når finalen. biggrin.gif

#4 Diskus

Diskus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,114 posts

Posted 12 May 2012 - 07:30 PM

Sitat(Malene @ 12.05.12 - 19:20) <{POST_SNAPBACK}>
Semifinalene er dritskumle!! Mye mer nerveslitende enn finalen. Finalen og poengutdelingen der er jo ren avslapning iforhold til vinn eller forsvinn-scenariet i semifinalene.

Så bra...Noen som forstår meg smile.gif tongue.gif

#5 hs13

hs13

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,842 posts

Posted 12 May 2012 - 07:38 PM

Gruer meg alltid til ''last envelope'' blink.gif *kjenner det grøsser nedover ryggen*

#6 Malene

Malene

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 10,689 posts

Posted 12 May 2012 - 07:42 PM

Sitat(hs13 @ 12.05.12 - 19:38) <{POST_SNAPBACK}>
Gruer meg alltid til ''last envelope'' blink.gif *kjenner det grøsser nedover ryggen*

Ja. Semifinalene med utslagingssystemet har gitt ESC en ny dimensjon.

#7 Lisa2

Lisa2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,647 posts

Posted 12 May 2012 - 08:08 PM

Jeg er veldig patriotisk og konkurranseinnstillt i ESC. Derfor gjør det nesten vondt å se semin til Norge. Først gruer jeg meg til selve opptreden - livredd for at noe skal gå galt. Så rekker jeg og puste ut litt før den grusomme konvoluttåpningen starter. Flere ganger har jeg vært på nære nippet til å skru av tv`n for heller å sjekke på nett etterpå hvordan det gikk, har enda ikke gjort det og prøver hver gang å overbevise meg selv om at det er jo ikke så farlig. Hvis Norge ryker er det jo så mange andre jeg kan heie på i stedet, men foreløig har jeg ikke kjøpt mine egne argumenter. biggrin.gif

Den semifinalen Norge ikke er med i, er bare kos - da kan jeg virkelig nyte alt det ESC har å by på. Finalen går som regel også greit. Poengivningen er ikke så skummel. I fjor var det jo veldig greit når Norge var ute, da var det nesten kjedelig avslappende å se på. smile.gif

Men - det er jo nettopp denne spenningen som bidrar til å gjøre dette så vanvittig gøy.

#8 Jetro

Jetro

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,301 posts

Posted 12 May 2012 - 08:17 PM

Sitat(Malene @ 12.05.12 - 19:20) <{POST_SNAPBACK}>

^ Dette!

[fet østeuropeisk aksent] I only want to hear sound of envelope being open. [/aksent]

Var så deilig når Norge ble ropt opp som 9. land i 2009. Salen gikk helt av skaftet.

#9 JThue

JThue

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,189 posts

Posted 12 May 2012 - 08:22 PM

1. Semifinalene har alltid vært verst, ikke minst fordi televotingen garanterte noen skremmende utfall. Så hvert år har det vært noe å irritere seg grønn over, og enkelte år har det gått så gale at det har ødeleagt humøret mitt for hele helgen(typ når Bulgaria røk ut med DJ, Take Me Away), eller når piratene gikk til finale. Men man ante bedring i fjor. I finalen avsløres den brutale sannheten over tid, og da blir det ikke så nøye. Med mindre man holder på vinne. DA topper det semi-nervene.

2. Hjelper lite at Norge går videre om alle mine andre favoritter ryker ut. Hjelper lite om alle mine andre favoritter går videre om Norge ryker ufortjent. Eg krever litt mindre fra Norge enn alle andre for å engasjere meg i dette med å gå videre, men er langt fra grenseløst patriotisk. Når vi sendte Bailar en Comigo dret eg f.eks. langt inn i granskauen gjennom skogen over fjellet hinni dalen ut av landet over havet across the nation langt ned i Death Valley om vi røk ut.

