Min dom om alle |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Min dom om alle |
05.05.12 - 20:22
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 404 Ble medlem: 30.01.2012 Fra: Finland Bruker nr.: 70 456 |
Semifinale 1
Montenegro Rambo Amadeus: Euro Neuro Det er noe interessant her musikalskt sett, og jeg liker det litt. Bandet som spiller på bakgrunnen er töff. Hans måte å rappe på nyter jeg vel ikke veldig mye. Den offisielle videoen er litt teit i min mening. Hvis han vil lage sanger med politisk mening, hvorfor har han disse jentene på videoen? Bare for å lokke stemmer? Jeg leste gjennom teksten og prövte å få med meg hva han vil si på ordentlig. Så tror jeg at det handler om at europeerne borde ikke vaere euroskeptiske, men at de borde slå sammen og pröve å finne praktiske lösninger til miljöproblemer. Han vil ikke at europeerne skal vaere for nasjonalistiske og selvopttatte (ganske ikke fan av FrP?). I stedet borde vi vaere rause og hålle fred i Europa. Han vil si noen om valutasituasjonen, men jeg er ikke sikker på hva da. Da er han også liberal og liker å slappe av og ha det moro. 2/6 IslandGreta Salóme & Jonsi - "Never Forget" Når jeg först hörte sangen på islendsk, likte jeg den rolige begynnelsen, men ikke resten av sangen. Men videoen med den engelske versjonen traff meg mye mer. Plutselig skjönte jeg dette! Nå ligger Island trygt i min topp 10. Jeg må innrömme at melodien mangler kanskje litt "hook", men låten er interessant å höre på. Jeg er litt spent på hvordan sceneframföringen blir i Baku. Jeg önsker veldig at de skal bruke den samme visuale fölelsen som de har på den fine videoen. Kan bli knall! 5/6 Hellas Eleftheria Eleftheriou - "Aphrodisiac" Denne sangen er så lite fersk at var den en tomat, skulle jeg kaste den. Teksten er en av de vaerste i år. 1/6 LatviaAnmary - "Beautiful Song" Jeg er nesten 100 % sikker på at Latvia skal ikke vaere sist i semien denne gangen. Unner dem en plass videre. Jeg liker ganske godt dette bidraget. Det er uskyldig moro med satir i tilleg, sangen er catchy og sangerinnen er sympatisk. Sceneframförongen i Baku skal helt sikkert vaere noe helt annet enn i den nasjonale finalen. Den nye studioversjonen med den söte videoen var en skikkelig löft allerede. 4/6 AlbaniaRona Nishliu - "Suus" Jeg föler noen gang at hvis sangeren bruker litt mer kraft i stemmen, blir det kallet for "vokalonani" veldig fort. Jeg ser ikke noe gale med det, noen fölelser må bli formidlet på den måten. Selvfölgelig trenger ikke alle å like det, men.... (Hvis det blir fölelsetomt show-off, da kan jeg også vaere litt i tvil. Men jeg synes ikke at det er tilfellet her.) Jeg liker liveversjonen av "Suus" litt bedre, fordi der får jeg mer grep i Ronas tolkning. Jeg synes at sangen er litt trist, men interessant. 4/6 Romania Mandinga - "Zaleilah" Jeg tar ting allvorlig, som vanlig. Sveits Sinplus - "Unbreakable" Engelskuttalen forstyrrer litt her. Jeg er ikke heller stor fan av syngemåten hans. Stemmen forsvinner på en måte av og til, det er "bjaffende". Låta selv er sånn midt på treet. Jeg får ikke lyst til å höre på den igjen, men den er ganske tålig allikevel. 3/6 Belgia Iris - "Would You" Iris er sympatisk og har jo talent uten tvil, men jeg liker ikke så veldig godt syngemåten hennes. Spesielt i den belgiske finalen hörtes framföringen ut som en sangeteknikkövelse. Hun var smånervös og klarte ikke heller å formidle fölelsene i teksten. Jeg fant i alle fall en live-versjon som er betydelig bedre: http://youtu.be/D3z8NWwUhWw Her får hun mer kontroll og kraft i stemmen og får tak i den emosjonelle i låta. Allikevel, låta faller litt for mye i feltet intetsigende, men den er ikke engang i naerheten av bunnen. 