Jump to content

Photo

Hva fikk deg interessert i GP?

• Please log in to reply
56 replies to this topic

#1 Diskus

Diskus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,088 posts
  • Interests:MUSIKK!!! Mest av alt....og mer!

Posted 05 May 2012 - 09:20 PM

Jeg har alltid elsket alle former for musikk. Fra 50-tallet frem til i dag. enten det er viser eller hard rock. Nytt, gammelt, kjent og ukjent.

I 1980 ble jeg bevisst musikkens herlige lille verden. Følgelig så jeg ESC for første gang i 1981. Har alltid pleid å si at in interesse er i forlengelsen av en generell musikk interesse. Husker mitt første ESC-minne. Var den Greske låten. Lå en blomst på pianoet (kunstig) som jeg trodde hadde vissnet. Tenkte at det ikke var rart den visnet, etter all musikken som hadde vært den kvelden smile.gif Var sent i programmet, og gikk å la meg. Ble sent, selv for en 8 åring som elsket popmusikk. Men søsteren min tok opp. Gjenom luft til kassettspilleren, som mange av oss 80-talls barn gjorde det.

Så GP fremover også, tok alltid opp, men sparte ikke på opptaktene lengre enn et drøyt halvår. Var ikke fan. Enda. Men i 1987 oppdaget jeg med en tilsynelatende tilfeldighet noen ESC-kassetter i bilen til besteforeldrene mine. Var gøy å høre disse igjen. Og joda, sangene var jo bra! Hadde jo alltid likt ESC. Fant ut jeg skulle begynne å samle. Snøballen begynte å rulle.

I 1989 fikk jeg høre om OGAE, GPs fanklubb. Meldte meg inn. Var et veldig bra serviceopplegg i OGAE lenge, der man kunne få alt av nasjonale og internasjonale finaler både i lyd- og billedformat (kassetter og video da, senere CD og DVD) til en billig penge. Er vel ikke like bra nå. Dessverre. Kanskje en del flere som savner det? Meldte meg sporentreks inn, og har nå hundrevis av opptak. Alle internasjonale finaler, og masser av alle mulige nasjonale, på CD, kassett, video og DVD. Mye fått fra OGAE, andre ting fra andre kanter.

Musikken er naturlig nok hovedgrunnen til at jeg den dag i dag elsker GP, kan igrunn feire 25 års jubileum som lidenskapelig fan i år smile.gif Men liker også å høre ulike språk, spenningen rundt konkuranseelementet, samleverdien, showdelen, TV- / musikk-historie, tradisjonen etc. Og jeg har mange venner og en god kjæreste som deler samme interesse. Det setter jeg veldig stor pris på.En gang i tiden trodde jeg omtrent jeg var alene om interessen. Tror mange som er lidenskapelig opptatt av spesielle (om enn populære) fenomener føler det slik.

#2 Malene

Malene

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 10,687 posts

Posted 05 May 2012 - 09:35 PM

ABBA i 1974, i svart/hvitt. Jeg var fem år og hadde stjerner i øynene. biggrin.gif Siden da har MGP og ESC vært årets store TV-begivenhet for meg.
Det har aldri handlet primært om musikken for meg. Det er Opplevelsen som tiltrekker meg mest.

#3 JuliaS

JuliaS

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,429 posts

Posted 05 May 2012 - 10:10 PM

Det bare sneaket på meg. Jeg tror det var i 2009 da vi så på ESC med en vennegjeng, da det begynte. Siden det har jeg fölget med gradvis mer hvert år. Koste meg veldig med MGP i Norge i fjor og det hjelpet til. Nå har det tatt helt av. Eller jeg vet ikke om det har egentlig gjort det i forhold til "blodfans", men allikevel. tongue.gif

Hvorfor har jeg falt for ESC? Det handler om så mange ting jeg er glad i: Musikk, tekster og historier, forskjellige kulturer, det visuelle, klaer.... Også kan det bli litt samfunnsnakk av og til. smile.gif ESC hjelper meg til å slappe av, litt eskapism er det også. Men det gjelder jo egentlig all hobbyer, vi trenger sånt. smile.gif

#4 Lisa2

Lisa2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,646 posts

Posted 05 May 2012 - 10:19 PM

"Dans med meg Oliver", "Djengis Khan" og "Halleluja". Året er 1979 og jeg er en liten jente som står i trappa og ikke får sove. Så får jeg lov av mamma og pappa og se på tv med dem. Akkurat denne kvelden er det Grand Prix og jeg får streng beskjed om at hvis jeg vil sitte oppe må jeg love å ikke prate hele tiden. Det gjorde jeg ikke, for jeg ble stum av fasinasjon for musikken, antrekkene, fargene og glamouren. Den sommeren fikk jeg min første Grand Prix-kasett, eller var det LP mon tro? Den ble hvertfall spilt sønder og sammen.