Stort sett kjipt når Norge ryker ut med et ok bidrag, men det fortsetter kun irritere inn i helgen om det føles ufortjent fra et objektivt standpunkt, da på lik linje med alle andre land. Typ i fjor lærte meg meg å akseptere nederlaget, selv om det blusset litt opp igjen når resultatene ble offentliggjort på søndagen.

#10 Eurogirl

Eurogirl

Aktiv bruker

• Registrert bruker
  • 77 posts

Posted 12 May 2012 - 08:26 PM

Jeg er mest spent på om vi går videre fra Semi 2...

#11 KingCreole

KingCreole

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 8,477 posts

Posted 12 May 2012 - 08:33 PM

Man ønsker selvfølgelig at de beste låtene skal gå videre. Så hvis Norge i år ikke er en av de 10, er det ikke noe problem om den forblir i semifinalen. Slovakia er blant dem som er bedre enn oss i år. Så hvis den går videre er det bare på sin plass. smile.gif

#12 Diskus

Diskus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,114 posts

Posted 12 May 2012 - 09:23 PM

Sitat(JThue @ 12.05.12 - 20:22) <{POST_SNAPBACK}>
1. Semifinalene har alltid vært verst, ikke minst fordi televotingen garanterte noen skremmende utfall. Så hvert år har det vært noe å irritere seg grønn over, og enkelte år har det gått så gale at det har ødeleagt humøret mitt for hele helgen(typ når Bulgaria røk ut med DJ, Take Me Away), eller når piratene gikk til finale. Men man ante bedring i fjor. I finalen avsløres den brutale sannheten over tid, og da blir det ikke så nøye. Med mindre man holder på vinne. DA topper det semi-nervene.

2. Hjelper lite at Norge går videre om alle mine andre favoritter ryker ut. Hjelper lite om alle mine andre favoritter går videre om Norge ryker ufortjent. Eg krever litt mindre fra Norge enn alle andre for å engasjere meg i dette med å gå videre, men er langt fra grenseløst patriotisk. Når vi sendte Bailar en Comigo dret eg f.eks. langt inn i granskauen gjennom skogen over fjellet hinni dalen ut av landet over havet across the nation langt ned i Death Valley om vi røk ut.

Stort sett kjipt når Norge ryker ut med et ok bidrag, men det fortsetter kun irritere inn i helgen om det føles ufortjent fra et objektivt standpunkt, da på lik linje med alle andre land. Typ i fjor lærte meg meg å akseptere nederlaget, selv om det blusset litt opp igjen når resultatene ble offentliggjort på søndagen.

Vi er veldig på bølgelengde her merker jeg. Og eksemplene dine fra 2008 er jeg 174 % enig i! Kvalitet betaler seg ikke alltid...når slikt infantile greier som Latvia kunne gå videre, fremfor Bulgarias oppfinnsomme og smarte låt.

Er ikke noe galt i å være patriot. Og ønsker ikke å "kritisere" de som er det i stor grad. Men GP er liksom så mye mye mer enn bare oss. Vi er en av 42 nasjoner. Alle er like viktige. Alle kan være like bra. Og alle kan fortjene å gjøre det bra. Men gøy når vi lykkes selvsagt!

Enig i 2007...Vi hadde ikke noe godt produkt det året. Bra fremført. Men veldig tynn låt. Men synes mange andre som gikk videre på vår bekostning burde vært byttet ut....Tsjekkia, Andorra etc. burde vært i finalen.

Edited by Diskus, 12 May 2012 - 09:23 PM.

#13 Toppboy

Toppboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,244 posts

Posted 12 May 2012 - 10:01 PM

For meg er resultatene i semifinalene det morsomste og mest nervepirrende av alt. Salen sitrer av spenning, og når konvoluttene avsløres eksploderer følelsene. Herlig biggrin.gif

#14 andreasaspenberg

andreasaspenberg

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 4,521 posts

Posted 13 May 2012 - 01:45 AM

min favoritt er island.