3/6 FinlandPernilla Karlsson - "När Jag Blundar" Jeg bare elsker Finland's bidrag i år. Dette er det beste vi har sendt så lenge jeg husker. Jeg verdsetter ekthet veldig höyt i musikk, og her finnes det i haugevis. Teksten er fint skrevet og har et positivt budskap. Pernilla har en vakker stemme som passer låta perfekt. Melodien i seg selv er fin og fengende. Det gleder meg å se at mange her på det norske forumet har også blitt rört av låta. 6/6 Israel Izabo - "Time" Denne låten har jeg hatt litt vanskligheter å få tak i. Jeg har ikke visst om den var en fugl eller en fisk. De er jo flinke til å spille, og det liker jeg. Men men... Noe i sounden er litt irriterende. Når jeg sjekket ut andre ting de har gjort, var det mye av sånn type litt saere, som faller ikke i min smak. 3/6 San Marino Valentina Monetta - "The Social Network Song" Hvordan kan de ha komt på å sende denne låten? Jeg forstår ingenting. Synes ikke at sangen er parodi engang, den er bare noe.... ubeskrivelig. Den småfrekke teksten er en av de vaerste jeg har hört i ESC-sammenheng. Jeg er ganske sikker på at gjennomsnitte San Marino-beboere skal gjemme seg bak sofaen når dette kommer på. 1/6 Kypros Ivi Adamou - "La La Love" Låten er småirriterende og "empty-headed", for mye at jeg skulle like den. Etter å ha hört den flere ganger, har jeg også godt veldig lei. Jeg synes allikevel at denne er en mye friskere gladlåt enn Hellas sin, og jeg tror at Kypros skal slå Hellas i år. Håper at live-showet skal ikke vaere noe så usmakelig som det Ivi hadde i Hellas sin nasjonal final. Videoen er mer ok. Det virker sånn at Ivi ikke er en stor vokalist, men jeg tipper at hun skal i alle fall synge rent. 2/6 DanmarkSoluna Samay - "Should've Known Better" Når jeg först hörte sangen, syntes jeg at den var veldig kul, mye bedre enn Danmarks låter i siste åra. Nå har den sunket litt på noen grunn. Men jeg synes i alle fall at det finnes noe ekthet her, og det er på grunn av Soluna. Sånn fölsom jente-gitarpop har en viss appell til meg. Jeg digger xylofonen! Liker ikke så veldig sounden i "shout inshallah"-koren. Litt interessant forresten at de skulle bruke et arabisk utrykk. Stylingen i liveopptreden er litt rar, selv om den er töff på en måte. Hvorfor har hun Silya Nymoen sin hatt http://www.nrk.no/debatt/index.php?act=pos...ost&f=188og Lise Karlsnes sitt skulderpynt? Hvorfor ser bandet så rotete ut? Passer ikke i det fölsom-gatemusikantjente-med-gitar-temaet. Fokus i jenten, og et litt mer jordnaert sceneshow, takk. Jeg er en av de som tipper at Danmark skal komme ganske höyt, jeg synes det er folkeappell her. 4/6 RusslandBuranovskiye Babushki - "Party For Everybody" Dette bidraget sjarmerte meg, rett og slett. Jeg opplever bestemödrene som sympatiske og ekte, og historien bak dem er fin. Noen sier at sangen er dålig, men det synes jeg ikke. Den er en helt grei fengende gladlåt, ikke dålig i det hele tatt i ESC-sammenheng. Hele pakken er en av störste favorittene mine i årets ESC. 6/6 UngarnCompact Disco - "Sound of Our Hearts" Studioversjonen fungerer bra. En kul, proff låt med godt budskap. Videoen er kanskje årets beste, litt forstyrrende, men tankevekkende. Desverre ser det ut sånn at de skal bumme live. I Eurovision in concert overbeviste de ikke heller. http://youtu.be/kNm82ute2J4 Stemmen håller ikke helt, og vokalisten ser lidende ut, stakkaren. Hele framföringen fungerte ikke så bra i helheten, heller, bandet kom ikke sammen på scenen og det var stivt. Men dette var jo ikke ESC enda. 5/6 for studioversjonen. Skal ta kontakt med en mer dyster realitet hvis det blir nödvendig. Østerrike Trackshittaz - "Woki Mit Deim Popo" Jeg ser ikke noe som helst positivt her. Musikalskt er det ingenting som jeg synes er verdt å höre på, det er bare faelt. Teksten og showet.... vulgaert, umodent, seksitiskt, ikke morsomt. De skal vel ikke ta strippestangene til Baku. Det var altså gode nyheter. Muligens. Hvis de ikke finner på noe vaerre. Noen forstår bare ikke at ESC er et familieprogram. 