I årene som fulgte ble hver Grand Prix finale fulgt med lupe, og etterhvert fikk vi oss videospiller, og den første finalen jeg tok opp var 83-finalen. Venninnene mine og jeg så den om og om igjen, lærte oss tekstene og dansetrinnene, og opptrådte på skolen og på det lokale eldrehjemmet med vårt eget litte Grand Prix-potpurri på "jukseengelsk". Håret var kreppet, og antrekkene pastellfarget, miniskjørt med rysjer og turndrakter. laugh.gif I årene som fulgte ble det flere Grand-Prix-opptredener - desverre døde interessen ut for venninnene mine og jeg er vel nesten det eneste mennesket i min familie og omgangskrets som bryr meg om dette herlige sirkuset nå.

Har sett alle finalene, utenom en, siden 1979. Jeg var solgt fra første sang og fasinasjonen har ikke blitt noe mindre med årene. smile.gif

Edited by Lisa2, 05 May 2012 - 10:20 PM.

#5 alfiboy

alfiboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,390 posts
  • Interests:MGP
    MF
    ESC
    Reiser
    film
    Musikk
    Interiør
    Matlaging
    Svømming

Posted 05 May 2012 - 10:38 PM

Carola 83. og 91. hva hadde ESC vært uten Carola. Ingen over og ingen ved siden av sier jeg....

#6 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 05 May 2012 - 10:40 PM

This.

#7 nIcelander

nIcelander

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 465 posts

Posted 05 May 2012 - 10:50 PM

Eurovision 1999 da Selma havde ni fingre på pokalen, men så kom den svenske Charlotte med sin Abba copy og stjal Islands første sejr wink.gif

#8 Rekeurovision

Rekeurovision

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 131 posts

Posted 05 May 2012 - 10:53 PM

Husker jeg sa grand prix 1979 pa tv, da Halleluja vant. Etter det ble grand prix, bade nasjonale og internasjonale finaler sett pa hvert ar. Höydepunktene var attitallet og begynnelsen av nitti tallet. Like spenende a se pa forsatt.

#9 stellamira

stellamira

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 105 posts

Posted 05 May 2012 - 10:57 PM

one word : Abba. wub.gif

#10 andreasaspenberg

andreasaspenberg

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 4,477 posts

Posted 05 May 2012 - 11:00 PM

jeg har sett på melodi grand prix og eurovision song contest så lenge jeg kan huske.

#11 alfiboy

alfiboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,390 posts
    MF
    ESC
    Reiser
    film
    Musikk
    Interiør
    Matlaging
    Svømming

Posted 05 May 2012 - 11:01 PM

Carola i MF og ESC

ESC 1983

ESC 1991

ESC 2006 http://youtu.be/QKUGgK7R6EA

MF 1990 http://youtu.be/DWsy6qtVYnY

MF 2008 http://youtu.be/T-ib1YuNULA

Hvilken syngedame Sverige har gitt ESC ... Fantastisk...

#12 KIELIA

KIELIA

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,883 posts

Posted 05 May 2012 - 11:03 PM

Har nevnt det en del ganger nå, men så må jeg til pers en gang til! rolleyes.gif

Jeg oppdaget Cliff Richard i esc med "Congratulation", det året jeg fyllte 10. Fikk overnatte hos mine besteforeldre som hadde TV, det hadde ikke mine foreldre på den tiden! Alt ble sendt i sort/hvitt. Flere år senere fikk jeg da se at Cliff hadde blå!! dress i 1968, og grusom dress i rødt /sort i -73. blink.gif

Så var jeg vel småjenteforelsket i Cliff da, og det ble jo bare verre i 1973 da han igjen tapte på målstreken med "Power too all our Friends". Nå ble det tenåringsforelskelse tongue.gif
da vant Spania med "la la la-låten" sin, og det gjorde sitt til at jeg fortsatt har problemer med lalala, og nanana, ahoha, ojojoj,måmåmå og oh-oh-oh-låter generelt. laugh.gif ( mangler tekstforfatterene ordforråd, liksom?) dry.gif

Det er nok spenningen rundt poengutdelinger, showet, stemning og om artistene takler totalpakka som fenger meg. Det gjorde jo Rybak i 2009!
Vi har forventninger til at Tooji fikser en god plassering i år, da!

Edited by KIELIA, 05 May 2012 - 11:06 PM.