#15 Diskus

Diskus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,114 posts

Posted 13 May 2012 - 12:10 PM

Oki, da er jeg ikke så alene som jeg trodde, om å ha mye høyere puls før konvuluttsprettingen i semifinalene, enn før første jury oppkalles i selve finalen. Bra jeg ikke er alene om det kanskje smile.gif Mulig vi er mer nervøse fordi dette semiopplegget fortsatt er relativt nytt. Mens avstemninger i finalen har funnet sted siden Mohammed flyktet fra Medina....

Men har uansett utviklet min egen "forsvarsmekanisme" når ypperlige låter ufortjent forsvinner ut i nattens mulm og mørke etter semifinalens ubønnhørlige dom. For det første: En god låt er en god låt. Om den blir nr. 17 i semien, eller nr. 5 i finalen. Bedre med en god låt som gjør det dårlig, enn en dårlig låt som gjør det bra. Og med fare for å virke litt arrogant - uten at jeg vil det - tør jeg påstå jeg er relativt flink til å vurdere hva som er bra eller dårlig. Noe også andre har påpekt. Er selvsagt ingen fasit for noe så subjektivt. Men i alle fall kunne vurdere hva som er originalt, går litt i dypden og ikke er "konstruert" samlebånds musikk i GP-sammenheng. I fjor hadde Belgia en flott utført acapellalåt. Som jeg uansett visste ville få problemer med å gå videre, fordi den kanskje ble for "smal" / anvansert. Men gledelig nok kom den nesten videre. Nå er jeg så heldig / uheldig at jeg legger originalt som et kvalitetskriterie (dog ikke som en REGEL, men som en viss tendens) i GP. Noen ganger betaler særpreg seg, andre ganger ikke. Noen mener at visse sanger er "for gode for GP". Jeg liker ikke ordlyden. Men skjønner tankegangen. Bortsett fra at jeg selvsagt mener at ingenting er for bra for en god konkurranse.

Tror egentlig ingen er mer opptatt av plasseringer enn oss fans. Vi er ofte vandrende leksikon. Tror ikke nødvendigvis at Fud Lerlerc husker at han ble nr. 5 for Belgia i 1958, eller at Marianne Mendt husker at hun ble nr. 17 for Østerrike i 1971. Mange Nordmenn har nok glemt hvorvidt vi gikk videre eller ei i fjor. Man kan godt være fjellklatrer uten å ha vært på toppen av Mont Everest....smile.gif Det viktige er at man er med, bidrar med noe bra musikalsk i ESC, så får det gå som det går. Noen er med i ESC for å sanke poeng, og er kanskje ikke så opptatt av å 100 % elske / stå inne for låten selv. Man tenker mer produkt / merkantilt - eller kynisk. Andre er der fordi (klart flest av dem håper og tror jeg) fordi de BRENNER for en låt. De elsker det de gjør, og det er fremkommet av ren "skapertrang". Vil tro at Kabat ikke regnet med at de kom til å vinne i 2007. Men rockebandet var uansett gamle legender i hjemlandet. Som sikkert visste at det de gjorde var velkomponert. Uavhengig av resultat.

Og det har jo ofte vist seg i GP at låter som IKKE vinner blir større hits enn låter som gjør det. "The Voice" ble så vidt nr. 40 i England. Deres egen sang ble en verdenshit. Likevel kun nr. 7 (eller 8, litt avhengig av hvordan man regner). "Volare" ble en klasikker også. Mens vinneren "Dors mon amour" ble glemt av de fleste. Og med fare for å virke litt "bedreviter". "Pirates Of the Sea" slo ut "DJ Take Me Away" fra semien i 2008. Er likevel en infantil novelty sang BEDRE enn en smart laget techno / reggae sang? Det handler mer om hva som sanker poeng der og da, enn hva som kanskje er "kvalitet". Og kanskje vurderer vi musikk annereldes når vi ser på en Lørdagskveld - enn om vi bare hørte en CD på Platekompaniet en tidlig Onsdag?