1/6 MoldovaPasha Parfeny - "Lautar" Musikalskt sett liker jeg låten. Mer og mer faktisk. Den svenger og er så godt laget at det er nok til å overbevise meg. Instrumentene i refrengen er veldig fengende. Teksten er helt tom, men ikke så verst. Men la oss bli spart av den koreografien de hadde i den moldaviske finalen. Fruktansvärt. Den offisielle videoen er MYE bedre, og jeg håper bare at det endelige showet skal ligne på den. Ellers går den ned i terningkast. Altså, den beste "empty-headed" låten i år. 4/6 Irland Jedward - "Waterline" Jeg tåler energien til Jedward bedre enn Trackshittaz sin. Dette er litt mer uskyldig altså. Jeg er i lag med dem som sier at låten er en såpass grei poplåt, men kjedelig. Faktisk er melodien VELDIG kjedelig. Da synes jeg også at det finnes teite sounder i arrangementen. Litt Disney Channel? Teksten er egentlig ikke så verst, men det frelser ikke låten. Imidlertid, når jeg så framföringen i Eurovision in Concert, måtte jeg medgi at disse gutta har viss sjarm på scenen. Skal nok vaere i mesteparten fansene deres som stemmer på dem i år. Fordi det er så mange som er vaerre, blir det 3/6. Skal poste resten senere. Dette innlegget har vært redigert av JuliaS: 05.05.12 - 20:22 |
|
|
|
05.05.12 - 20:36
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 001 Ble medlem: 23.03.2005 Fra: Oslo Bruker nr.: 24 235 |
Semifinale 1 Montenegro Rambo Amadeus: Euro Neuro Den offisielle videoen er litt teit i min mening. Hvis han vil lage sanger med politisk mening, hvorfor har han disse jentene på videoen? Bare for å lokke stemmer? 2/6 Hellas Eleftheria Eleftheriou - "Aphrodisiac" Denne sangen er så lite fersk at var den en tomat, skulle jeg kaste den. Teksten er en av de vaerste i år. 1/6 Romania Mandinga - "Zaleilah" Jeg tar ting allvorlig, som vanlig. San Marino Valentina Monetta - "The Social Network Song" Hvordan kan de ha komt på å sende denne låten? Jeg forstår ingenting. Synes ikke at sangen er parodi engang, den er bare noe.... ubeskrivelig. Den småfrekke teksten er en av de vaerste jeg har hört i ESC-sammenheng. Jeg er ganske sikker på at gjennomsnitte San Marino-beboere skal gjemme seg bak sofaen når dette kommer på. 1/6 Kypros Ivi Adamou - "La La Love" Håper at live-showet skal ikke vaere noe så usmakelig som det Ivi hadde i Hellas sin nasjonal final. Videoen er mer ok. 2/6 Østerrike Trackshittaz - "Woki Mit Deim Popo" Jeg ser ikke noe som helst positivt her. Musikalskt er det ingenting som jeg synes er verdt å höre på, det er bare faelt. Teksten og showet.... vulgaert, umodent, seksitiskt, ikke morsomt. De skal vel ikke ta strippestangene til Baku. Det var altså gode nyheter. Muligens. Hvis de ikke finner på noe vaerre. Noen forstår bare ikke at ESC er et familieprogram. 1/6 Irland Jedward - "Waterline" Jeg tåler energien til Jedward bedre enn Trackshittaz sin. Dette er litt mer uskyldig altså. Forumets kvinnesakskvinne? |
|
|
|
05.05.12 - 20:39
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 404 Ble medlem: 30.01.2012 Fra: Finland Bruker nr.: 70 456 |
|
|
|
|
05.05.12 - 20:44
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 8 965 Ble medlem: 08.03.2009 Bruker nr.: 39 927 |
|
|
|
|
05.05.12 - 20:55
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 423 Ble medlem: 15.01.2006 Bruker nr.: 29 361 |
|
|
|
|
05.05.12 - 21:01
|
|
|
Bare fint å ha noen som moralsk kompass her. Godt at dere tåler meg. Dette innlegget har vært redigert av JuliaS: 05.05.12 - 21:02 |
|
|
|
05.05.12 - 21:09
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 231 Ble medlem: 29.03.2008 Fra: Malmö, Sverige Bruker nr.: 38 833 |
Godt at dere tåler meg. Snu det på hodet - mange av disse "billige" kvinnene har tatt valget selv om å stille med mindre klær. Tror ikke de har blitt umåtelig presset. Selvstendige kvinner er vel bra? |