#13 Diskus

Diskus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,088 posts

Posted 05 May 2012 - 11:07 PM

Sitat(alfiboy @ 05.05.12 - 22:38) <{POST_SNAPBACK}>
Carola 83. og 91. hva hadde ESC vært uten Carola. Ingen over og ingen ved siden av sier jeg....

Ikke glem Alcazar og Jannicke Abrahamsen! wink.gif

#14 Miss Daisy

Miss Daisy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 861 posts

Posted 05 May 2012 - 11:09 PM

Sitat(Diskus @ 05.05.12 - 23:07) <{POST_SNAPBACK}>

Ha ha ha laugh.gif
(beklager hvis du ikke var ironisk...)

#15 Diskus

Diskus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,088 posts

Posted 05 May 2012 - 11:12 PM

[quote name='Lisa2' date='05.05.12 - 22:19' post='1463317']
"Dans med meg Oliver", "Djengis Khan" og "Halleluja". Året er 1979 og jeg er en liten jente som står i trappa og ikke får sove. Så får jeg lov av mamma og pappa og se på tv med dem. Akkurat denne kvelden er det Grand Prix og jeg får streng beskjed om at hvis jeg vil sitte oppe må jeg love å ikke prate hele tiden. Det gjorde jeg ikke, for jeg ble stum av fasinasjon for musikken, antrekkene, fargene og glamouren. Den sommeren fikk jeg min første Grand Prix-kasett, eller var det LP mon tro? Den ble hvertfall spilt sønder og sammen.
/quote]

Husker det kom ut en utgivelse som het "Grand Prix" det året. Solgte bra her til lands, nådde 11. plass på VG-lista. Hadde et beigefarget cover. Sent 70-talls....må vite! smile.gif "Halleljuah" var første spor. Ellers var det mange sanger fra 1979-fainlen, inkl. den gudommelig vakre "Heute In Jerusalem". Men også låter som Frankrikes og ISraels vinnere i 77 og 78. Bilde av "Milk and Honey" på coveret. Søsteren min kjøpte platen. Hun stod for en del av min "musikalske oppdragelse", men det er jeg som har blitt musikkelskeren i min familie. Ble ABBA-fan etter å ha hørt platene deres sammen med henne på rommet hennes gjentatte ganger i barndommen. Tror kanskje jeg har GP-platen enda? Står muligens da i boden her oppe i leiligheten, sammen med ca. 500+ andre vinylplater.

#16 Diskus

Diskus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,088 posts

Posted 05 May 2012 - 11:13 PM

Sitat(Miss Daisy @ 05.05.12 - 23:09) <{POST_SNAPBACK}>
Ha ha ha laugh.gif

Ironisk? Aldri! tongue.gif

#17 alfiboy

alfiboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,390 posts
    MF
    ESC
    Reiser
    film
    Musikk
    Interiør
    Matlaging
    Svømming

Posted 05 May 2012 - 11:16 PM

Sitat(Diskus @ 05.05.12 - 23:07) <{POST_SNAPBACK}>

Gode låter det også. men de rekker nok ikke Carola til knærne. Men det er det ingen som gjør...

alcazar 2009

Jannicke 2007

#18 JuliaS

JuliaS

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,429 posts

Posted 05 May 2012 - 11:17 PM

Sitat(KIELIA @ 06.05.12 - 00:03) <{POST_SNAPBACK}>
Det er nok spenningen rundt poengutdelinger, showet, stemning og om artistene takler totalpakka som fenger meg.

Spenning! Det borde jeg også ha nevnt! Alt det som man kan mene og spekulere og forvente, og da se hva som egentlig skjer. smile.gif

#19 KIELIA

KIELIA

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,883 posts

Posted 05 May 2012 - 11:25 PM

Sitat(alfiboy @ 05.05.12 - 23:16) <{POST_SNAPBACK}>
Gode låter det også. men de rekker nok ikke Carola til knærne. Men det er det ingen som gjør...

alcazar 2009

Jannicke 2007

Jannicke hadde helt sikkert kommet videre fra semien i esc, hadde vi stemt henne frem som vinner i mgp i 2007!!

#20 alfiboy

alfiboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,390 posts
    MF
    ESC
    Reiser
    film
    Musikk
    Interiør
    Matlaging
    Svømming

Posted 05 May 2012 - 11:26 PM

Sitat(Miss Daisy @ 05.05.12 - 23:09) <{POST_SNAPBACK}>
Ha ha ha laugh.gif

Ironisk med å like ALcazar og Jannicke. Nei du. Dette var meget gode bidrag. Men jeg vet, jeg har fjortis smak på mgp musikk. hehe

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users