Vet ikke hvor enige dere er i disse argumentene?

Uansett...har mine to yndlinger i år som jeg håper på fra semiene i år. Israel og Slovakia. Antar Israel har en 60-70 % sjanse. Slovakia 40-60% (Blir litt Drillosk dette....). Når det er sagt. Av og til inntreffer skjebnen. Som gjør at det føles uvesentlig om hvorvidt en låt går videre / ikke videre fra GP. Da ser man at det er ting som er mye mer fudenmentalt viktig....

#16 alfiboy

alfiboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,429 posts
  • Interests:MGP
    MF
    ESC
    Reiser
    film
    Musikk
    Interiør
    Matlaging
    Svømming

Posted 13 May 2012 - 12:40 PM

Det viktigste er jo at Norge går til fianle fra semi finalen. Det er jo nr 1.

Men at de andre nordiske land også går til fiale er jo gøy da.

Og så kommer de andre låtene som jeg liker. Hellas, kypros , osv

Og så har vi jo en del der allerede , som faktisk kan gjøre det bra i år. UK, Azerbajan, Itaia, Spania...

#17 KIELIA

KIELIA

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,883 posts

Posted 13 May 2012 - 12:45 PM

Sitat(Toppboy @ 12.05.12 - 22:01) <{POST_SNAPBACK}>
For meg er resultatene i semifinalene det morsomste og mest nervepirrende av alt. Salen sitrer av spenning, og når konvoluttene avsløres eksploderer følelsene. Herlig biggrin.gif

Enig! Det er forferdelig spennende med de konvoluttene!
I fjor skjønte jeg det forresten under Haba haba i semien, at dette ikke kom til å gå veien. sad.gif
Likte bedre at de 10 første det ene året, var direktekvalifisert året etter.. huh.gif

Edited by KIELIA, 13 May 2012 - 12:50 PM.

#18 Chrysalis714

Chrysalis714

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,402 posts

Posted 13 May 2012 - 12:59 PM

Semifinalene er gørspennende! Nå er jeg en rolig og behersket person med lang lunte, så om favorittene mine ryker, så går ikke verden under, men... Litt surmuling blir det nok, ja! angry.gif

Håper selvsagt at Norge går videre til finale; man er da patriot! Finalen er MYE morsommere med Norge til stede! biggrin.gif

Har Norge i tillegg en bra låt, noe jeg mener vi har i år, så blir jeg lei meg om vi ikke går til finale. I fjor var jeg veldig nervøs, og krysset det jeg hadde for Stella (Haba Haba var ikke stort å krysse fingrene for, spør du meg... dry.gif ), for jeg har sans for Stella. Dessverre var Europa av samme oppfatning hva låta angår som meg... sad.gif . I og med at jeg ikke var nesegrus for låta, ble jeg ikke veldig sjokkert over resultatet. Det var mer sånn "Jaja, vi får håpe på bedre tider neste år!"

I år blir jeg angry.gif angry.gif angry.gif hvis Norge ikke går videre. Av personlige favoritter bretter jeg ut hele registeret hvis Estland strander i semi. Den er så fin... rolleyes.gif

#19 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 13 May 2012 - 01:05 PM

Diskus, du tåler nok en fotballassosiasjon, så here it goes: Semifinalene i ESC er som semifinalene i Champions League og Fotball-VM. Oftest høyst underholdende og spennende med et av favorittlagene dine, mye artisteri, men i ESC blir det alltid ekstraomganger og straffekonk. Når det er straffekonk i Champions League og Fotball-VM blir det så jævlig spennende som det kan bli. Bare nesten. Det kan gå din vei, men det kan også gå rett åt skogen. Bare nesten, fordi straffekonken i ESC er så mye mer nervepirrende biggrin.gif Det gjelder å treffe når gjelder, og det er forhåpentligvis favorittene våre som treffer. smile.gif

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users