|
|
|
05.05.12 - 21:12
|
|
|
|
|
|
|
05.05.12 - 21:13
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 231 Ble medlem: 29.03.2008 Fra: Malmö, Sverige Bruker nr.: 38 833 |
|
|
|
|
05.05.12 - 21:15
|
|
|
|
|
|
|
05.05.12 - 21:17
|
|
|
|
|
|
|
05.05.12 - 21:38
|
|
|
Kvifor, why, por que, pourquoi, varför, miksi. Hvorfor? Hvorfor jeg mener det jeg mener? Fordi jeg har et kristent livs- og moralssyn som er hentet fra Bibelen. Jeg tror at Gud skapte mennesket. Mennesket er laget på en viss måte. Han får skade av det, hvis han lever på en måte som han ikke er skapt for. Litt sånn som en elektronisk masjin blir ödelagt hvis den blir brukt på feil måte. Moral er viktig, fordi i det området kan det skje mye skade. I Bibelen har vi instruksjoner om hvordan det er best å leve. Jeg pröver ikke å tvinge meningene mine til noen eller fornaerme noen. |
|
|
|
05.05.12 - 21:55
|
|
|
Hvorfor? Hvorfor er det ikke okei at de gjør et selvstendig valg? Burde det være motsatt? Oj du mente dette. Dette har jo vel også å gjöre med det som jeg skrevet i förrige innlegg. Jeg liker ikke det at kvinnekroppen blir presentert på sånn måte, uansett om det er deres valg eller ikke. Da lar de seg selv å bli brukt av andre. Også skaper de sånt bilde at kvinnene borde först og fremst vaere "hot" for å vaere verd noe. Jeg er ungdomsarbeider og ser veldig mye av hva slags press bilder i media gir til ungdommer. Også synes jeg at samfunnet er overseksualisert og sex har blivit for offentlig (public) og at vi har for lite grenser. Alt skulle vaere greit. Jeg vet at det er politiskt ukorrekt å mene dette. (Dette emnet er nesten for mye for norsken min, håper at jeg kan bli forstått.) |
|
|
|
05.05.12 - 22:20
|
|
|
Hvorfor? Hvorfor er det ikke okei at de gjør et selvstendig valg? Burde det være motsatt? ...Jeg er vel sevfölgelig ikke likegyldig til det hvis noen blir presset. Det er jo ikke greit. Men jeg tenker på dette nå mer sånn generelt, som en phenomenon. Valget er jo ikke heller alltid så selvstendig som det kan virke. Kvinnene kan tenke at de må vaere sånn for å nå suksess eller for å bli akseptert. Også er de påvirket av det hvordan andre kvinnene blir presentert i media, som jeg sa tidligere. Også kan det vaere at visse opplevelsene i livet har fått det til at kvinnene verdsetter ikke seg selv, eller at de personlige grensene har gått ned. Selvfölgelig er det jo mange som bruker det som "maktvåpen", men jeg er ikke sånn en kvinnesakskvinne som synes det er greit da. Dette innlegget har vært redigert av JuliaS: 05.05.12 - 22:34 |
|
|
|
05.05.12 - 22:32
|
|
|
Oj du mente dette. Dette har jo vel også å gjöre med det som jeg skrevet i förrige innlegg. Jeg liker ikke det at kvinnekroppen blir presentert på sånn måte, uansett om det er deres valg eller ikke. Da lar de seg selv å bli brukt av andre. Også skaper de sånt bilde at kvinnene borde först og fremst vaere "hot" for å vaere verd noe. Jeg er ungdomsarbeider og ser veldig mye av hva slags press bilder i media gir til ungdommer. Også synes jeg at samfunnet er overseksualisert og sex har blivit for offentlig (public) og at vi har for lite grenser. Alt skulle vaere greit. Jeg vet at det er politiskt ukorrekt å mene dette. (Dette emnet er nesten for mye for norsken min, håper at jeg kan bli forstått.) Politisk ukorrekt? Virkelig et utvannet, maltraktert begrep, selv om jeg ser poenget ditt. Jeg kunne for moro skyld lagt inn et bilde av dinosaur som spurte "What about me?" eller spurt deg om du lever etter øye for øye, tann for tann-regelen (Bibelens ord og moral), men det er din greie. Jeg liker valg, så selv om jeg er tvert om uenig så får du gjerne dyrke din tro. Jeg hadde også vært kristen om livet hadde vært mindre useriøst. Valget er jo ikke heller alltid så selvstendig som det kan virke. Kvinnene kan tenke at de må vaere sånn for å nå suksess eller for å bli akseptert. Også er de påvirket av det hvordan andre kvinnene blir presentert i media, som jeg sa tidligere. Også kan det vaere at visse opplevelsene i livet har fått det til at kvinnene verdsetter ikke seg selv, eller at de personlige grensene har gått ned. Da er jeg tilbake der jeg startet: Selvstendighet. Selvstendig tenkning. Lære det bort. Ta valg. Du gjør det, jeg gjør det, alle gjør det. Jeg liker valg Dette innlegget har vært redigert av OSLO/LISBOA2009: 05.05.12 - 22:36 |
|
|
|
05.05.12 - 22:43
|
|
|
Politisk ukorrekt? Virkelig et utvannet, maltraktert begrep, selv om jeg ser poenget ditt. Jeg kunne for moro skyld lagt inn et bilde av dinosaur som spurte "What about me?" eller spurt deg om du lever etter øye for øye, tann for tann-regelen (Bibelens ord og moral), men det er din greie. Jeg liker valg, så selv om jeg er tvert om uenig så får du gjerne dyrke din tro. Jeg hadde også vært kristen om livet hadde vært mindre useriøst. Da er jeg tilbake der jeg startet: Selvstendighet. Selvstendig tenkning. Ta valg. Du gjør det, jeg gjør det, alle gjør det. Jeg liker valg Tja, vi kunne sikkert snakke i evigheter om tolkning av Bibelet. Det er ikke helt så enkelt som det, at hvis jeg pröver å leve etter Bibelen, da skal jeg fölge Moses lov osv. Heller har jeg ingen problemer med dinosaurer, det er ingenting i Bibelen som avviser det at de har eksistert. Ja vi kan jo valge fritt hvordan vi lever. Jeg er helt for det. Jeg tror at Gud skapte oss med fri vilje. Så da skal vi "agree to disagree". Dette innlegget har vært redigert av JuliaS: 05.05.12 - 22:44 |
|
|
|
05.05.12 - 22:44
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 3 737 Ble medlem: 18.02.2011 Bruker nr.: 46 522 |
Snu det på hodet - mange av disse "billige" kvinnene har tatt valget selv om å stille med mindre klær. Tror ikke de har blitt umåtelig presset. Selvstendige kvinner er vel bra? Ja altså... jeg deler mye av musikksmaken din, Julia, men når det kommer til å skulle bestemme at kvinner er undertrykket fordi de liker å vise litt kropp... eller angripe dem som liker å se på dem... det syns jeg er ganske fordømmende faktisk - og dårlig moral. Og det er så UTROLIG UVIKTIG i forhold til andre ting man kan hisse seg opp over. I beste mening Dette innlegget har vært redigert av manofthepeople: 05.05.12 - 22:49 |
|
|
|
05.05.12 - 22:49
|
|
|
Ja altså... jeg deler mye av musikksmaken din, Julia, men når det kommer til å skulle bestemme at kvinner er undertrykket fordi de liker å vise litt kropp... det syns jeg er ganske fordømmende faktisk - og dårlig moral. I beste mening Dette er en veldig mangsidig spörsmål som handler om mer enn kvinnesak. Jeg er faktisk ikke feminist. Jeg vet at det er veldig mange som deler ikke synet mitt, så jeg er ikke overrasket når folk er uenige med meg. Men jeg er faktisk veldig overrasket at det blev så mye diskusjon i denne tråden. Kjekt å höre forresten, at du synes vi har litt samme musikksmak. |
|
|
|
05.05.12 - 22:53
|
|
|
Tja, vi kunne sikkert snakke i evigheter om tolkning av Bibelet. Det er ikke helt så enkelt som det, at hvis jeg pröver å leve etter Bibelen, da skal jeg fölge Moses lov osv. Heller har jeg ingen problemer med dinosaurer, det er ingenting i Bibelen som avviser det at de har eksistert. Ja vi kan jo valge fritt hvordan vi lever. Jeg er helt for det. Jeg tror at Gud skapte oss med fri vilje. Så da skal vi "agree to disagree". Vel. Jo, "no fire, no smoke", liksom. Den er jeg med på. Jeg ser en annen løsning Agree to disagree to disagree syns jeg blir mer riktig |
|
|
|
05.05.12 - 22:53
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 3 737 Ble medlem: 18.02.2011 Bruker nr.: 46 522 |
|
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 23.05.13 - 22:51 |
|